Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Meglepetés az Arnold modelltől – fém konténerszállító

Modellbemutatás • 2023-12-23 

Kapcsolódó Youtube short - rövid videó

Keresőszavak: arnold, konténer, tehervagon, konténerszállító,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

A kép alapján egy részleteiben kidolgozott modellt látunk, de a lényeg a festék alatt van: a váza fémből készült.

Fém konténerszállítók 1:120 méretben

A konténerszállító vagonok nagy problémája, hogy könnyűek, könnyen kiléphetnek a váltón, szűkebb ívekben. Nehezéket szinte lehetetlen rájuk tenni: az újabb szállító vagonok, laposak, áttörtek, ha ezt műanyagból kell leutánozni, akkor lesz egy, szép de könnyű modell az eredmény. Megoldás lehet a konténerbe tett nehezék, azonban ez nem a legoptimálisabb megoldás.
A gyártók a problémára az utóbbi időben azt a megoldást találták, hogy fémből készítik el a teherkocsit, és ahogy jönnek az újabb modellek részleteiben múlják felül a korábbiakat. A blogon ilyen kocsit már bemutattam korábban az osztrák Lemke csoporthoz tartozó Hobbytrain és a német Tillig kiadásában, ezek azonban hattengelyesek voltak.
Az Arnold által kiadott 2023-as újdonság modell rövidebb, 4 tengelyes, emiatt sokkal több asztalon elfér. Az Arnold ezzel a típusával annyira egy létező igényt fedett le, hogy valamennyi megjelent konténerszállító modellje elfogyott a bejegyzés írásakor, és remélni tudjuk, hogy jövőre lesz folytatása.

Három gyártó, három különféle tüsketávolság

Újabb konténer – újabb egyéni méret

A TT méret egy nagy hiányossága, hogy a kontéreknek nincs saját szabványa, ahány gyártó annyi helyre teszi a kis tüskéket. Az utóbbi időben jelentek meg a kínálatban a 45 láb hosszú konténerek a különbőző gyártók kínálatában, amelyek közel azonos méretűek, de a tüskék átmérője, elhelyezkedése eltér. Igaz, ez az eltérés tized-milliméteres, de ennyi épp elég, hogy ne lehessen ezeket korlátlanul cserélgetni a különböző gyártók hasonló kocsijai között.

Van némi különbség, de a kidolgozás minőségére nem lehet panasz

A 45 lábas konténer kicsit különbözik a másik két gyártó modelljétől, azonban egymás mellé téve ezeket egységes képet adnak.
A DHL konténereket egymás mellé pakolva is legfeljebb a keresd a különbséget játékot lehetne hirdetni (kicsit nagyobb felirat, a vörös csík lejjebb fut, van némi kiegészítő festés), de a tamponálás minőségében semmi kivetnivalót nem lehet találni, egy DHL vonatba nyugodtan besorozható, nem fog kitűnni belőle.

Többrétegű csomagolás

Az Ermewa Sffgmss kocsi

Az Ermewa SA egy Franciaországban 1956-ban alapított cég, elsősorban vagonok hosszú távú bérbeadásával, lízingelésével foglalkozik, van magyarországi leánya is. A cég Kelet-Európában elsősorban az intermodális szegmensben bővült, a konténerszállító kocsijai szlovén és horvát kikötőkből indulnak el magyar és lengyel célpontok felé.
A címben szereplő borzalmas rövidítés is egy ilyen intermodális vagont takar, amely a vízi, vasúti és közúti közlekedés konténereit és cserélhető felépítményeit tudja szállítani. Magáról a típusról sokat nem találtam, ezek a modern építésű kocsik alacsonyabbak a korábbiaknál, a csatornaalagútban 3,2 méteres konténereket is rátehetnek. A vagon egyébként létezik, több fotót is találni róla, formájában hasonló, de igazából egyik sem alkalmas arra, hogy szegecsszinten is meg lehessen nézni, de jellegében visszaadja az eredetit.
Az Arnold érdekes csomagolása formabontó: külsőleg egy gyufásdoboz-szerű papír csomagolásban egy akrildobozt takar.

A feliratok mindenhol élesek, a színek nem csúsztak el.

A dobozban a vagon, a konténer mellett egy kis zacskóban fékcsöveket és csavarkapcsokat kapunk, amelyek a terepasztalon való futáshoz nem szükségesek. A modell már közelkapcsolós kuplunggal szerelt. Érdekes, hogy a vagon és a konténer közé egy keményebb habszivacsot tettek.
A vagon egészében fémből készült, a forgóváz, a kuplungház és az ütközők csavarral vannak felfogatva. A fém öntvényen az apró részletek is élesek, részletességében nem különbözik a műanyagtól, azonban látványra valószerűbb.
A szürke egyszínű vagonon jól mutatnak a sárga kiegészítők (rögzítőhorgony, fékkerék). A tamponozás többszínű, pontos, olvasható, még ott is, ahol a világosszürke alapra fehér betűkkel nyomtatták azokat.

Személyes kedvencem a vonatnak ez a része

A kocsi felszíne nem egyenes a két végén emelkedik, gondolom a cserélhető felépítmények szállítása miatt.
A vagon oldalán kis lyukakat találunk, ebbe kel beletenni a csomagban kapott konténert is. Ha sikerül a konténer alján lévő füleket a kocsi szélein lévő lyukakba illeszteni, akkor a konténert stabilan tartja, nem fog elmozdulni.

Gyártó: Arnold (Hornby csoport)
Katalógus száma: HN9737 – kifutott
Hossza: 161 mm
Tömege: 35 gramm
Korszak: Ep VI.

Az Arnold folytatja tovább 2024-ben is

2024. januárban megjelent az Arnold újdonságkatalógusa, amelynek a 118. oldala 3 új modellt sorol fel HN9751 cikkszámon egy DFDS, a HN9752-es cikkszámon egy Hapag-Lloyd, a HN9753-as cikkszámon pedig egy Hanjin konténert szállító Touax cégjelzéses 4 tengelyes vagont. A cégjelzéseken kívül nem látok más eltérést a képek alapján a bemutatott modellhez képest. (Frissítés: 2024.01.16)
Hattengelyes konténerszállítók

Korábbi bejegyzésekben bemutattam, a két- és négytengelyes konténerszállítók egy-egy képviselőjét, most folytatnám még két tengellyel. Az Sggmr típuscsalásban olyan lapos kocsik tartoznak, amelyek forgóvázzal szereltek és legalább 6 tengelyesek. A Tillig 2020-ra ígérte az új típus kiadását, azonban a kocsik szállítása 2021. áprilisától történt (1806x sorozat), ebből egy 45 lábas konténereket szállító vagont mutatok be.

Tovább a bejegyzéshez

 
PIKO 2024. évi újdonságai

Az elmúlt pár évben az utolsó év végi bejegyzés a PIKO katalógusának átlapozása volt, ettől idén sem térek el. Az új, önálló TT katalógus 40 oldalas, és tényleg csak a sínek hiányoznak belőle, hogy teljes legyen a PIKO kiínálata.

Tovább a bejegyzéshez

 
Miért kell egy további vagon is?

Eredetileg az októberben megjelent új Tillig 18226-os cikkszámú írtam volna, de Meggondoltam magam, és inkább arról alkotok véleményt, miért kell egy újabb hasonló vagon a gyűjteménybe.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.