Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Egyéb utak a terepasztalon

Hogyan ne építs terepasztalt? • 2024-07-21 

Keresőszavak: terepépítés, auhagen, busch, noch,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

A 15,5 x 21 centiméter sokáig elég, nekem sem fogyott még el a csomag

Országutakra sokféle megoldást találunk a szürke krepp-papírtól a fekete habosított anyagokig, de lehet színezett gipszet és hasonló vízben oldódó porokat is használni. Én ezeket nem használtam eddig, az utakhoz a zöldségekhez és gyümölcsökhöz használt fekete habosított műanyag tálcákat vágtam fel, de ezeket kiszorították környezet barátabb anyagok, így majd el kell kezdenem más megoldást keresni. Egy terepasztalon azonban nemcsak országutak vannak, ezért bemutatnék nem aszfaltozott megoldásokat is.

A vidéki főtér Noch - 60326

A kedvencem. A kövek tényleg domborúak, különböző színűek, rusztikusak. A terméket felgöngyölve árulják, egy textil alapra teszik fel a köveket, így rugalmasak, bármilyen terepre felragaszthatóak normál fa ragasztóval, előtte ollóval, szikével méretre vághatóak. A 15,5 x 21 centiméteres méret sokáig elég a TT méretben.

A présházak előtt éreztem autentikusnak ezt a kövezet utat

A vidéki főtér terméket H0 mérethez adják, én nem érzem nagynak a présházak előtt. Színeznem nem kellett, csak fűcsomókat tettem hozzá

Az elsőnek vékonyabb hengerben vásárolt már majdnem elfogyott, ezért beszereztem az utánpótlást

Kockakő útburkolat Noch - 60314

Ez a kockakő inkább a modernebb betonkocka változat, de egy 1990 utáni terepasztalra már nyugodtan lehet használni. A tulajdonságai ugyanazok, mint a vidéki főtér kövei esetében, fogása érdes, kőszerű. Kétféle keskenyebb és szélesebb méretben is kapható. A kövek között a fekete szín gyári.

A sínek között a csomagolóanyagból származó burkolat van, a lényeg balra van.

Nálam a vasútállomás mellett a sétálóutca van burkolva ezzel, ahová járművek is behajthatnak, de lehet belőle parkoló, buszmegálló, vagy a manapság divatos főtér burkolata. Ha szükséges lehet sötétebbre is festeni, de nem nagyon érdemes.

A Noch kockaköves útja mellett egyértelmű, miért gondolom, hogy ezt koszolni szükséges.

Kockaköves út - Busch 60326

Hasonló termék, de árban olcsóbb a Busch kockaköves útja. Ez az út habosított anyagból készült, ez is domború struktúra és tényleg valami olcsóbb térkő benyomását kelti. Ez annyira steril, hogy antikolás vagy koszolás kötelező. Sokkal puhább anyag, mint a fentiek, könnyebb is vágni, gyerekkel való terepasztal építéshez szerintem ez a fajta anyag a legalkalmasabb.

Üzem mellé építem be jelenleg. A sínek között Juweela Flexway kerámialapok vannak, mögötte van a Busch terméke

A termék öntapadós, de én faragasztóval teszem fel. Ez azért is előnyös, mert lehet mozgatni leragasztás során is. Először fekete akrilfestéket oldottam fel fél deci vízben, ezzel átkentem a kockákat. Mivel itt iparvasút van, mellette rozsda is színez, így sötétbarna, világosbarna és vörösesbarna színeket használtam.

A felső állomáshoz vezető macskaköves út vége. Vidéki pályaudvarokon még mindig találhatunk ilyen megoldást.

Auhagen műanyag lapok

Az Auhagen műanyag lapjai legolcsóbbak mind közül, de gyakorlatot kell szerezni használatukban. Ezek a 20 x 10 centiméteres műanyag lapok lehetnek klasszikus macskaköves utak (42576, ezek a kicsi, félkörben rakott kövekből álló út) vagy hagyományos kockakövek. Ezeket a lapokat lehetetlen ollóval vágni, mert vastagok, ha mégis sikerül, akkor elhajlanak. Mivel műanyag lapok, nem követik a felületet, előtte kell hajlítgatni. A vágáshoz tapétavágó kés vagy modellező szike, a hajlításhoz egyéb szerszámok (kombinált fogó, satu) használata javasolt. A tapasztalatom szerint akkor érhetünk el szép eredményt, ha 15-20-szor egy fém vonalzó mellett vágjuk át a lapot. Mivel ezek a lapok szürkék, festeni szükségesek. Szintén domború formák, ezért sok koszolásos módszer alkalmazható.
A terepasztalomon a pályaudvarhoz vezető macskaköves út, amely mellett még mindig betonkorlátok állnak, illetve egy átrakó készült ilyen termékekből.
A macskaköves út esetén először feketére festettem az egészet, majd szivacsdarabokkal szürke, barna, homok sárga foltokat tettem rá, végül hígított fehér színnel festettem át, így egy alapvetően fekete, de mégsem egyszínű utat kaptam.

Egy modern vasútállomás nálam így lett megvalósítva

A vasútállomáson hagyományos viakolor lapok vannak, ahogy a felújított állomásokon is, a szélére egy másik vörös alapú kockakövet tettem. Amikor ezt letettem, még nem ismertem a fenti vágási technikát, erősen nyomtam rá a kést a műanyagra – nem is sikerült mindig a vágás. (cikkszám: 52408, 52422)

Szent Iván-éji parkosítás

Volt a terepasztalomon egy tenyérnyi hely a vasútállomás mellett, amelyet már régen beszórtam barna erdőtalajjal, de aztán nem kezdtem vele semmit. A sima füvezés egy most felújított állomás mellett olcsó megoldás lett volna, a fa nem túl előnyös ott, mert előtte vonat, mögötte villamos menne, ezért csak nehezítené a dolgom egy tereptárgy. Aztán a városba járva néztem, a parkokat hogyan alakítják ki. Azt láttam, hogy kevés gondozást igénylő pampafüvet és nemesített árvalányhajat ültetnek, mellé pár magasabb, virágzó növényt. Szent Iván éjjelén próbáltam kitalálni, hogy lehet ilyen növényt létrehozni, de aztán csak a következő napokban leltem rá az igazi megoldásra.
A bejegyzés termékmegjelenést tartalmaz, mivel leírom, melyek azok a termékek, amiket megvásároltam és aztán dolgoztam is velük.

Tovább a bejegyzéshez

 
Balatonfüred vasútállomás

Idén Balatonfüreden nyaraltam és vonattal érkeztem. Bár már többször jártam az állomáson, először gondoltam úgy rá, mint egy terepasztal lehetséges állomására. Ahogy elkezdtem írni a bejegyzést, egyre több információ bukkant fel, az írás bővült és a leghosszabb bejegyzésévé vált a blognak, ezzel együtt az eredeti gondolat nagyon kis részre redukálódott. Ez a bejegyzés inkább történeti áttekintő lett, mint terepasztal-építésről szóló bejegyzés, azonban szerintem egy terepasztal akkor tud jól működni, ha van hozzá történet.

Tovább a bejegyzéshez

 
Közúti betonkorlát

Általában az olyan kiegészítőket, mint a címben szereplő betonkorlát, általában már a majdnem kész terepasztalra helyezik fel. Van olyan rész az asztalomon, amely elkészültnek tekinthető, és most azt volt kedvem egy kicsit fejleszteni.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.