Modellbemutatás • 2023-08-20
Kapcsolódó Youtube short - rövid videó
Keresőszavak: kühn, cseh, dízelmozdony, cd, bölény, búvár, bardotka, cz loko,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
Balról jobbra ahogy a valóságban forgalomba álltak. Kühn modell szempontjából először a középső Búvár, majd a bal oldali Bardotka jelent meg.
A nyár meglepetése volt a Kühntől a cseh CZ Loko cég Effiliner 1600 (becenevén Bizon - Bölény) dízelgép modelljének kiadása. A Kühn szokásos módon nem kapkodta el, az első bejelentéstől a 2023. júniusi megjelenésig 3 év telt el, azonban nagyon szép és részletes modellt több festési variációban adta ki.
A most megjelent dízel a való életben rokona a képen is látható régebbi fejlesztésű modelleknek, a bejegyzésben bemutatott három modell a Kühn kínálatában kapható.
A blogom első modellbemutatása a Kühn Bardotkája volt, amely távoli rokona az ebben a bejegyzésben szereplő Bölény becenevű dízelnek.
Az első dízelgép szögletes, de karakteres lett
Az utód úgy néz ki, minha egy nagy búvárszemüveget viselne - ezzel magyarázzák becenevét.
A modern kinézetű Bölény. Nem túl karakteres, de modern kinézetű
A részletességen túl a tamponozás minősége is lélegzetelállító
Oldalról tetszik a legjobban, mert megidézi az elődöket, és modell szempontjából is hatásos
A mozdony festése valóságszerű, az egyes minták kontúrjai élesek, ahogyan a feliratok is, de ez 2023-ban szinte már alapelvárás a profi gyártóktól. Ami viszont nekem is mindig meglepetés, hogy a legkisebb, többszínű felirat is pontos.
Menettulajdonságai hasonlóak a másik két Kühn mozdonyéhoz, a mozdony 2,7 Voltnál elindul, a lassú menete folyamatos, nem rángat, legnagyobb sebességen sem száguld, mivel az eredeti is legfeljebb 100 km/h óra sebességre van engedélyezve. Érdekes módon, ezt a lassú menetet korábban nem nagyon értékeltem, a gyermekkorom BTTB mozdonyain nem volt érzékelhető, hirtelen indult és gyors volt, ez akkor elég is volt. A lassú menet, most felnőtt korban jön jól váltók tesztelésekor, tolatáskor, vagonok összekapcsolásnál.
Amikor kézbe vettem és megnéztem azt gondoltam, hogy nem a modellvasutazáshoz használt pályakotró van rajta, de igen, az egyszerűbb kidolgozás is meglehetősen részletes.
A mozdony elég érzékeny a pályahibákra, olyan helyen is megakadt, ahol eddig az összes többi mozdonyom átment, így két helyen javítanom kellett a sínek összekötésén, amit arra vezetek vissza, hogy a pályakotró mélyebben van, mint más mozdonyok esetében.
A lámpák hidegkéken világítanak, amely eltér a Búvár és Bardotka sárgás fényétől.
Nekem a mozdony oldalnézete tetszik. Ez a rengeteg hűtőrács megidézi a korábbi modellek hullámlemezes oldalfalát. A ČKD a hatvanas-hetvenes években nagyon szerette ez a hullámlemezes megoldást, a villamosai oldalfalain is ez köszönt vissza.Másrészt ez az oldalfal modellezéstechnikailag is nagy kihívás, közelről nézve nincsenek szellőzők, de kicsit távolabb menve tökéletessé válik az illúzió.
A három mozdony oldalról
Ez a képen is látszik, mennyire részletes modellről beszélünk - ez sajnos mind letörhető alkatrész
A Kühn kínálatában mindhárom mozdonytípus – más festéssel - jelenleg is kapható 64-68 ezer Forint közötti árakon.
Az új Bizon egy nagyon látványos és részletes modell, ami a napi játék során is nagy odafigyelést kíván, kezdve a sínre helyezéstől a siklásokig. Analóg üzemben hozza a kötelezőt, a lassú menete folyamatos, végsebességnél sem rohan őrült módon, 7-8 voltnál is lomhán halad, ahogy azt egy tehervonati mozdonynak illik.
Adatlapok
Gyártó: | Kühn modell & digital | ||
Katalógus száma: | Bardotka: 33412 - nincs gyártásban | Búvár: 33312 – nincs gyártásban | Bölény: 33272 – 2023. évi megjelenés |
Mérete: | 138 mm (mindhárom modell esetében) | ||
Tömege: | 162 gramm | 182 gramm | 162 gramm |
Korszak: | Ep V.-VI. | Ep V.-VI. | Ep VI. |
A modellt még 2014-ben rendeltem meg, amikor még úgy volt, hogy a gyűjtemény cseh irányultságú lesz. Aztán eltelt 5 év és kézbe is vehettem.
Pont egy hete fejeződött be a Balassagyarmati Művelődési ház két szintjén tartott modellvasút kiállítás. A bejegyzést még aznap el kezdtem írni, de aztán annyi mindenről akartam beszámolni, hogy végül nem értem a végére, és leginkább húzni kellett belőle. A bejegyzést már több órája írom, de lehetetlen mindent bemutatni, így csak a három TT méretű asztal fog beleférni, emellett megemlítés szintjén foglalkozom még másik két H0 méretű asztallal és a hatalmas H0 méretű modullal. A kiállításon közel száz fotót készítettem, ezek egy része sajnos életlen lett, más része inkább magamnak készült egyedi megoldásokról, ötletekről, de a maradékból háromszor ilyen hosszú bejegyzés is születhetett volna. Mivel rengeteg megoldással lehet találkozni, javaslom a jövő évi látogatást.
A terepasztalom felső állomása mellett szerettem volna növényekkel és bokrokkal fedni. Sok-sok bokorral, aminek előállításához ebben a nyári hőségben nem volt sok kedvem. Szerencsére idén jelent meg a Busch egy új bokorcsaládja, amelyekből a virágzó változatot rendeltem meg a korábbi kedvező tapasztalatok alapján.