Hogyan ne építs terepasztalt? • 2023-05-27
Keresőszavak: szemafor, fényjelző, szakasz, rákospalota, állomás,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
A képen látszanak olyan kartondarabok, amelyet télre kap meg az asztal. Az ágyazat melletti két lyukból a felsőre (menetirány szerinti jobb oldalra) a fényjelző kerül, a bal oldalon a szakasz áramellátáshoz vezetékek fognak futni.
Rákospalota kijárati fényjelzői. A főjelzőkön 4 optika van, a képen nem látszik, de a legtöbb tilos jelzést ad, csak a mozdony előtt világít két sárga jelzés
Pestszentlőrinc állomás tolatásjelzővel egyesített fény főjelzője. A főjelző árbocának piros-fehér sávozását középen kék sáv szakítja meg. Alul a különálló lámpa a hívójel. A háttérben sárga-fekete csíkokkal egy törpe (azaz nem oszlopon álló) tolatásjelző, mögötte siklasztó saru.
A bejárati jelzőkön kiegészítő hívójel is lesz. A hívójel arra szolgál, hogy a jelző meghibásodása esetén is, nagyon alacsony sebességgel, de a vörös jelző mellett el lehessen menni. Ez a terepasztalon inkább érdekesség, mint szükséges funkció, így a kezdetekben be nem fogom használni.
A valóságban egy kicsit bonyolultabb a történet, a főjelző előtt gyakran előjelző áll, hogy a mozdonyvezető fel tudjon készülni a megállásra, azonban ehhez egy átlagos méretű asztalon nincs hely, nem is gondolkodtam ilyen megoldásra.
A főjelzőkből is van párféle, biztosított és nem biztosított, illetve tolatásjelzővel egyesített is, nálam csak az első lesz az egyszerűség kedvéért, de ez még így is bonyolultabb lesz, mint pár mellékvonal állomása.
Ahhoz, hogy mindezeket be tudjam kötni, szakaszonként 4 lyukat kellett fúrnom (kettőt a jelzőknek, kettőt a kábeleknek, amelyekben az áram fut). A fényjelzőből az állomás elé hívójeles 4 fényű bejárati jelzőt, a szakasz másik oldalára térközjelzőt tettem, hogy legyen ok, ha áll a vonat. Ezeket a lámpákat már Arduino segítségével vezérelném, ezért a reléket is elkezdtem beépíteni.
Hetente csak pár órám van foglalkozni a terepasztallal, így 1 hónap után tartok ott, hogy az ötödik jelzőt építem be, és itt fel fogom függeszteni, mert nem ártana, ha egy terepasztalon mennének is a vonatok.
Ez a jelző bizony túl közel került a vágányhoz.
Erre a selejt kocsira hungarocellből egy kanyarsablon került, így a sínre helyezve egyértelmű, hol kell elhelyezni a tárgyat, ami nem lóg az űrszelvénybe. Ennél a lámpánál előzetesen valamit nagyon elmértem, legalább a fapálcika helyén kellene állnia.
Készítettem az előírások alapján egy kanyarsablont, amit egy szétesett kocsi alvázára ragasztottam fel. A kocsit a vágányon tolva egyértelműen mutatta, hogy a jelző az űrszelvénybe lóg, el is hajlítja az oszlopot. A lyuk fúrásakor még nem volt megfelelő méretű ívem, így a sablont se tudtam végigtolni rajta, valamit félremértem. A képen a fapálcika jelöli azt a helyet, ahol már állhatna a jelző. Mivel ez egy ív, amely támfala ferde, a pálcával kimért helyre nem kerülhet, mert nem lehetne jól rögzíteni, ettől beljebb fogom tenni. Ez is kellemetlen, mert bonthatom a támfalat, de legalább látni a végét.
A lámpa a támfalba került, így hiba lóg túl az ív miatt a szerelvény, nem fog beleakadni
A támfalat pár centis darabon kibontottam. A legtöbb helyen a domborzat hungarocellből vagy purhabból készült, így egyszerű bányászati módszerekkel (értve ez alatt a szike használatát) is könnyen átalakítható. A jelzőt csak elhelyeztem, de nem ragasztottam be, lehet, hogy a támfal átépítésekor ki kell vennem. Ez valószínűleg csak egy pár órás feladat lesz, de könnyebb úgy dolgozni, hogy csak néhány vezetékre kell figyelni.
A TT jelzők mérete kicsi, óvatosan kell ezekkel dolgozni. A MiniBoxtól beszerzett jelzők árboca acélszállal merevített műgyanta, ami tetejére kerül a lámpatest, az egész nagyon kicsi ponton találkozik, hasonlóan az igazihoz. Az egyik lámpa a szerelés közben lekonyult, azaz a lámpatest elvált az árboctól, de szerencsére a sárga UHU ragasztóval a hiba javítható volt.
A még nem végleges, de már működő megoldás
Általában a bejegyzés publikálása előtt két héttel megválasztom a témát, amiről írni fogok, megkezdem az anyagok gyűjtését, a fotók (és esetleg videók) készítését, majd a szövegezést véglegesítem.
Most is volt egy terv, de a Vasuttmodell kéttengelyes, zárt teherkocsi IV. korszakos modelljeinek júniusi kiadása miatt változtattam. Egyrészt egy hatalmas eredmény, hogy a Tillig TT méretben egy magyar áruház exkluzív modelljét adta ki, és az is, hogy a bejelentés után pár nap alatt elfogyott a készlet, másrészt pont mostanában foglalkoztam ennek a kocsitípusnak az átalakulásáról. A Tillig saját fotói alapján is adott ki ilyen modellt (ez volt a bejegyzésben fotózva), adta magát a lehetőség az összehasonlításra.
Azt gondoltam húsvétkor már a terepasztalomon fogok dolgozni, tisztogatni, megkeresni az állás során keletkezett hibákat, de az időjárás másképp akarta. Egy ideje dolgozom egy összeállításon, hogyan alakultak át a kéttengelyes áruszállító vagonok, ami először csak a Berliner TT Bahnen 50 éves és Tillig 2012-ben megjelent termékének összevetése lett volna, de beleásva jobban magam a témába, a modellek bemutatásán keresztül a Gbs vagon átalakulásával is foglalkoztam.