Újdonság bejelentések • 2022-12-30
Keresőszavak: piko, újdonság, gőzmozdony, laminátka,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény, várakozás az egyéni ízlésemet tükrözi.
A PIKO hagyományosan az év utolsó napjaiban adja ki katalógusát, ami a következő évben forgalmazott modelleket tartalmazza. Annak ellenére, hogy novemberben a PIKO a helyi képviselettel közösen magyar katalógust adott ki, nem vártam nagy dolgokat, amit vártam azt meg is találtam. Az önálló magyar katalógus szerintem nagy dolog, látható méretű célpiac Magyarország, ami a H0 méretű V43-as/431-es villanymozdony kiadásával is megtámogattak. Ez a tény a lényegesen kisebb gyűjtői körrel rendelkező TT méretnek is adhat okot a bizakodásra, bár már láttam jelentős hátraarcokat is az elmúlt években, de legyünk inkább optimisták.
A PIKO kínálata, amióta elkezdtem a modellek gyűjtését, jelentősen kibővült. Több más gyártót is megismertem, az összes kínálat már zavarba ejtő, kétszáz felett van a mozdonymodellek száma, a személy és tehervagonból is van közel 900 féle. Mondom ezt annak ellenére, hogy a TT méretben mindig vannak olyan modellek, amiket senki nem gyárt, de lenne igény, a másik oldalról meg egyre bővülő kínálatot lehet látni. Összefoglalva nem lehet mindent gyűjteni, és az árak emelkedésével a kiválasztott korszak / vasút / vasútnem vonatkozásában is egyre jobban át kell gondolni mit vesz az ember. Tíz évvel ezelőtt a VI. korszakos magyar és cseh személyvonatokra fókuszáltam, de mára elengedtem, ennyi vagont nem lehet rátenni a terepasztalra, így tényleg csak az érdekességeket nézem. A PIKO katalógusa is 40 oldal, és persze van benne helykitöltő kép és szöveg, ennek ellenére tartalmas nézegetni való, ha jól számoltam 57 féle mozdonyt, 31 vagont tartalmaz, és persze az ICE-3 szerelvényt és kiegészítő vagonokat. Az ICE-3 már akkor katalógusban volt, mikor el kezdtem a gyűjtést, még nem részletes kidolgozású, és elég hely is kell ahhoz, hogy ki lehessen használni, a 4 kocsis szerelvény hossza 84,4 centi, a két kiegészítő vagonnal bővel méter felett lesz.
A terepasztalon használt PIKO modellek esetében az egyik oldalon az ejtőhorgos közel kuplungot szereltem fel a gyári helyett. A régi fajta, korábbi gyári kuplung fehér háttérrel látható. A 47437-es MÁV mozdony még korábbi kiadás, a régi kuplunggal szerepel a katalógusban.
A PIKO legnagyobb újdonsága, hogy az összes új modellje közel kuplunggal szerelt.
Mikor 2022. novemberben megjelent a mérővagon (47770), akkor külön felhívták a figyelmet erre az apróságra. Ez modell egyébként közel 85 ezer Forintba kerül jelenleg, és elgondolkodtam rajta, ki lehet a célközönség. A kuplungok miatt régóta bírálták a PIKO-t és bár a régi kuplungnak sok híve van, a többi gyártó már nem használja. A terepasztalon használom azt a trükköt, hogy mozdonyból vagy vagonból egy közvetítőkocsit képzek, az egyik oldalon az új kuplungot szereltem fel, a másik oldalon maradt a régi, így megoldható, hogy minden modell közlekedhessen.
A PIKO induláskor olcsó modellekkel jött és a jelenkorra, azaz a VI. korszakra építve alakította ki TT méretű szortimentjét. Ehhez képest úgy tűnik a hangsúly az utóbbi években a III. korszakra (1945 - 1970) tevődött át, számos új modell jelent meg ebből a korból. Bővült a PIKO gőzösflottája is, a BR93-as közepes méretű mozdonnyal (katalógusszámok: 47130. 47131), amelyet a leírás szerint 1910-től gyártottak és egészen 1971-ig használták ezeket tehervonatok vontatására. A katalógusban egy kicsit nagyobb BR83-as is megtalálható ebből a korszakból (a 47124 és a 47125 új formavariáns) és megtalálható továbbra is még nagyobb BR 55-ös is, MÁV-os festésben 431es sorozatszámmal (47106). Ez utóbbi sorozat nem volt jelentős a MÁV életében, ugyanakkor nagyon látványosan elkészített modell. A 32-33. oldalon jelentős kínálatot találhatunk a mozdonyokhoz kapcsolható tehervagonokból is, fékházzal vagy anélkül.
A tavalyi év nagy bejelentése volt TT méretben a csehszlovák Laminatka, ami 2023-ba két festési variációval bővül: a cseh és a szlovákok is kapnak saját fejtésű, VI. korszakos mozdonyt. Az alapmodell jól sikerült, arányos és látványos, összességében rosszat nem olvastam róla.
Érdekesség még a 18. oldalon a felújítás alatt álló német mozdony (47349), kopottasan javításokkal, festéshez előkészítve.
A katalógusok letölthetőek a PIKO oldaláról.
A PIKO idén sem várta meg az új évet, az óév utolsó előtti napján kiadta újdonságait, a szokásos, összes forgalmazni tervezett modelljét felsorakoztató, méretek szerinti katalógusában, ahol külön jelölik az új modelleket. Az újdonságokból emelnék ki néhányat: két gőzmozdonyt és III. korszakos tehervagonokat. Sajnos idén sem jön Szergej és a Vectronok sem kapnak új festést, de a ICE3-as motorvonat megkapja a zöld gúnyáját, a REKO vagonokat pedig kifutónak jelölték.
A PIKO szokásához híven még az óév utolsó napjaiban kiadta katalógusát, amelyben az újdonságok mellett a 2022-ben megvásárolható modelleket is bemutatja. Elsőre átlapozva az az érzésem támadt, hogy az új katalógus hosszabb, mint a tavalyi, de valójában ez is 40 oldalas, csak valahogy tartalmasabbnak tűnik.
Sajnos idén sem jön új Szergej, Lúdmilla is csak DR festést kap, de lesz új magyar modell.
Ennek a bejegyzésnek adhattam volna azt a címet is, hogy mit csinálhat a terepasztal-építő, ha már kész az asztal, mivel ez a csengő nagyon nem feltűnő. Amikor az IGRA bakterházát készítettem egy kis dolgot hiányoltam róla: a csengőt. A TT méretű csengőt egy magyar webáruháztól, a Minibox.hu-tól rendeltem meg, ahol elég sok 3d nyomatot is lehet találni. 3d nyomtatott tárggyal először volt dolgom, és nem is biztos, hogy a legkisebb darabbal lett volna érdemes kezdenem. A bejegyzésben a csengő felszerelését mutatom be.
Tornyos házak szerintem hozzátartoznak egy kisvároshoz, így a városháza mellett még legalább egy ilyen épületet szerettem volna a városba.Az Auhagen kínálatában van számos tornyos épület, ezek közül a H0/TT 1:100 méretarányú 12269-es katalógusszámú patikaépületet választottam. Ez a ház önállóan áll, de én egy házsort szerettem volna lezárni ezzel az épülettel. A gyógyszertár szélesebb is, mint a sorházak, ezért mindenképpen át kellett alakítanom, hogy az elképzelésemhez használni tudjam.