Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Közúti betonkorlát

Hogyan ne építs terepasztalt? • 2024-06-26 

Keresőszavak: terepépítés, vulcan, ,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

FORTEPAN / adományozó: Privát Fotó és Film Archívum-Höfler Tibor gyűjtemény/ készült: 1935

Betonkorlát az utak mentén

A betonnal való építkezés a XIX. században jelentősen fejlődött, Az akkori Magyarországon az első teljesen betonból épített műtárgy, egy zsilip, 1854-ben épült. A vasbeton szerkezetek az 1848. évi feltalálását követően a XX. század elejére, mind a magas-, mind a mély-, mind a hídszerkezetek építésében elterjedtek, az első magyar szabvány 1909-ben jelent meg. A vasbeton szerkezetek tartósak, alacsony költséggel gyárthatóak, alig igényelnek karbantartást, nem véletlen, hogy egyre újabb- és újabb helyeken alkalmazták azokat.
A korlátok az egyik legfontosabb közlekedésbiztonsági eszközök, nagy tömegben, szabványok mentén gyárthatóak, mindezekre a vasbeton tökéletesen alkalmasnak bizonyult. A Fortepan fotói között az első ilyen vasbeton korláttal szegélyezett útról készült fotót 1935-ből találtam, a poros lapisi úton a Tubes alatt egy párt fotóztak.

FORTEPAN / adományozó: Csontos Péter / készült: 1940

Ebben az időben nem volt egyértelmű a betonkorlát előnye, amit egy 1940-ben készült fotó is mutat: a beton oszlopok között vasrúd volt.
A vasbetonkorlátokat nagyjából a 60-as évek közepéig használták, aztán elkezdődött cseréjük a ma ismert fémkorlátokra. Az oszlopok megvédték a járműveket a leeséstől, de nagy kárt okoztak a járművekben merevségük miatt. A vaslemezből készült szalagkorlátok is nagy tömegben, szabványok mentén voltak gyárthatóak, ugyanakkor, mivel roncsolódnak, az ütközési energia egy részét is elnyelik.

Ennél a képnél sem a vasbeton oszlop volt a fő téma, de jól látszik az útátjáró mentén álló korlátok

Annak ellenére, hogy már jó ideje nem ez a szabvány, még jó hatvan évvel később is állnak ilyen korlátok az utak mentén, igaz hiányosan. Sok helyen – elsősorban műemlékvédelmi okokból – újonnan is beépítésre kerülnek, a mai napig van cég, aki gyártja ezeket a vasbeton elemeket. Vasút modellezési szempontból azért is érdekesek, mert az átkelőhelyek előtt ilyen korlátokkal jelölték ki a síneken való áthaladás helyét, sokszor nemcsak az út, hanem a sínek mellett is felállítva, egy L alakot képezve.

Jól láthatóan marad a rúdból, amit lehet, hogy jó máshová, például váltók közé határjelzőnek

Vulcan Modell – H0 vasbeton korlát

Vasbeton korlátot a TT méretben nem gyártanak fröccsöntéssel, és ugyan bele lehet kezdeni saját gyártásba, de szerintem nem éri meg. A Vulcan modell H0 méretben gyártja szürke- és fehér színben, egy szett 12 oszlopot és 8 korlátot tartalmaz, ami egy átjáróhoz pont elég (3 oszlop 2 korlát mind a két oldalra az út mellé). A szett a méretek alapján a 3 méteres változatot modellezte, és van olyan változat is, ahol a fekete festést rá lehet ragasztani, de a más méretek miatt nem tudjuk jól használni. A korlátok hossza 34mm, de a TT mérethez elég a 25mm, így azokból le kell vágni. A tapasztalatom azt mutatja, hogy a korlátok végét kicsit meg kell csiszolni, hogy az oszlopokba képzett lyukakba férjen. Ezt követően ragasztóval a korlátokat és az oszlopokat fixáltam. A hosszabb sorokat először külön ragasztottam, majd a lyukakat fúrtam megfelelő távolságba a terepasztalon és beillesztettem az oszlopokat egy kevés faragasztóval.

Adatlap

Gyártó: Vulcan modell
Katalógus száma: 10702A, 10702B, 10702C

Busch korlátja - valaha fehér volt, de ezen a ritkán járt úton már rozsdásodik.

Busch szalagkorlát

Fém közúti korlátot (szalagkorlátot) a Busch kínál kétezer Forint körüli áron, és bár ajánlja az N mérethez is, a TT-hez megfelelő. Egy-egy korlátelemen három kis tartó pöcök van, amit az út mellé lehet ragasztani. A probléma akkor van, ha kanyarban szeretnénk használni, mivel elég törékeny jószág, éles szikével és türelemmel érdemes belekezdeni a vágásába. A korlát színe fehér volt, manapság itthon azonban fém színű, így érdemes a ragasztás előtt festeni.

Adatlap

Gyártó: Busch
Katalógus száma: 8122

Források:
2021. október XXIX. évfolyam V. szám. Asztalos István: A beton története VI. rész - A korszerű betonszerkezetek kialakulása
40 éve munka nélkül

Lehetne találós kérdés is, mi az: a fontos, nagy állomásokon a vágányok között áll, mégsem működik?
A vízdaru a gőzvontatású személyszállítás 1984. május végi, majd a gőzmozdony trakciónem december 31-i megszüntetésével elvesztette munkáját, azonban sok állomáson ma is áll egy régi világ emlékeként, üzemképtelenül.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.