Hogyan ne építs terepasztalt? • 2024-06-26
Keresőszavak: terepépítés, vulcan, ,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
FORTEPAN / adományozó: Privát Fotó és Film Archívum-Höfler Tibor gyűjtemény/ készült: 1935
FORTEPAN / adományozó: Csontos Péter / készült: 1940
Ebben az időben nem volt egyértelmű a betonkorlát előnye, amit egy 1940-ben készült fotó is mutat: a beton oszlopok között vasrúd volt.
A vasbetonkorlátokat nagyjából a 60-as évek közepéig használták, aztán elkezdődött cseréjük a ma ismert fémkorlátokra. Az oszlopok megvédték a járműveket a leeséstől, de nagy kárt okoztak a járművekben merevségük miatt. A vaslemezből készült szalagkorlátok is nagy tömegben, szabványok mentén voltak gyárthatóak, ugyanakkor, mivel roncsolódnak, az ütközési energia egy részét is elnyelik.
Ennél a képnél sem a vasbeton oszlop volt a fő téma, de jól látszik az útátjáró mentén álló korlátok
Annak ellenére, hogy már jó ideje nem ez a szabvány, még jó hatvan évvel később is állnak ilyen korlátok az utak mentén, igaz hiányosan. Sok helyen – elsősorban műemlékvédelmi okokból – újonnan is beépítésre kerülnek, a mai napig van cég, aki gyártja ezeket a vasbeton elemeket. Vasút modellezési szempontból azért is érdekesek, mert az átkelőhelyek előtt ilyen korlátokkal jelölték ki a síneken való áthaladás helyét, sokszor nemcsak az út, hanem a sínek mellett is felállítva, egy L alakot képezve.
Jól láthatóan marad a rúdból, amit lehet, hogy jó máshová, például váltók közé határjelzőnek
Adatlap
Gyártó: | Vulcan modell |
Katalógus száma: | 10702A, 10702B, 10702C |
Busch korlátja - valaha fehér volt, de ezen a ritkán járt úton már rozsdásodik.
Adatlap
Gyártó: | Busch |
Katalógus száma: | 8122 |
Lehetne találós kérdés is, mi az: a fontos, nagy állomásokon a vágányok között áll, mégsem működik?
A vízdaru a gőzvontatású személyszállítás 1984. május végi, majd a gőzmozdony trakciónem december 31-i megszüntetésével elvesztette munkáját, azonban sok állomáson ma is áll egy régi világ emlékeként, üzemképtelenül.