Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

A kéttengelyes fedett kocsi átalakulása

Modellbemutatás • 2023-04-08 

Keresőszavak: teherkocsi, gbs, kils, hbis-tt, hbills, psk, tillig, roco, magyar, gbgs, gysev, ponyvás, rca, teleszkópos, eltolható, start,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

A BTTB 1976-os kiadásában megjelent ASG kéttengelyes kocsi. Az ASG 1935-ben alakult svéd szállítmányozási vállalat volt, ma a DHL része.

A történetünk valamikor a II. világháború után kezdődik. A keleti blokkban a Tátra vagongyár, itthon pedig a Ganz gyártott 1941-től hosszabb, 8 méteres tengelytávú zárt kéttengelyes kocsikat, de az igazi változás a hatvanas években következett be.

Gb(g)s kocsi megjelenése

A MÁV definíciója szerint darabáru szállításra alkalmas, oldalanként 1-1 elhúzható ajtóval felszerelt kéttengelyes kocsik a hatvanas években jelentek meg a magyar vasúton. Az 1967. évi jellegrajz albumban találtam hasonló kocsit Gbgs típusjelzéssel, a leírás szerint 1966-tól gyártották, más forrásokban 1965-ös évet láttam. A jellegrajzhoz tartozó címben a kocsi nagyrakterű (sic!) minősítést kapott, amely 8 méteres tengelytávja és 12,7 méter hosszú belső rakodóterébe 80 köbméternyi árut tudott szállítani. Minőségi változás volt az 1915-től gyártott 5 méteres tengelytávú 43 köbméteres G-s kocsikhoz, és az 50-es években Lengyelországból beszerzett 6 méteres tengelytávú Gz vagonokhoz képest. A kocsik a MÁV legismertebb típusává váltak, az utolsó darabok 1985-ben érkeztek.
A Berliner TT Bahnen kínálatában 1976-os katalógusban találtam meg először a típust, mindjárt 3 festési változatban, a klasszikus barna, a képen látható sárga, és narancsszínű banánszállító vagon formájában. Később a fehér szín is csatlakozott a kínálathoz, ami egy régebbi típusú hűtővagont modellezett. Érdekes módon ez a kéttengelyes vagontípust nem adták ki a kelet-európai állami vasutak felirataival, pedig igény lett volna rá, csak a szocialista iparvállalatok, mint ami a BTTB is volt, nem üzlete logikával működtek.

Gyártó: Berliner TT Banhen (megszűnt, a Tillig cég vette át a modellek egy részét)
Katalógus száma: 4152 – nincs gyártásban
Hossza: 116,8 mm
Tömege: 28 gramm
Korszak: Ep IV.

A Tillig kínálatában a MÁV vörösesbarna színezésében jelent meg 2012-ben.

Gbs kocsi a Tillig kínálatában

A Tillig 2010 után átdolgozta a vagont, lett belőle lemez és faléces borítású is, kiadta a MÁV vöröses-barna színeiben is, immár eltolható ajtóval. A két modell között eltelt közel 40 évet le sem lehet tagadni, a technikai fejlődést a finomabb kidolgozáson észre lehet venni. Vékonyabb a fellépő, van tolatási kapaszkodó, valóságszerűbb a megjelenés. Jelenleg MÁV színben a vagon nem kapható, de DB és DR variánsai 15800 Forint körüli áron beszerezhetőek (17177, 17178, 17179).

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 17152 – 2012. évi megjelenés, nincs gyártásban
Mérete: 117 mm
Tömege: 26 gramm
Korszak: Ep IV.

MÁV Hbills típusa, PSK egyszeri kiadás

Új idők kihívásai – Hbills kocsitípus a MÁVnál

A Gbs vagonok első gyártásától fogva a szállítási igények változtak, a rakodást gyorsítani kellett, sokszor nem is volt rakodórámpa sem, erre már nem volt elég egy ajtó, megjelentek az elhúzható oldalfalas kocsik. A vasút világában a Gbs kocsik nem számítottak kifejezetten öregnek, ezért dönthetett a MÁV úgy, hogy 2007-ben megrendeli a kocsik átépítését. A kocsik alváza, futóműve, vonókészüléke, ütközői változatlanok maradtak, a felépítmény azonban fémből készült, eltolható oldalfalakkal, a rakomány rögzítésére két beépített válaszfallal. A tetőn található vezetősín segítségével mozgatható az egyik fél oldalfal és tolható a másik oldalon lévő fél elé.
A kocsitípus selejtezése 2014-től elindult.
Ilyen eltolható falú kocsit több cég is modellezett, de sok esetben festési variánsokról beszélhetünk.
A holland PSK Modellbouw egyszeri kiadásaként forgalomba hozott vagonok homlokfala megfelelő, de a magyar vagonon 7-7 sáv van egy-egy eltolható részen, nem hat. A PSK a fenti kocsit a nyugat-német DB IV. korszakos modelljeként árulja, 12 ezer forint körüli áron.

A PSK modellek alapja a Hbis 294 típusú kocsi volt, amit a nyugatnémet vasút 1966-tól szerzett be. Ezek a csúszófalas kocsik egyszerre védték az árut a nedvességtől, és alkalmas volt a targoncával történő raklapos rakodásra is.

PSK modelbouw

A PSK Modelbouw egy holland cég, amely 2023-ban ünnepli fennállása 40. évfordulóját, és sajnos már csak júniusig fogad megrendeléseket. A tulajdonosok, Peter és Suzan Koster nyugdíjba vonulnak. A PSK a TT méretre specializálódott, a nyolcvanas években a Berliner TT Bahnen hollandiai képviselője volt, az értékesítés növelése céljából előbb a Krüger modelljeit, majd az NDK BTTB cég kocsijait festette át hollanddá. Később számos saját, hiánypótló fejlesztésük volt, amelyek manufakturális körülmények között építettek. Népszerűek a 40 és 20 láb hosszú konténereik, amelyek teljesen kompatibilisek a Tillig modelljeivel. A kínálatban szerepel darus vagon, a XX. század első feléből hűtővagon, több típusú kéttengelyes, nyitott tehervagon, kéttengelyes pőre- és konténerszállító kocsi és a fent bemutatott vagon keletnémet vasúti (DR) változata is.

Gyártó: PSK Modelbouw
Katalógus száma: VM-2018-6 – egyszeri kiadás
Hossza (ütközők között): 116 mm
Tömege: 33 gramm
Korszak: Ep V.

A Roco GySEV Hbbillns kocsija

Eltolható oldalfalú kocsi a GySEV állományában (Hbbillns)

Eltolható oldalfalú, kéttengelyes kocsi a másik magyar állami vasútnál is megtalálható, ahol a Gbs-sel a rokonság már távolabbi, mivel a tengelytáv már 9 méteresre nőtt és 6, sínen mozgatható válaszfal védi az árut az eldőléstől, de még mindig kéttengelyes kocsiról beszélhetünk. A kocsi prototípusa a Ganz-Hunslet Részvénytársaságnál készült el 1994-ben, a GYSEV részére 20 ilyen kocsit szállítottak le 1995-től.*
A GySEV kocsijához hasonlót a Roco kínált, sajnos a cég az utóbbi években egyszer már felhagyta a TT méretarányt, most éppen visszatért, de nincs a kínálatában a fenti kocsi. A modellt 2019-ben már bemutattam, a Roco egy hasonló német vagont festett át GySEV színekre, és ez a festés egy-két kicsi hibától eltekintve nagyon jól sikerült.
*Forrás: Közlekedéstudományi szemle 1998. 04. szám, Varga Károly: A magyar közlekedési vállalatok új és felújított sínjárművei, 148. oldal

Gyártó: Roco
Katalógus száma: 37535 – jelenleg nincs gyártásban
Mérete: 129 mm
Tömege: 55 gramm
Korszak: Ep V.

A cseh vasút is kereste a modernizálás lehetőségét,

A Cseh vasút modern, különleges építésű kéttengelyesen (Kils)

A MÁV-hoz hasonlóan a cseh államvasútnál is válaszokat kerestek az új fuvarozási igényekre, ott a magyar vagonnal rokon, Gbgkks típusjelű kéttengelyes kocsik voltak az alapok. A 2005-től 300 darab kocsit építettek át Ostravában a magyarhoz hasonló módszerrel, azaz az alváz marad, de megerősítették, ahogy a vonóberendezést is, a felépítmény viszont teljesen modernizálásra kerül. A fedél teleszkópos, azaz az oldalfalak egymás alá-felé csúsznak.
A Tillig a STARTos modelljei között szerepelteti ezt a kocsit, amely 2022-es újdonságként jelent meg, kedvező, 7 ezer Forint körüli áron. A STARTos modellek jellemzője az egyszerűbb kivitel, kevesebb tamponozás, azonban a CD kocsija a valóságban is ilyen, a modell a megtalált fényképek alapján jól követi le az igazit. Az alváznál találhatunk kisebb eltéréseket -ami a STARTos modellek egységesített alvázára vezethető vissza -, de ezért az árét ezt a kompromisszumot azt hiszem el lehet viselni.

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 14860 - STARTOS kiadás
Hossza (ütközők között): 117 mm
Tömege: 33 gramm
Korszak: Ep VI.
Megjelent: 2022.

A Rail Cargo Ausztria ezzel a vagonnal autó alkatrészeket szállít

A Rail Cargo Ausztria különleges építésű kéttengelyesen (Hbis-tt)

Ezzel a ponyvás vagonnal gyakran lehet találkozni, ha nem is ebben a festésben, a hosszú szerelvénybe sorozott vagonok autó alkatrészeket szállítanak. A kocsi fejlesztésének célja is ez volt, az autógyárak között nedvességérzékeny, könnyű alkatrészek hatékony szállítását szerették volna megoldani. A kocsik felépítése a szokásos űrszelvényhez képest magasabb, ezért nem közlekedhet minden vonalon. Az oldalai eltolható, fém keretre feszített ponyvákból állnak. A német állami vasútnál ezek a kocsik is átalakítások, magyar eltolható oldalfalú kocsival rokon Hbills-X 295 kocsikat építették át 1999-től a korábban ismertetett technikával: a felépítmény modernizálódik, az alváz, fékrendszer, vonókészülék csak felújításre kerül.
A modell a DB által használt mintát mutatja, azonban ott a tengelyek közötti távolság nagyobb, 9 méteres.
A Rail Cargo Austria szintén autó alkatrészeket szállítására vásárolta a kocsikat 2013-ban. A modellhez képest vannak kisebb eltérések: vízszintes irányban van két megerősítő vázelem, illetve keresztirányú rögzítések is láthatóak, viszont kidomborodás nincs a kocsin, teljesen sima az oldalfal. A festésre azonban nem lehet panaszunk, az teljesen követi az eredetit.
A Tillig kínálatában jelent meg a modell 2021-ben, STATos kivitelben, jelenleg 8.500 Forintért lehet megvásárolni.

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 14841 - STARTOS kiadás
Hossza (ütközők között): 117 mm
Tömege: 34 gramm
Korszak: Ep V.
Megjelent: 2019.

Start modellek és a jobb felső sarokban a közel 50 éves BTTB alváza

Tillig START modellek

A képen három Tillig és egy régi BTTB-s modellt látunk. Balra fent a ponyvás vagont, alatta a STATos konténerszállítót, jobbra lent a STARTos kiadású teleszkóposat, jobbra fent a régi, műanyag kerekes 40 éves modellt.
Az új Tillig modellekben az alváz közös, a felépítmény viszont változik. Lehet látni a megtakarítási megoldásokat: az alváz és az ütköző egybe öntöttek (a drágább modelleknél cserélhető), az alvázon lévő berendezések elnagyoltak és mind faborításos. Tudom, a terepasztalon ritka az az eset amikor így akarjuk a járműveket bemutatni, de legalább érhető magyarázat van az alvázak egyezésére. A gyártó egyébként követte a nagyvasút megoldásait, a legtöbb esetben az átalakítás az alvázat nem, vagy csak nem látható módon érintette. Az alváz meglepő módon szinte minden ponton egyezést mutat a több, mint 40 éves Berliner TT Bahnen modell alvázával (fékhengerek, kerékágy, merevítés, deszkalapok, rudazatok), olyan, mintha a az egészet csak a modern közelkuplung befogatása miatt dolgozták volna át. A berlini modellgyártó 1993-ban került a Tillig tulajdonába, ha tényleg így van, ahogy gondolom, akkor a régi szerszámokat kreatívan hasznosították újra, így nem véletlen, hogy az alvázak hossza nem változott.
A modellgyártó számára hatalmas megtakarítási lehetőség, ha egy alkatrésze univerzális: ugyanazt az alapot kapta a STARTos modellek közül az itt bemutatott három modellen túl a farönkszállító kocsi is. A gyerekeket célzó MeinZoo sorozat is ezekre a vagonokra épül, de előállítják freelance (elképzelt, nem létező) festésként az összes nagyobb kelet-európai vasútra is a modelleket (DB, PKP, CD, MÁV, és érdekes módon van Rail Cargo Austria, de lényegesen kevesebb számú modellen). Ezekből a modellekből tényleg látható mennyiséget állítanak elő, most éppen 17 STARTos modellt számoltam, amelybe ugyanez az alap kerül beépítésre, de a kezdőszettekbe is ilyen modelleket találunk (a MÁVos tehervagonosba is).
Tehervagonok magyar vonatkozással

Két olyan tehervagont mutatok be, amelynek a feliratokon túlmenően is vannak magyar vonatkozásai, azaz eredetijük akár itthon is készülhetett volna. Mind a Tillig 2019. évi újdonsága, a Rail Cargo Austria Hbis-tt, mind a Roco már nem gyártott Hbbillns GYSEV modellje érdekes történettel rendelkezik.

Tovább a bejegyzéshez

 
Kellemetlen meglepetések

Minden tavasszal eljön egy nap, amikor a terepasztalról lekerülnek a télre védelemként feltett fóliák és kartondobozok és hengerek. Idén azonban nem várt meglepetés ért, feljött egy rövid szakaszon a sín. Ha már javítanom kellett a pályát, úgy döntöttem, hogy fejlesztem is néhány fényjelzővel.

Tovább a bejegyzéshez

 
Vasútmodell kiállítás, Szolnok, Agora

Amikor 2019-ben elindítottam a blogot, az első elképzelésem az volt, hogy a szolnoki vasútmodell kiállításról szóló beszámolóval kezdek. Egy időben az őszi TEMOFESZT előtt ez volt a legnagyobb ilyen esemény, március 15-e körül tartott rendezvénnyel indult el számomra a terepasztalozás. Aztán a blog nem indult el 2019. márciusban és az Aba-Novák Agora sem rendezett ilyen eseményt.
Idén március 15-ét követő hétvégén tartották meg az eseményt, és az érdeklődés igen nagy volt, mintegy fél órás sorban állás után jutottam be. A TT, mint méretarány, nem jelent meg egyik asztalon sem, egy svájci témát modellező H0 méretű asztalon a keskeny nyomköz miatt használtak TT síneket.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.