Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Bréking: 7 új magyar vasúti kocsi a 2023-as Tillig katalógusban

Újdonság bejelentések • 2023-01-27 

Keresőszavak: tillig, újdonság, halberstadti, tehervagon, vezérlő,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény, várakozás az egyéni ízlésemet tükrözi.

Az 1985-ben kiadott BTTB katalógus, a 9. szám alatt az akkori modell. (Forrás: https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi.asp?poz=15&kat=1985)

Ma reggel megjelent a TT méret legnagyobb gyártójának, a Tillig cég katalógusa, ami 3 oldal magyar modellt tartalmaz.

A sohasem volt MÁV postavagon

A korábban a Berliner TT Banhner által még a nyolcvanas években kiadott postavagont eleveníti fel a 16820-as cikkszámú IV. korszakos kocsi, amivel kapcsolatban még én is vitatkoztam másokkal: állítottam, hogy ilyen vagon a magyar vasúton nem volt. A félreértések elkerülése miatt a 2023-as katalógus freelance modellről ír, azaz ez egy képzelt modell: MÁV színezést kapott egy meglévő postavagon alap. Én ezt a Tillig helyébe egyszeri kiadásként tettem volna fel, de lehet, hogy a nosztalgia eladatja a készleteket.
Gyártói infó - 16820 csz. MÁV postakocsi

Kéttengelyes teherkocsik kocsik

Valósághoz közelebb áll a 14089-es cikkszámú IV. korszakos nyitott teherkocsi (Es), amely fékhidat tartalmaz. Aki ilyen kocsikat gyűjt, azok biztosan örülnek, mivel színesíti a vonatot. (A IV. korszak elején még ezek a kéttengelyes, kis kapacitású vagonok voltak többségben, mivel a tengelytávjuk kicsi, gyakorlatilag minden íven gond nélkül elmennek.)
Gyártói infó - 14089 csz. MÁV teherkocsi

A IV. korszakos eltolható fedelű kocsi (17670, 2021-es újdonság), itt az V. korszakos 17673-as cikkszámon. Ha a két linket felváltva, oda-vissza nyomogatjuk, akkor csak a festésben lesz különbség:
Gyártói infó - 17670 csz. IV. korszakos vagon
Gyártói infó - 17673 csz., 2023-as újdonság

FORRÁS WIKIPÉDIA, Készítette: Balogh Zsolt - A feltöltő saját munkája, Közkincs, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7428391

Egy régi-régi várakozás teljesülése

Egy nagyon régi várakozásom teljesült, és szerintem mások is így vannak ezzel: a Halberstadti vezérlő megérkezett (12651, VI. korszak), illetve a hozzá tartozó kocsikat is – áttervezve - újra kiadta (12602, 12605) Korábban a Tillig ontotta magából a különböző festésű német gyártmányú vagonokat, csak ez a vezérlő hiányzott, most már teljes lehet a gyűjtemény. A Halberstadti hálás téma, sok dunántúli távolsági vasúton találkozni lehetett ezekkel a kocsikkal, sőt volt idő, amikor kifejezetten Balatoni járatokba kerültek. A kocsikat még a Német Demokratikus Köztársaságban gyártották az 1970-es, 80-as évek fordulóján a DR számára, amit a DB felújított. Magyarországra már csak 2006-ban kerültek, előbb a GySev, majd a MÁV is vett a DB által eladásra kínált készletekből. A MÁV a kocsihiány enyhítésére a lehető leggyorsabban forgalomba állította az új szerzeményeket, ezek a kocsik az eredeti menta-fehér, illetve piros-fehér-szürke színekkel rótták a hazai vaspályákat, elég sokáig, ahogy azt egy 2009-es kép is mutatja. 2016-tól indult egy felújítási program, amely automatikus nyitással és tárcsafékkel szerelte fel a kocsikat. A kocsik bár korosak és sok ma elvárt szolgáltatás hiányzik belőlük, mégis nagyon kényelmesek. A GySev a Flirtök érkezésével a kocsikat kivonta 2015-ben, így ma már csak a MÁV-nál lehet találkozni ezekkel a kocsikkal.
Gyártói infó - 12651 csz. vezérlő
Gyártói infó - 12602 csz. 2. osztályú kocsi
Gyártói infó - 12605 csz. 1-2. osztályú kocsi

Korábbi kiadások:
Gyártói infó - 13595 csz. 2. osztályú kocsi (kifogyott)
Gyártói infó - 01688 csz. GySEV készlet (kifogyott)
Gyártói infó - 01625 csz. MÁV készlet (kifogyott)

Forrás: Wikipédia, Készítette: Beroesz - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11295395

Egy meglepetés - formavariáns

Szintén nagyon örültem az Eos vagonok formavariánsának, az ajtók új formát kaptak (18226, VI. korszak), ezzel a négy helyen domborított verzióval itthon sokszor lehet találkozni. Külön öröm, hogy ez a variáns magyar színekbe jelent meg elsőnek. Gyártói infó - 18226 csz. Nyitott tehetvagon
Befér a vonat az alagútba?

A mai hírek közt vezető helyen szerepelt, hogy a újonnan vásárolt KISS motorvonatok bizony nem férnek el minden alagútban. Mi a helyzet a terepasztalomon, ha az emeletes vonatot vetném be a tömegek szálltására?

Tovább a bejegyzéshez

 
Bővül a város

Az Auhagen TT kínálatának egyik nagy hiányossága, hogy a városi sarokházaknak kínálata szegényes. Van a H0-TT (1:100) méretben egy sarokház két változatban (kék színben söröző 12249 illetve fehérben Ír Pubként 12255), egy pékség (12447), amely épületek a többi hasonló méretű sorházhoz sorolhatóak. Van továbbá, az általam átépített patika (12269), ami a való életben is egy különálló épület, illetve a TT méretű 3 emeletes sarokház (13334), amit bár háromféle szögben is megépíthető, de szerintem csak az újabb fejlesztésű TT méretű többszintes házzal mutat jól. Összefoglalva, olyan igazi házsorindító épület a pékségen kívül nincs a kínálatban.

Tovább a bejegyzéshez

 
Csengő a bakterházra

Ennek a bejegyzésnek adhattam volna azt a címet is, hogy mit csinálhat a terepasztal-építő, ha már kész az asztal, mivel ez a csengő nagyon nem feltűnő. Amikor az IGRA bakterházát készítettem egy kis dolgot hiányoltam róla: a csengőt. A TT méretű csengőt egy magyar webáruháztól, a Minibox.hu-tól rendeltem meg, ahol elég sok 3d nyomatot is lehet találni. 3d nyomtatott tárggyal először volt dolgom, és nem is biztos, hogy a legkisebb darabbal lett volna érdemes kezdenem. A bejegyzésben a csengő felszerelését mutatom be.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.