Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Bakterházak a vasút mellet - 5 év után

Hogyan ne építs terepasztalt? • 2024-04-25 

Keresőszavak: igra, vamitools, arnold, terepépítés, épület, hornby,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

Kis váltóőrház az állomás végén - állja az idő próbáját

A blogom indulásakor, 2019. májusában írtam egy bejegyzést három gyártó anyagában és stílusában különböző típusú őrházairól. Ezek az épületek azóta a terepasztalon álltak, 5 év után elérkezettnek láttam az időt, hogy bemutassam, miben változtak.

Az IGRA papír bakterháza

Ezeket a modelleket már nem, de hasonlót gyárt még a cég. A ház nem ment össze az 5 év alatt, csak 2021-ben át lett építve a váltókörzet ahol állt, és az új ív mellé már csak egy keskenyebb épület fért be. Őszintén szólva a papírmodelltől féltem a legjobban, mert tényleg kartonpapírból van, a hőingadozás, napfény szívó hatása és a levegőben lévő nedvesség hatása ezt érintette volna a leghamarabb károsan. Azonban ennyi idő után látszik, hogy nedvességet nem kapott, a hőingadozás és napfény nem okozott gondot számára, igaz az oldalfalat átfestettem. Talán a tető lett kicsit halványabb, így kicsit steril hatást kelt egy dízeles mellékvonal mellett. A mellette elmenő vonatok korom hatása miatt egy kis koszolás ráférne, illetve javítani kellene az ereszt is rajta, vagy azt is kicsit öregbíteni.

Téglaépületen sem látszik az idő múlása

Az Hornby műgyanta téglaépülete

Az Oberwiesenthalnál álló őrház modellje szintén nem kapható már. Az épületen nem fedezhető fel változás, leszámítva, amit én műveltem vele. Az eredeti színeken fakulást nem látni. Kapott táblákat a fehér helyekre, és az ablak lepattant festését is javítottam, illetve kicsit koszoltam. A téglák között nem kellett kikennem fehérrel a maltert imitálva, illetve eleve vegyes színű falazóanyag volt, így csak fekete szín került rá, a hátsó sarkánál talán erőteljesebben, mint kellene.
A táblák fekete alapon fehérek, mint a régebbi épületeken, de igazából nem tudom, hogy a korszaknak megfelelő-e, én láttam ilyen még több helyen. A T a pályatelefont jelzi, a római II pedig az őrház számát.

A falak vastagabbak, mint gondolnánk, nehezen deformálódik

Az épület műgyanta falai vastagok, nem deformálódtak. A barna maszat az épület alján szintén az én nem odafigyelésem, befolyt alá a talajként használt - és sajnos kifutó terméknek számító - mecseki erdőtalaj.

A házacska sajnos javításra szorul, azonban ez a körülmények miatt van

Az Vamitools 3D nyomtatott őrháza

Ezzel a házzal semmi nem történt azon kívül, hogy porosodott a tető, de az legalább jól áll neki, ha hozzányúlok, hasonlóképp festem le. Az épület most is kapható, 3D nyomtatással, PLA anyagból készül. A nyomtatás minőségére szerintem nem lehet panasz, így 5 év után sem. Az épületnél előny, hogy színezett anyagokat kapunk, nehezebben fakul, azonban ezek a színek túl sterilek, az épületen dolgozni kell(ene). Az őrház egy olyan helyen áll, ahol télen hideg, nyáron meleg van, és bár a többi PVC agy ABS alapú Auhagen épületen ez nem látszik meg, azonban ez a házacska más anyagból, PLA-ból készül, amiről közben megtudtam, hogy nem időjárásálló. Sajnos, ezt az állítást az épületet nézve meg kell erősítenem, meghajlott a korlát (ami még akár életszerű is lehet), de deformálódott a beton padló is, ezért ezen az épületen vagy javítanom kell, vagy másik, hőingadozást álló megoldáson kell gondolkodnom.

Mindhárom épület áll - nem csak a képen, hanem a valóságban is

Összefoglalás

Mind a három épület az extrémnek számító körülmények ellenére is egyben van, használható, egy szobában álló terepasztalhoz bármelyik ajánlható, egy váltakozó hőmérsékletű környezetben azonban mérlegelni kell, mit érdemes felhasználni.
Bakterházak a vasút mellett

A terepasztal összképéhez hozzátartoznak a vasút mellett álló őr-, váltókezelő- és bakterházak, illetve egyéb szolgálati helyek. Ezek a helyek már a vasút korai szakaszától fogva különböző módon felügyelték a forgalmat: átkelőt biztosítottak, lámpát kezeltek, váltóbotokat átadását segítették, vagy éppen tűzőrséget látták el. A terepasztalomhoz három gyártótól, három különböző technikával készült épületet szereztem be.

Tovább a bejegyzéshez

 
Szétvertem a terepasztalt - 2021.

Eltelt lassan két hónap, és nem tettem új bejegyzést. Ennek főleg az az oka, hogy jelentős átalakításon esik át a terepasztal, ezért inkább a tervezésre és gondolkodásra fordítottam a blogolásra szánt időt.
A felső állomást szinte teljesen elbontottam és építem újra, ennek az állomásait mutatom be két bejegyzésben. A jelenlegi bejegyzés azt mutatja, ahol most tartok: a sínek nagyrészt le vannak rakva, de még nincsenek leragasztva, tologatok rajtuk vagonokat, és elkezdtem újra bekötni a váltókat és áram alá helyezni a vágányokat.

Tovább a bejegyzéshez

 
40 éve munka nélkül

Lehetne találós kérdés is, mi az: a fontos, nagy állomásokon a vágányok között áll, mégsem működik?
A vízdaru a gőzvontatású személyszállítás 1984. május végi, majd a gőzmozdony trakciónem december 31-i megszüntetésével elvesztette munkáját, azonban sok állomáson ma is áll egy régi világ emlékeként, üzemképtelenül.

Tovább a bejegyzéshez

 
Ültessünk fákat!

Az elmúlt időszakban nem sok időm volt a terepasztallal foglalkozni, ezért csak kisebb projektekbe fogtam bele. A terepasztalom városát néhány újonnan ültetett fával szeretném színesíteni, ehhez pont megfelelő volt az Auhagen 70950 cikkszámon kiadott 10 növendékfából álló csomagja, amely igazán látványosan mutatott a képeken. Ami igazán furcsa volt, hogy nem méretspecifikus, a H0 mérettől N méretig ajánlotta.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.