Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Futtatópad

Modellbemutatás • 2024-02-03 

Kapcsolódó Youtube short - rövid videó

Keresőszavak: futtatópad,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

A ROCO digitális Bardotkája futópróbázik

A Marion-Zeller (https://www.marion-zeller.de) elég speciális vasútmodell szegmensre specializálta magát: a fő terméke a futtatópad, de abból Z-től G-ig (azaz a legkisebb elterjedt 1:220 mérettől a kerti vasútig) ajánlanak terméket. A futtatópad mind analóg, mind digitális vezérlővel használható, persze, ilyenkor megfelelő mozdonyt is hozzá kell választani.

Mire jó egy futtatópad?

Sokáig én sem gondoltam, hogy valaha ilyen kiegészítőre szükségem lesz, de így több, mint 10 év modellgyűjtés után változott a véleményem. Bár nincs annyira sok mozdonyom, de nem lehet mindet a terepasztalra tenni, így vannak olyan vontatójárművek, amelyek évek alatt dobozban maradnak. Ezek a modellek nem vitrinmakettek, játszani vettem ezeket, de pár év állás után lehetnek meglepetések. A futtatópad segítségével azonban minden mozdony lepróbálható. Az új mozdonyoknál szokták ajánlani a bejáratást, de ez igazából a mai modern vasútmodellek esetében ez a tevékenység inkább arról szól, hogy kiderüljön, minden rendben megy vele. Egy ilyen futtatópadon pár perc alatt, egyértelműen kideríthető a mozdony jósága. Bár sok helyen a vásárlás vagy a küldés előtt a kereskedő maga is kipróbálja a gépet, ez sokszor nem több, mint egy oda-visszaút a helyi terepasztalon.
A problémám, hogy van egy pár digitális mozdonyom, amit nem járatok, mivel az a mondásom, hogy először működjön az analóg pálya, amiatt ezek biztosan nem mentek egy ideje.

A Desiro kisebb kerékátmérője miatt nem megfelelő alany a tesztelésre

Mi a futtatópad?

A futtatópadból több méret is létezik (330 mm, 540 mm és az 1 méteres), de ezek ára azonos. A TT mérethez általában elég a legkisebb is, még a Desiro 6 tengelye is épp elfér rajta a maga 348 mm-es hosszával. A gyűjteményemben csak egy hosszabb motorvonat van, a PIKO háromegységes Talentje, de csak miatta nem veszem meg a nagyobbat. Ez a méret pont megfelelően elfér a polcon, a méteres darabot már a falhoz kellene támasztanom.
Illetve pontosítsunk: ez az elmélet. Attól, hogy valami elfér a futtatópadon, és itt kifejezetten a Desirora gondolok, nem biztos, hogy működni is fog rajta. A Desiro kerékátmérője ugyanis kisebb, mint a hagyományos TT mozdonyoké, a forgóváz külső műanyagja megakadályozza, hogy a kerék a bakban fusson, leginkább leugrik. Így ez a motorvonat – bár elférne rajta – mégsem tesztelhető.

A futtatópad bővítése egyszerűen elvégezhető

A futtatópad maga egy egyszerű szerkezet, két fémhengerre lehet a tengelyek számának megfelelő egységeket (görgős bakokat) felhelyezni.
Egy bak két-két nem forgó féltengelyből és négy, forgó rézkerékből áll. A mozdony kerekei ezek a görgők közé kerülnek, innen tudja felvenni az áramot, amelyek aztán a kerékkel együtt forognak.
A futtatópad két végén van egy-egy műanyag elem, ami tartja a két szélső, áramvezető hengert, illetve a középsőt, ami a bakokat tartalmazó egységeket szorítja le. A fekete műanyag elég rugalmas ahhoz, hogy ezeket az egységeket bővítsük szükség esetén, és aztán visszapattintsuk. Általában a teszteléshez 4 egység elég, azaz a 330 mm-es gyári csomaghoz két görgős bak még elkél, de ha valakinek van esetleg Ludmillája, NoHab-ja vagy valamilyen gőzmozdonya van a gyűjteményben, akkor érdemes még több (az esetemben összesen négy) ilyen egységbe beruháznia.

Nem szép, de működik

Futtatópad használat közben

Ennek a 330 mm-es kiadásnak van egy nagy hibája, nincs kialakítva rajta bekötési pont, így a használatához krokodikcsipesz szükséges.
Onnantól, hogy ezt megoldottuk, sok dolgunk nincs: a tengelyek számának megfelelő bakba, a két réz görgő közé betesszük a mozdony kerekeit, és indulhat a próba.

A kiegészítő elem teljesen kész, nekünk csak a futtatópadba kell bepattintani.

A képen is lehet látni, hogy a görgők nem egyforma kidolgozásúak, a külső részre fekszik fel a kerék. Annak ellenére, hogy csak a görgő van rézből, a fémes összeköttetéseken keresztül áramlanak az elektronok, illetve a digitális vasút esetén az információ is, így az összes mozdonyomat végig tudtam tesztelni pár óra alatt. Összefoglalva: az első benyomások pozitívak, leszámítva az árambekötést, egy könnyen használható szerkezethez jutottam, amivel ellenőrizni tudtam a modellek működését.
A futtatópad ára a gyártónál 49 Euró, a VasuTTmodellnél – akiktől rendeltem a sajátomat – 18 500 Forint, a 330 mm és az 540 mm hosszú kéttengelyes mozdonyhoz megfelelő, az 1 métereshez csak 1 görgős bakot adnak. A kiegészítő futtatóegység darabja 2950 Ft. Ma 18.500 Forintért egy modernebb tehervagont, vagy egy Y/B személyvagont lehet kapni, ehhez képest nem nagy összeg ez a szerkezet. Ha valakinek nincs terepasztala, és csak a szőnyegvasutat rakja össze és el, akkor egy helytakarékos megoldás lehet a mozdony vezetésére.

Adatlap

Gyártó: Marion-Zeller
Katalógus száma: 30 02 00
Hossza: 330 mm (de létezik hosszabb verzió: 540mm-es és 1 méteres is)

A cseh AWT a lengyel PKP Cargo Internationalre cseréli cégtábláját

Az AWT, mint brand teljesen eltűnik a piacról 2019. októberétől, és a PKP Cargo International részeként működik tovább. A lengyel tulajdonos úgy döntött, hogy az integráció arculatváltással is jár, így a látványos narancs-szürke festést fehér alapszín kék felirattal megjelenés váltja.
A jelenlegi bejegyzés nem a konkrét modell bemutatására koncentrál, inkább az AWT-t mint céget, illetve az AWT logóval TT méretarányban megjelent modelleket sorol fel.

Tovább a bejegyzéshez

 
PIKO Talent2 motorvonat

Sokan mondják a PIKO-ról, hogy a TT méretben játékokat gyárt, kívül-belül egyszerűek a modellek, ez a mozdony azonban rácáfol a kétkedőkre, igaz meg is kérik az árat ezért.
A 2008-ban az InnoTrans-on bemutatott Talent 2 villamos motorvonat legnagyobb vásárlója a DB AG volt. A Piko hamar lépett, a DB Regionál BR 442-es kódszámon megjelenő motorvonatok közül a Talent2-es, kétrészes alapmodell már 2012-ben megjelent, később több féle verziót is kiadtak. A PIKO 2020-as és 2021-es szortimentjében már csak a bemutatásra kerülő háromrészes motorvonatot kínálja.

Tovább a bejegyzéshez

 
Ültessünk fákat!

Az elmúlt időszakban nem sok időm volt a terepasztallal foglalkozni, ezért csak kisebb projektekbe fogtam bele. A terepasztalom városát néhány újonnan ültetett fával szeretném színesíteni, ehhez pont megfelelő volt az Auhagen 70950 cikkszámon kiadott 10 növendékfából álló csomagja, amely igazán látványosan mutatott a képeken. Ami igazán furcsa volt, hogy nem méretspecifikus, a H0 mérettől N méretig ajánlotta.

Tovább a bejegyzéshez

 
Tillig 2024. évi újdonságkatalógusa

Pénteken megjelent a Tillig újdonságkatalógusa, benne számos izgalmas modellel. Magyar modellből festési variánsokat kapunk. A katalógusok letölthetőek a Tillig.com oldaláról: https://www.tillig.com/eng/Downloads.html

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.