Hogyan ne építs terepasztalt? • 2022-10-18
Keresőszavak: igra, présház, papírmakett, épület,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
A majdnem kész présházak
Az őszi melegebb napokon befejezem a garázsban a terepasztal építését, összetakarítok körülötte, letakarom és hozzá sem nyúlok tavaszig. A hidegebb napokon a faragasztó sem köt rendesen, és nekem sincs sok kedvem azt nézegetni, hol mutatna jobban a virágcsomó miközben párát lehelek. Készítek egy halom felvételt a terepasztal állapotáról, így télen is gondolkodhatok azon, mit lehet még változtatni. Számba veszem amit télen, a meleg szobában is el lehet készíteni. Erre a télre házak építése, szőlőtőkék és bokrok gyártása lesz a feladat.
Egy elbontott pincével több macera van, mint egy késszel, ez sincs még teljesen kész.
Nem tűnik soknak, de egy órát el lehet ezekkel lenni
A hajlított tető begörbítése
A következő rész a bepróbálás. Hiába lézervágott, van, hogy feszül, nem megy bele, erőltetve gyűrődik a karton, jobb ezt előre észlelni és javítani, mint a ragasztós darabokkal bajlódni. Ráadásul a ragasztó miatt nedvesebb is lesz az anyag, emiatt sérülhet. Az egyik kis fül most is szorult, viszont kis igazítás után már nem volt akadás. A ragasztásnál csak arra figyelek, ha lehet, akkor a ragasztó ne kifelé folyjék. Ennek az épületnek az egyetlen nehézsége, hogy a tető nem egyenes, a papírlapot, amit kaptunk hozzá, hajlítani kell.
A papírlap betörését a szike szárával végzem, de bármilyen vastagabb ceruza, toll megfelelő. A ragasztót megpróbálom egyenletesen szétkenni. A ragasztó sajnos kifolyt, az eldolgozása után is csúf marad, szerencse, hogy kapunk hozzá egy kis díszítő ornamentikát.
Hódfarkú cserepek
Az összeszerelési rajz nem jelöli, de kapunk hozzá hódfarkú cserepet is, amelyet gyárilag már eltoltak fél sorral, így erre sem kell figyelnünk, csak le kell ragasztanunk. Ez a kiegészítés látványos befejezése épületecskének.
A másik épület több alkatrészből áll
A több alkatrészből álló A épület logikája is hasonló, 40 perc alatt elkészültem vele. Ez az épület annyival trükkösebb, hogy az előfal két lapból áll, ezért célszerű az ablakkal és az ajtóval indítani. Azt már csak a végén vettem észre, hogy van egy, az összeszerelési rajzon nem jelölt zöld kapupánt is, amit elég nehéz volt utólag a helyére varázsolni. Ennél az épületnél kapunk műanyag ablakokat is, amit szintén felvágtak lézerrel. Tapasztalatom, hogy a faragasztó az ablaknak használt műanyagot nem fogja meg, ezért ehhez UHU ragasztót használtam.
Összeállítás közben
Az épület összerakása nagyon hasonló a B-hez, itt azonban nem hajlítunk boltozatot. Ez az épület kicsit olyan, mintha a szocialista termelőszövetkezet átépítette volna funkcionálisabbra, majd valamikor a nyolcvanas évek tájékán elkezdték volna visszaalakítani, sőt a virágmintával mintha egy kicsit túl is tolták volna, de a régi raktárhangulat csak megmaradt.
A majdnem kész épület
Adatlap
Gyártó: | Igra |
Katalógus száma: | 160010 és 160011 |
Mérete: | h 50 x sz 27-40 x m 34 mm |
A terepasztal összképéhez hozzátartoznak a vasút mellett álló őr-, váltókezelő- és bakterházak, illetve egyéb szolgálati helyek. Ezek a helyek már a vasút korai szakaszától fogva különböző módon felügyelték a forgalmat: átkelőt biztosítottak, lámpát kezeltek, váltóbotokat átadását segítették, vagy éppen tűzőrséget látták el. A terepasztalomhoz három gyártótól, három különböző technikával készült épületet szereztem be.
Míg másoknál az őszi időszak a terepasztal építés kezdete, nálam ilyenkor zárul. Ennek oka csak annyi, hogy a garázsban építkeztem, télre pedig kell a hely az autónak is. A pakolgatás során zárszámadást is teszek, mit terveztem tavasszal, és mi teljesült.
Ősz van és házakat építek (a következő bejegyzés is még ilyen téma lesz). A terepasztalra egy kisebb szolgálati helyre volt szükségem a váltók kezeléséhez. Az Igra egy kisebb, a présházakhoz képest eggyel magasabb bonyolultságú papírmodelljét építettem össze erre a célra. A váltóőrház nem fantázia-modell, az eredetijét Szlovákiában lehet megtalálni, Bossány (Bosany) vasútállomás szélén a sorompót kezeli. A forint romlásával sajnos ennek a kis épületnek az ára is nőtt, most ötezer forint felett látom, ahol van készleten.
A vicinális helyi érdekű vasutat jelent, a legtöbb terepasztalon ilyen, mellékvonalként funkcionáló vonalat modelleznek. Irtásos megállóhelyet próbáltam meg egy peronnal feldobni, hasonlóan a a Körösnagyharsányi megállóhelyhez, amely szintén egy zsákvonal utolsó megállóhelye.