Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Közúti betonkorlát

Hogyan ne építs terepasztalt? • 2024-06-26 • Utoljára módosítva: 2024-07-25

Keresőszavak: terepépítés, vulcan, ,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

FORTEPAN / adományozó: Privát Fotó és Film Archívum-Höfler Tibor gyűjtemény/ készült: 1935

Betonkorlát az utak mentén

A betonnal való építkezés a XIX. században jelentősen fejlődött, Az akkori Magyarországon az első teljesen betonból épített műtárgy, egy zsilip, 1854-ben épült. A vasbeton szerkezetek az 1848. évi feltalálását követően a XX. század elejére, mind a magas-, mind a mély-, mind a hídszerkezetek építésében elterjedtek, az első magyar szabvány 1909-ben jelent meg. A vasbeton szerkezetek tartósak, alacsony költséggel gyárthatóak, alig igényelnek karbantartást, nem véletlen, hogy egyre újabb- és újabb helyeken alkalmazták azokat.
A korlátok az egyik legfontosabb közlekedésbiztonsági eszközök, nagy tömegben, szabványok mentén gyárthatóak, mindezekre a vasbeton tökéletesen alkalmasnak bizonyult. A Fortepan fotói között az első ilyen vasbeton korláttal szegélyezett útról készült fotót 1935-ből találtam, a poros lapisi úton a Tubes alatt egy párt fotóztak.

FORTEPAN / adományozó: Csontos Péter / készült: 1940

Ebben az időben nem volt egyértelmű a betonkorlát előnye, amit egy 1940-ben készült fotó is mutat: a beton oszlopok között vasrúd volt.
A vasbetonkorlátokat nagyjából a 60-as évek közepéig használták, aztán elkezdődött cseréjük a ma ismert fémkorlátokra. Az oszlopok megvédték a járműveket a leeséstől, de nagy kárt okoztak a járművekben merevségük miatt. A vaslemezből készült szalagkorlátok is nagy tömegben, szabványok mentén voltak gyárthatóak, ugyanakkor, mivel roncsolódnak, az ütközési energia egy részét is elnyelik.

Ennél a képnél sem a vasbeton oszlop volt a fő téma, de jól látszik az útátjáró mentén álló korlátok

Annak ellenére, hogy már jó ideje nem ez a szabvány, még jó hatvan évvel később is állnak ilyen korlátok az utak mentén, igaz hiányosan. Sok helyen – elsősorban műemlékvédelmi okokból – újonnan is beépítésre kerülnek, a mai napig van cég, aki gyártja ezeket a vasbeton elemeket. Vasút modellezési szempontból azért is érdekesek, mert az átkelőhelyek előtt ilyen korlátokkal jelölték ki a síneken való áthaladás helyét, sokszor nemcsak az út, hanem a sínek mellett is felállítva, egy L alakot képezve.

Jól láthatóan marad a rúdból, amit lehet, hogy jó máshová, például váltók közé határjelzőnek

Vulcan Modell – H0 vasbeton korlát

Vasbeton korlátot a TT méretben nem gyártanak fröccsöntéssel, és ugyan bele lehet kezdeni saját gyártásba, de szerintem nem éri meg. A Vulcan modell H0 méretben gyártja szürke- és fehér színben, egy szett 12 oszlopot és 8 korlátot tartalmaz, ami egy átjáróhoz pont elég (3 oszlop 2 korlát mind a két oldalra az út mellé). A szett a méretek alapján a 3 méteres változatot modellezte, és van olyan változat is, ahol a fekete festést rá lehet ragasztani, de a más méretek miatt nem tudjuk jól használni. A korlátok hossza 34mm, de a TT mérethez elég a 25mm, így azokból le kell vágni. A tapasztalatom azt mutatja, hogy a korlátok végét kicsit meg kell csiszolni, hogy az oszlopokba képzett lyukakba férjen. Ezt követően ragasztóval a korlátokat és az oszlopokat fixáltam. A hosszabb sorokat először külön ragasztottam, majd a lyukakat fúrtam megfelelő távolságba a terepasztalon és beillesztettem az oszlopokat egy kevés faragasztóval.

Adatlap

Gyártó: Vulcan modell
Katalógus száma: 10702A, 10702B, 10702C

Busch korlátja - valaha fehér volt, de ezen a ritkán járt úton már rozsdásodik.

Busch szalagkorlát

Fém közúti korlátot (szalagkorlátot) a Busch kínál kétezer Forint körüli áron, és bár ajánlja az N mérethez is, a TT-hez megfelelő. Egy-egy korlátelemen három kis tartó pöcök van, amit az út mellé lehet ragasztani. A probléma akkor van, ha kanyarban szeretnénk használni, mivel elég törékeny jószág, éles szikével és türelemmel érdemes belekezdeni a vágásába. A korlát színe fehér volt, manapság itthon azonban fém színű, így érdemes a ragasztás előtt festeni.

Adatlap

Gyártó: Busch
Katalógus száma: 8122

Források:
2021. október XXIX. évfolyam V. szám. Asztalos István: A beton története VI. rész - A korszerű betonszerkezetek kialakulása

Sok egységet kapunk a biztonságos közlekedés kialakításához, sajnos az alkatrészek nem festettek

Frissítés 2024.07.25-én:
A Busch 8122-es cikkszámú szalagkorlát csomagolása 6 x 3 korlátelemet tartalmaz, illetve néhány, az országút mellé tehető vezetőoszlopot. Ezek az oszlopok sajnos nincsenek színezve (nincs rajtuk fekete sáv a fehér vagy vörös fényvisszaverőnek). Ezeket az oszlopokat az út szélére a szalagkorlát elé kellene helyezni.
A Busch szalagkorlát hátránya szerintem, hogy egy talpban végződnek, én jobban örülnék annak, ha leszúrhatók lennének (így a magasság is állítható lehetne.

Egyéb utak a terepasztalon

Országutakra sokféle megoldást találunk a szürke krepp-papírtól a fekete habosított anyagokig, de lehet színezett gipszet és hasonló vízben oldódó porokat is használni. Én ezeket nem használtam eddig, az utakhoz a zöldségekhez és gyümölcsökhöz használt fekete habosított műanyag tálcákat vágtam fel, de ezeket kiszorították környezet barátabb anyagok, így majd el kell kezdenem más megoldást keresni. Egy terepasztalon azonban nemcsak országutak vannak, ezért bemutatnék nem aszfaltozott megoldásokat is.

Tovább a bejegyzéshez

 
40 éve munka nélkül

Lehetne találós kérdés is, mi az: a fontos, nagy állomásokon a vágányok között áll, mégsem működik?
A vízdaru a gőzvontatású személyszállítás 1984. május végi, majd a gőzmozdony trakciónem december 31-i megszüntetésével elvesztette munkáját, azonban sok állomáson ma is áll egy régi világ emlékeként, üzemképtelenül.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.