Hogyan ne építs terepasztalt? • 2024-06-26 • Utoljára módosítva: 2024-07-25
Keresőszavak: terepépítés, vulcan, ,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
FORTEPAN / adományozó: Privát Fotó és Film Archívum-Höfler Tibor gyűjtemény/ készült: 1935
FORTEPAN / adományozó: Csontos Péter / készült: 1940
Ebben az időben nem volt egyértelmű a betonkorlát előnye, amit egy 1940-ben készült fotó is mutat: a beton oszlopok között vasrúd volt.
A vasbetonkorlátokat nagyjából a 60-as évek közepéig használták, aztán elkezdődött cseréjük a ma ismert fémkorlátokra. Az oszlopok megvédték a járműveket a leeséstől, de nagy kárt okoztak a járművekben merevségük miatt. A vaslemezből készült szalagkorlátok is nagy tömegben, szabványok mentén voltak gyárthatóak, ugyanakkor, mivel roncsolódnak, az ütközési energia egy részét is elnyelik.
Ennél a képnél sem a vasbeton oszlop volt a fő téma, de jól látszik az útátjáró mentén álló korlátok
Annak ellenére, hogy már jó ideje nem ez a szabvány, még jó hatvan évvel később is állnak ilyen korlátok az utak mentén, igaz hiányosan. Sok helyen – elsősorban műemlékvédelmi okokból – újonnan is beépítésre kerülnek, a mai napig van cég, aki gyártja ezeket a vasbeton elemeket. Vasút modellezési szempontból azért is érdekesek, mert az átkelőhelyek előtt ilyen korlátokkal jelölték ki a síneken való áthaladás helyét, sokszor nemcsak az út, hanem a sínek mellett is felállítva, egy L alakot képezve.
Jól láthatóan marad a rúdból, amit lehet, hogy jó máshová, például váltók közé határjelzőnek
Adatlap
Gyártó: | Vulcan modell |
Katalógus száma: | 10702A, 10702B, 10702C |
Busch korlátja - valaha fehér volt, de ezen a ritkán járt úton már rozsdásodik.
Adatlap
Gyártó: | Busch |
Katalógus száma: | 8122 |
Sok egységet kapunk a biztonságos közlekedés kialakításához, sajnos az alkatrészek nem festettek
Frissítés 2024.07.25-én:
A Busch 8122-es cikkszámú szalagkorlát csomagolása 6 x 3 korlátelemet tartalmaz, illetve néhány, az országút mellé tehető vezetőoszlopot. Ezek az oszlopok sajnos nincsenek színezve (nincs rajtuk fekete sáv a fehér vagy vörös fényvisszaverőnek). Ezeket az oszlopokat az út szélére a szalagkorlát elé kellene helyezni.
A Busch szalagkorlát hátránya szerintem, hogy egy talpban végződnek, én jobban örülnék annak, ha leszúrhatók lennének (így a magasság is állítható lehetne.
Országutakra sokféle megoldást találunk a szürke krepp-papírtól a fekete habosított anyagokig, de lehet színezett gipszet és hasonló vízben oldódó porokat is használni. Én ezeket nem használtam eddig, az utakhoz a zöldségekhez és gyümölcsökhöz használt fekete habosított műanyag tálcákat vágtam fel, de ezeket kiszorították környezet barátabb anyagok, így majd el kell kezdenem más megoldást keresni. Egy terepasztalon azonban nemcsak országutak vannak, ezért bemutatnék nem aszfaltozott megoldásokat is.
Lehetne találós kérdés is, mi az: a fontos, nagy állomásokon a vágányok között áll, mégsem működik?
A vízdaru a gőzvontatású személyszállítás 1984. május végi, majd a gőzmozdony trakciónem december 31-i megszüntetésével elvesztette munkáját, azonban sok állomáson ma is áll egy régi világ emlékeként, üzemképtelenül.