Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Újabb kisautó a közelmúltból – Multicar M25

Modellbemutatás • 2023-10-16 

Keresőszavak: auhagen, multicar, m25, kisteherautó, ,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

Egy nagy dobozban sok kis bigyó - igaz az elkészült autó sem sokkal nagyobb egy Trabantnál.

2023-ban az Auhagen megjelentette az M24-es után az utódját is, amellyel még pár évvvel ezelőtt is találkoztam a pesti utakon, mint tüzépes sóderszállító vagy önkormányzati virágöntöző jármű. Az M25 sorozatú járműveket 1978 és 1992 között gyártották, a sorozat többi tagjáról az előd bejegyzésénél írtam.
Az Auhagen 2013-as újdonsága egy nyitott platós jármű, aminek a rakfelülete dönthető. Én a nem döntött változatot építettem meg, amelyre pár darab gázpalackot is tettem. A terepasztalon elképzelt kisvárosi, illetve a szőlőkkel, présházakkal tarkított vidéken a mai napig használnak gázpalackokat, így pont jól jött az újdonság. Mint a legtöbb dolog az Auhagen kínálatában, ez sem kész jármű, össze kell építenünk. A leírás szikét, csipeszt, reszelőt és fogót javasolt, de ehhez elég egy tapétavágó kés, csipesz, fogvájó vagy fültisztító. Ezek mellett természetesen ragasztó is szükséges, az Auhagen termékeihez általában sárga UHU-t használok, de most a vékonyan kenhető Revell ecsetes ragasztóját alkalmaztam.

A 43679-es doboz tartalma

A doboz elég tág az autó alkatrészeinek, akár több is elférne benne – írtam legutóbb, és ez most is igaz, a gyártónak sokkal egyszerűbb egységes méretű dobozokat forgalmazni. A dobozból kivéve most is sok apró bigyót találunk, külön van a piros fülke, a plató, illetve a gázpalackok, a többi alkatrész már ismerős az előző modellből. A piros autó fekete tampon nyomott felirattal és lámpákkal rendelkezik, már a kibontáskor is odavonzza a tekintetet.

A kerekek összerakása egyszerű volt, de a kipufogót itt még nem sikerült feltenni.

M25-ös modell összeépítése

A nulladik lépés a kerekek összerakása, a kis műanyag felnire gumi futómű kerül. Az első komoly lépés a kipufogó felszerelése. Ezzel már múltkor is sok időt töltöttem el, ott a lyukakat nem találtam, ez most egyértelmű volt. Azzal viszont sokat szenvedtem, hogy a kipufogó csövét a hátsó tengely fölött vigyem el, de közben a két lyukba is bepattintsam az alkatrészt. A hosszú kipufogó a meghajlítás ellenére is ellentartott, és a csipesszel sehogy sem sikerült jól megfogni az elemet. Nagyjából 10 perc hasztalan kísérlet után haladtam tovább, és az utolsó lépések egyikében került csak a helyére a kipufogó, ahogy majd a képeken is látszik. A megoldás az lett, hogy a kipufogócső kicsit rövidebb lett, a kipufogótartályt pedig felragasztottam egy papír fültisztító pálcikára, kihasználva azt, hogy a Revell annyira nem szereti a papírt. A pálcikával könnyen helyre tudtam igazítani az alkatrészt, be is tudtam nyomni a helyére és utána egyszerűen le is tudtam venni a segédeszközről. Bár a használati utasítás nem javasolta a ragasztást, én megtettem.

Pár alkatrész után már látványos kocsink van, de a kipufogó még nincs fent

A következő két lépés egyszerűbb volt, be kellett tenni a tengelyt, rá a kerekeket, illetve a fülkét kellett összerakni. A kormány beragasztásánál kellett egy kicsit várni, de addig összeraktam a keréktartót. A lámpák mögé egy papír téglalap került és a fülke gyorsan összepattintható volt. A hátsó kerekek fölé került egy sárvédő, és hirtelen nagyon előrehaladott állapotba került a kocsi. Két bigyó – oldalra valami tartály hátulra egy vontatásra szolgáló kiegészítő szerelhető fel. A tartály esetében rosszul vágtam le, egy kis pöcök segítségével a lyukba illeszthető lehetne, de mivel én pont ezt a részt vágtam le, ragaszthattam. Hátulra pedig a vontató a fültisztító-pálcikás trükkel került fel.

Ez a kis fekete keret miatt lehet a platót billenteni. Felirat még van az oldalon és a kipufogó is a szerelésre vár.

Nem akartam elhinni, de tényleg belepattant a plató aljába a keret. A fekete keret rögzíthető az alvázon, a plató így emelhető. Viszont, amilyen könnyen bepattant, olyan könnyen el is válik, így végül a platóhoz ragasztottam, ezzel a billenésről is lemondtam.
A rakfelület oldalán MINOL felirat látszik, amely cég a régi Kelet-Németország ÁFOR-ja, azaz állami ásványolaj (benzin, gázolaj, fűtőolaj, földgáz, Pb-gáz és egyebek) kereskedője volt. Ezt a feliratot az oldaláról el szerettem volna tüntetni, a sima szürke bőven elég. Az interneten található leírások acetonmentes körömlakk lemosót javasolják tamponált feliratok ellen, de nekem sima benzinnel is sikerült eltüntetnem a betűket. Az immár feliratmentes platót az alvázra ragasztottam.

Nem létszik a kipufogó, mert felkerült az aljára. Nagyjából ez volt az utolsó lehetőségem a felszerelésére, mert utána a kiálló tükrök miatt már nem tudtam volna.

És ez az utolsó állapot, ahol a visszapillantó tükröket csipesszel tettem fel, az ablaktörlőt pedig a fültisztító pálcika segítségével. A visszapillantó tükröknél figyelni kell, hogy az alsó-felső L alak megmaradjon, mert ezzel tudjuk a fülke oldalára felragasztani ezeket. Így is csak pár milliméter a ragasztás.

Felkerült a rakomány az autóra

Végül nem maradt hátra más, mint a szállítmány elkészítése. A PB-gáz palack Magyarországon ezüst színű, így a dobozban kapottakat át kellett festenem. Mivel pont előző nap dobtam ki a beszáradt ezüst festékemet, ezért filccel próbálkoztam. Az eredmény alapján azt kell mondanom, hogy az ecsettel jobban jártam volna, mivel elég sűrűn állnak a palackok az öntőkereten, a köztük lévő kis réseken lehetetlen volt a színezés, ha meg levágtam, akkor meg azért, mert olyan pici, hogy megfoghatatlan. A platóra az árut egyébként érdemes még a felszerelés előtt feltenni, mert nagyon sok kis alkatrészre kell figyelni. Az autó hátul kapott még egy robbanásveszélyt jelző táblát, és már csak rendszámmal kell ellátnom, hogy tényleg forgalomba kerülhessen. A csomagba tett rendszámok elsősorban a szocialista érára voltak jellemzőek, így nem ezeket használom.

Összefogalalás Auhagen 43679

A modell, a korábban megjelent M24-hez hasonlóan, könnyen összerakható, kezdőknek is ajánlom. Nekem ez a modell közel két óra volt kész, két részletben: este kezdtem és másnap délelőtt fejeztem be. A modell az Auhagen 13351 „Gáztöltő telep” épületcsoport kiegészítője, de külön is megvásárolható, szakkereskedéstől függően 7.750-11.000 Forint közötti áron. A csomag a rendszámokon kívül tartalmaz pár színes veszélyt jelző táblát is, így más felirat is kerülhet az autóra. További előny, hogy ilyen táblából nem csak egy van, így hibázás esetén -nálam beszakadt a papír először – van pótlásra lehetőség.

Adatlap

Gyártó: Auhagen
Katalógus száma: 43679
Korszak: IV. – V.
Megjelent: 2023.

Apróság – Multicar az Auhagentől

Az Auhagen 2021. évi újdonságként H0, TT és N méretarányban Multicar teherautókat adott ki. A TT méretben egyszemélyes M22 szemétszállító és billenőplatós (43671, 43672) illetve M24 kétszemélyes dobozos (43673), illetve egyszeri kiadásban hókotró (40506) kisteherautókat dobott piacra. A kisteherautókat 5.500 Ft körüli áron lehetett 2021. decemberében megvásárolni. Ebben a bejegyzésben a

Tovább a bejegyzéshez

 
Miért kell egy további vagon is?

Eredetileg az októberben megjelent új Tillig 18226-os cikkszámú írtam volna, de Meggondoltam magam, és inkább arról alkotok véleményt, miért kell egy újabb hasonló vagon a gyűjteménybe.

Tovább a bejegyzéshez

 
A klasszikus win-win helyzet

Az őszi modellhajrá előtt váratlanul ért a hír a Kühn modellek Roco (pontosabban a Modelleisenbahn GmbH) által történő 2023. októberi átvételéről. Mind a Kühn, mind a Roco az átadás-átvételről szóló beszámoló egyik fejezetcímeként használta a kifejezést: Klassische Win-Win-Situation: ROCO und Kühn Modell & Digital. A Roco, hogy lássuk a jövőt is, azonnal kiadta a 2024-es katalógust, amiből lehet is előrendelni.
Az alábbi bejegyzésben a modellportfólió átvételével kapcsolatos véleményemet és gondolataimat írom le. Egyik céggel sem állok kapcsolatban, csak a saját gyűjtői meggyőződésem írtam le.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.