Hogyan ne építs terepasztalt? • 2023-09-24
Keresőszavak: kiállítás,
Két nagyobb állomás egy-egy ívvel összekötve mégis sok érdekességet rejt az asztal
Ilyenkor, ősszel, évekkel ezelőtt az októberi TeMoFeszt volt a naptárba írva, de a jelen körülmények között nem látom realitását egy ekkora kiállítás megrendezésének. Nem mondom, hogy soha nem lesz, de évente - kétévente nem lehet azt a látogatószámot biztosítani, amely a nyereséges működéshez szükséges. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne színvonalas kiállítás, csak keresni kell az ország számos pontján. Az egyik ilyen helyszín Balassagyarmat, amelyről korábban sok pozitív élménybeszámolót hallottam, és itt rendszeresen vannak TT méretű terepasztalok.
Balassagyarmat nem az ország egyik vasúti közepe, mint Szolnok, viszont egyszer mindenképp szerettem volna ide is eljutni. A kiállítás nem olyan nagy, mint a szolnoki Agórában, de tízen felüli asztallal és egy hatalmas modullal készültek az idén, tehát figyelmes szemlélődéssel több órát is el lehet itt tölteni.
A rendezők rutinosak voltak, a gyerekek részére egységes fellépőket készítettek, az asztalok körül és között megfelelő hely volt, és ami számomra újdonság volt, néhány asztalt körbe lehetett járni. Jelentős is volt az érdeklődés, kiállítás megnyitása után fél órával néhány asztalhoz sorba kellett állni, a Viessmann bütykölde minden helye elkelt. A sok érdeklődő ellenére nem volt olyan elviselhetetlen tömeg, mint a tavaszi szolnoki kiállításon, és lehetett beszélgetni a kiállítókkal is.
Forgalomból kivont rakodóvágány kiékelt váltóval
A terepasztal egyik érdekessége a forgalomból kizárt rakodóvágány, a kiékelt váltóval. A rakodóvágány nincs bekötve, a rozsdásra festett sínek is arra utal, régen használták. A középen álló síndarab, amely csak egyenesbe engedi a vonatot tovább, olyan hatást kelt, mint egy váltó, amelyet üzemen kívül helyeztek. A lezárt rakodóvágány szabályszerűen sorompóval el is van zárva.
Pályakarbantartó gépek papírból
Ez a dioráma volt a gyerekek nagy kedvence, pályakarbantartó gépből nem sok van a terepasztalokon, ennyit ritkán látni egyszerre. A legtöbb gép alapja művészpapír, amely elég vastag ahhoz, hogy önállóan is megálljon, és hajlításra kevésbé törik.
A pályát csak magasról lehet jól látni.
Ezt az asztalt a gyerekeknek hozták el.
A sarokban egy kezdőszettes Tillig mozdonyokat és vagonokat tartalmazó, de szintén régi, BTTB sínekből épített terepasztal volt kiállítva, amelyet a gyerekek kezelhettek. Bár a vonatok csak körbe körbe mentek legtöbbször, ez mégis egy hatalmas élmény lehetett számukra, hogy egy kiállított asztalt kezelhettek, ami nem favonat vagy Thomas. Sok szülőnek pedig fejfájást okozhatnak majd a gyermeki kérések, hiszen erre a méretre nem mondhatja, hogy nem fér el, mivel alig nagyobb, mint egy dohányzóasztal, mégis teljes értékű. A TT neve is innen származik: Table Top azaz asztallap. Számomra furcsa volt, hogy az indulószetthez adott kék kisautót nem vették ki a csomagból, így úgy tűnt, mintha egy jégbe fagyott járművet szállítottak volna.
Az asztal egy nagyobb állomást és egy megállóhelyet mutat be, és bár vannak rajta helyek, elkerülték a terepasztal-építés csapdáját: az alagutat. Az alagút valahogy sokáig hozzátartozott a terepasztalokhoz, akkor is, ha az nem volt odaillő: az egyik sarokba egy nagyobb hegy, amely alatt elmennek a vonatok. Ezen az asztalon a vonal végig sík, de mivel a háttérben hegyek vannak (nemcsak a fotón, hanem ehhez építettek a síneken túl dombokat is), és a pálya kanyarog, olyan hatást kelt, mintha a vonat is a helyekben menne.
Ennek az asztalnak számos megoldása homályban maradt, mivel a telefonom képtelen volt megfelelően fókuszálni
Felül egy csonkában végződő vicinális állomása, alatt pedig be lehet lesni, hogyan épült az asztal
A körfűtőház előtt a mozdonyok csak a begyújtásra várnak, hogy füstölhessenek
A terepasztal leglátványosabb része azonban nem a széle volt, hanem a fűtőház körüli rész, ahol a modellek arra vártak, hogy megkezdhessék útjukat az asztalon. Füstolajat és füstgenerátort számos cég gyárt, általában a kazánrészben helyezik el, de TT méretre is inkább H0-ra készített generátorokat javasolnak, mivel egyes típusok már 9-10 volttól kezdve üzemelnek. Egy kis henger kerül a modellkéménye alá beépítésre, amelybe fecskendővel olajat tesznek. Pár másodperces hevítés után már jön is a füst a modellből, ami persze nem olyan látványos, mint amikor megindul egy valódik gőzös, de igazi füst hatása van.
Az asztal hátul is rejt meglepetéseket
Az asztal nemcsak azért volt körüljárható, mert csak, a hátoldala is kidolgozott volt, ilyen érdekességeket rejtett, mint ez a híd. Ennek a hídnak a kivitelezése bravúros, az apró láncszemek, a tartó csavarok mind jól kivehetőek, alatt pedig az egyik alagútból a másikba rohan az expressz.
Bontás alatt álló gyárterület
Balassagyarmat vasútállomás hátulról
A végére hagytam a minden modellező álmát, Balassagyarmat vasútállomás modelljét. Ennyi vágányt legtöbben csak álmainkban képzelünk el, ekkora hely szinte bármilyen vonatot tud fogadni.
Az állomás főépülete – a sárga kimagasló épület a jobb felső sarokban – a II. világháború előtti állapotot tükrözi. Az épületet bombatalálat érte, de megmentése helyett lebontották, hogy egy jellegtelenebb, földszintes épület kerüljön a helyére.
A modulon látható a vasútállomás vágányai felett átívelő jellegzetes felüljáró, illetve az állomás végén álló vízház és fűtőházak is.
2019-ben nem volt TeMoFeszt, ezért választottam ezt a kiállítást pótlásként. Az ilyen kiállításokra azért szeretek járni, mert minden asztalból lehet tanulni.
Szolnokon tavasszal, március 15-e környékén az Agórában is van egy nagy kiállítás, ez annak a kistestvére lehet. A kiállításon volt egy TT terepasztal, egy-egy H0 és egy N modul, és több H0 asztal.
Amikor 2019-ben elindítottam a blogot, az első elképzelésem az volt, hogy a szolnoki vasútmodell kiállításról szóló beszámolóval kezdek. Egy időben az őszi TEMOFESZT előtt ez volt a legnagyobb ilyen esemény, március 15-e körül tartott rendezvénnyel indult el számomra a terepasztalozás. Aztán a blog nem indult el 2019. márciusban és az Aba-Novák Agora sem rendezett ilyen eseményt.
Idén március 15-ét követő hétvégén tartották meg az eseményt, és az érdeklődés igen nagy volt, mintegy fél órás sorban állás után jutottam be. A TT, mint méretarány, nem jelent meg egyik asztalon sem, egy svájci témát modellező H0 méretű asztalon a keskeny nyomköz miatt használtak TT síneket.
Az őszi modellhajrá előtt váratlanul ért a hír a Kühn modellek Roco (pontosabban a Modelleisenbahn GmbH) által történő 2023. októberi átvételéről. Mind a Kühn, mind a Roco az átadás-átvételről szóló beszámoló egyik fejezetcímeként használta a kifejezést: Klassische Win-Win-Situation: ROCO und Kühn Modell & Digital. A Roco, hogy lássuk a jövőt is, azonnal kiadta a 2024-es katalógust, amiből lehet is előrendelni. Az alábbi bejegyzésben a modellportfólió átvételével kapcsolatos véleményemet és gondolataimat írom le. Egyik céggel sem állok kapcsolatban, csak a saját gyűjtői meggyőződésem írtam le.
A nyár meglepetése volt a Kühntől a cseh CZ Loko cég Effiliner 1600 (becenevén Bizon - Bölény) dízelgép modelljének kiadása. A Kühn szokásos módon nem kapkodta el, az első bejelentéstől a 2023. júniusi megjelenésig 3 év telt el, azonban nagyon szép és részletes modellt több festési variációban adta ki.
A most megjelent dízel a való életben rokona a képen is látható régebbi fejlesztésű modelleknek, a bejegyzésben bemutatott három modell a Kühn kínálatában kapható.