Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Vasútmodell kiállítás, Szolnok, Agora

Ez akár lehetne akár a Szolnoki pályaudvar részlete is

Idén március 15-ét követő hétvégén tartották meg az eseményt, és az érdeklődés igen nagy volt, mintegy fél órás sorban állás után jutottam be, a számomra érdekesebb témákról írok egy kis összefoglalót.

Lego terepasztal

Az első terepasztal egy hatalmas, három részből álló LEGO modulasztal volt, ahol a magyar járművek domináltak. Ez az asztal volt a gyerekek kedvence.

A kevés épület közül ez a vasúti indóház tetszett a legjobban, a maga egyszerűségében is hozta a mellékvonali állomások érzését.

A LEGO terepasztal a vasútüzemre korlátozódott, nem voltak hatalmas épületek, városképek, de szerintem ez így is volt jó.

A háttér kicsit németesnek tűnik ezekkel a nagy helyekkel és fenyőkkel, azonban összességében hozza a Balaton-érzést.

Balatonpart érzés

A kiállítás másik nagy kedvence ez az eseményekkel zsúfolt H0 méretű terepasztal volt. Az asztal minden négyzetcentiméterén történt valami, nem csoda, hogy olyan sokáig nézegették az emberek. A tópart kivitelezése letalózó, vannak füdőző és úszó embereke, vitorlások, komp, és ahogy megyünk hátrébb újabb és újabb történéseket lehet felfedetni, itthon a fotók alapján is láttam benn olyan dolgokat, amiket ott helyben fel sem tűntek, pedig visszamentem az asztalhoz. Az asztalban tetszett, hogy három oldalról is körüljárható volt, észre lehetett venni, hogy épültek a hegyek (hungarocell egymásra rakásával), illetve, aki akart, kisebb trükköket is észrevehetett.

Valamiért az amerikai tömegközlekedés rajong a nyers fém színért, amit ez az asztal tökéletesen visszadott.

Amerikából jöttem

Ez az észak-amerikai témájú N méretű asztal már itt volt 2019-ben is, de az elmúlt három évben fejlődött. Irigykedve néztem a hatalmas konténerterminált, illetve a fagerendákból összeépített hídon való robogást. Nem is értem, ennél a modulasztalnál miért nem voltak többen, érdekes volt a téma, és tetszetős a kidolgozása. Videót erről a modulról tettem fel.

Ezt az összeállítást mindenki látni szerette volna

A hatalmas modulasztal

Az esemény „húzóneve” az egyik aulát teljesen betöltő modulasztal volt. A kiállításokra elsősorban azért jérok, hogy ötleteket gyűjtsek, más megoldásaiból lehet tanulni, akkor is ha nem utánozzuk, csak végiggondoljuk hogy készíthette. Az egész asztalt a hatalmas tömegtúl nem tudtam végigjárni, ezért csak ötletmotzsákat sikreült gyűjtenem elsősorban terepépítésről.

Ez egy különleges terepasztal, itt minden oldalon törénik valami

Amikor egy terepasztal hátsó oldalán is zajlik az élet

A terepasztalok általában olyanok, hogy a hátsó oldalukat lezárjuk, a szemlélődést csak elölről és oldalról engedjük meg. Ez a dioráma azonban többet mutatott, hátul is kidolgozott volt, sőt a felszín alatt is zajlott az élet.

Ezt az életképet a valóságban nem tudnám fotózni.

Villamosok

A villamosok, mint városi vasút egy különleges szegmense a vasútmodellezésnek. Kínálatot leginkább H0 és N méretben találni, TT méretben tudomásom szerint nincs, korábban a Karsei gyártott egy NDK típust.
A villamosok városban közlekednek, utak vannak mellettük, sokkal több befektetést igényel, mint egy mezőn keresztülrohanó mellékvonal. Ráadásul egy városon belül közlekedő villamostípusok száma is korlátozott, még Budapesten is csak 6 féle van üzemben (Tátra, Ganz Ipari csuklós, Combino, TW6000, rövid- és hosszú CAF), egy kisebb városban még ennyi sem. Mindez még a legnagyobb méretben is korlátozza azt, hogy egy széles kínálat alakulhasson ki.
Az bemutatókon rendszeresen előfordul, hogy több város különböző villamosai találkoznak a modulasztalokon, hiszen a látogatók szórakoztatása a lényeg. Széchenyi Vasútmodellező Klub 22 méteres modulasztalán a fotóimat nézegetve is legalább 8 különböző típus rótta a köröket az asztalon. A modul érdekessége, hogy analóg, azaz a villamosok megállók közötti irányítását kapcsolók segítségével oldják meg.
Vasútmodell kiállítás Szolnok, VOKE művelődési ház

2019-ben nem volt TeMoFeszt, ezért választottam ezt a kiállítást pótlásként. Az ilyen kiállításokra azért szeretek járni, mert minden asztalból lehet tanulni.

Szolnokon tavasszal, március 15-e környékén az Agórában is van egy nagy kiállítás, ez annak a kistestvére lehet. A kiállításon volt egy TT terepasztal, egy-egy H0 és egy N modul, és több H0 asztal.

Tovább a bejegyzéshez

 
A kéttengelyes fedett kocsi átalakulása

Azt gondoltam húsvétkor már a terepasztalomon fogok dolgozni, tisztogatni, megkeresni az állás során keletkezett hibákat, de az időjárás másképp akarta. Egy ideje dolgozom egy összeállításon, hogyan alakultak át a kéttengelyes áruszállító vagonok, ami először csak a Berliner TT Bahnen 50 éves és Tillig 2012-ben megjelent termékének összevetése lett volna, de beleásva jobban magam a témába, a modellek bemutatásán keresztül a Gbs vagon átalakulásával is foglalkoztam.

Tovább a bejegyzéshez

 
Bővül a város

Az Auhagen TT kínálatának egyik nagy hiányossága, hogy a városi sarokházaknak kínálata szegényes. Van a H0-TT (1:100) méretben egy sarokház két változatban (kék színben söröző 12249 illetve fehérben Ír Pubként 12255), egy pékség (12447), amely épületek a többi hasonló méretű sorházhoz sorolhatóak. Van továbbá, az általam átépített patika (12269), ami a való életben is egy különálló épület, illetve a TT méretű 3 emeletes sarokház (13334), amit bár háromféle szögben is megépíthető, de szerintem csak az újabb fejlesztésű TT méretű többszintes házzal mutat jól. Összefoglalva, olyan igazi házsorindító épület a pékségen kívül nincs a kínálatban.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.