Hogyan ne építs terepasztalt? • 2024-04-25
Keresőszavak: igra, vamitools, arnold, terepépítés, épület, hornby,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
Kis váltóőrház az állomás végén - állja az idő próbáját
A blogom indulásakor, 2019. májusában írtam egy bejegyzést három gyártó anyagában és stílusában különböző típusú őrházairól. Ezek az épületek azóta a terepasztalon álltak, 5 év után elérkezettnek láttam az időt, hogy bemutassam, miben változtak.
Téglaépületen sem látszik az idő múlása
A falak vastagabbak, mint gondolnánk, nehezen deformálódik
Az épület műgyanta falai vastagok, nem deformálódtak. A barna maszat az épület alján szintén az én nem odafigyelésem, befolyt alá a talajként használt - és sajnos kifutó terméknek számító - mecseki erdőtalaj.
A házacska sajnos javításra szorul, azonban ez a körülmények miatt van
Mindhárom épület áll - nem csak a képen, hanem a valóságban is
A terepasztal összképéhez hozzátartoznak a vasút mellett álló őr-, váltókezelő- és bakterházak, illetve egyéb szolgálati helyek. Ezek a helyek már a vasút korai szakaszától fogva különböző módon felügyelték a forgalmat: átkelőt biztosítottak, lámpát kezeltek, váltóbotokat átadását segítették, vagy éppen tűzőrséget látták el. A terepasztalomhoz három gyártótól, három különböző technikával készült épületet szereztem be.
Eltelt lassan két hónap, és nem tettem új bejegyzést. Ennek főleg az az oka, hogy jelentős átalakításon esik át a terepasztal, ezért inkább a tervezésre és gondolkodásra fordítottam a blogolásra szánt időt.
A felső állomást szinte teljesen elbontottam és építem újra, ennek az állomásait mutatom be két bejegyzésben. A jelenlegi bejegyzés azt mutatja, ahol most tartok: a sínek nagyrészt le vannak rakva, de még nincsenek leragasztva, tologatok rajtuk vagonokat, és elkezdtem újra bekötni a váltókat és áram alá helyezni a vágányokat.
Lehetne találós kérdés is, mi az: a fontos, nagy állomásokon a vágányok között áll, mégsem működik?
A vízdaru a gőzvontatású személyszállítás 1984. május végi, majd a gőzmozdony trakciónem december 31-i megszüntetésével elvesztette munkáját, azonban sok állomáson ma is áll egy régi világ emlékeként, üzemképtelenül.
Az elmúlt időszakban nem sok időm volt a terepasztallal foglalkozni, ezért csak kisebb projektekbe fogtam bele. A terepasztalom városát néhány újonnan ültetett fával szeretném színesíteni, ehhez pont megfelelő volt az Auhagen 70950 cikkszámon kiadott 10 növendékfából álló csomagja, amely igazán látványosan mutatott a képeken. Ami igazán furcsa volt, hogy nem méretspecifikus, a H0 mérettől N méretig ajánlotta.