Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Tillig kéttengelyes konténerszállító (START)

Modellbemutatás • 2022-07-17

Keresőszavak: tillig, tehervagon, lgs, konténer, piko, konténerszállító,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

Ennyit kapunk a dobozban

Ideje volt már, hogy a Tillig is kiadjon olcsó, START-os kéttengelyes konténerszállító vagont. Sőt, úgy általában kéttengelyes konténerszállítót, így ez a START modell egyben formaújdonság is. A 17480-as cikkszámú vagont 2021-ben jelentették be újdonságként, de csak idén jelent meg. Egy letisztult, letörhető alkatrészektől mentes, játékra tervezett vagont kapunk, amit a többi modellhez képest töredékáron kapunk meg (21 EUR). Érdekesség, hogy valószínűleg, nem csak én vártam ennyire a modellt, mivel a gyári készlet elfogyott a bejegyzés írásakor.

DB Cargo Lgs vagon kibontva

A bemutatásra kerülő Tillig kocsi a csak konténerszállításra tervezett Lgs típus modellezése, 117 mm az ütközők közötti hossz… Ehhez hasonló mondatot írtam le a PIKO konténerszállítója esetében is, a PIKO is 442-es sorozatjelű Lgs modellt próbálta modellezni, ahogy a Tillig is, mégis jelentősek a modellek közötti különbségek. A helyzet az, hogy a valóságban is van különbség Lgs kocsik között, a PIKO az 579-es altípust tekintette kiindulási alapnak, a Tillig eredetijét meg nem találtam meg. A konténerszállító kocsi már fémplatós, mint az Lgns 581-es típus. (Az oldalára nyomott méretek alapján lehetett ez is a kiindulási alap, a DB Cargo által használt Lgns 581 típus tengelytávja 8 m, ütközők közötti távolsága 14020 mm, az ütközők nélküli hossza 12780 mm. Ezeket a kocsikat a Hbis 299-es kéttengelyes fedett, zárt teherkocsikból alakították ki 1999-től és még 2016-ból is találtam olyan fotót, amelyen 20 lábas konténert szállít, azonban a fotó és a modell között jelentős eltérések láthatóak.)
A szokásos gyufaskatulyát kinyitva egy szivacsbetétben találjuk meg modellt és egy konténert, START modellhez szokásosan mást nem adnak.

A kocsihoz egy 20 lábas konténert adnak. A konténer a klasszikus, nyitható ajtós változat.

A kocsi sima, fémplatós, a tüskék alapján, 1x20 vagy 2x20 vagy 1x40 lábas Tillig konténert szállíthat. A modell valószínű nem csak START modellként fog megjelenni, erre utalnak a két végén lévő kisebb lyukak, amelyekbe kiegészítőket (tolatási fellépő, kapaszkodó, korlát) helyezhető.
Ami a modell kapcsán meglepett az a tömege, konténer nélkül is 27 gramm. Ennek oka az, hogy a modell felső része fémöntvény, amibe alulról került be egy műanyag kiegészítő, amely a kuplung-kinematikát, az ütközőket, a merevítőt és az alvázelemeket tartalmaz. Ez a fém-megoldás nem újdonság a Tillignél, a hattengelyes konténerszállítókon már alkalmazta, hogy a tömeget növelje. A fémrész miatt furcsa érzés fog el: nem műanyagszerű, de van benne valami idegen, ennek oka az, hogy az anyagában színezett műanyag és a festett fém más árnyalatú.
Azon 2022-ben már meg sem kellene lepődni, hogy egy START modell esetén is minden felirat olvasható minőségben került fel a vagon oldalára.
A konténer a nem üreges, klasszikusnak tekinthető 20 lábas változat, nyitható ajtókkal. Minden oldala tamponált feketével, a társaság lógója kék színnel festve.

Felül a Tillig, alul a PIKO modellje, a konténer a Tilligtől van, a méretek összehasonlításához.

PIKO vs Tillig belépőszíntű modellje

Nem tudom megállni, hogy ne tegyem egymás mellé a PIKO modelljével. A PIKO modellje pár milliméterrel rövidebb, a részletek kevésbé kidolgozottnak tűnnek. A műanyagszerű-hatás is jobban jelentkezik, amelynek oka, hogy a PIKO modellje csak műanyag. Ez látszik a tömegből is, a PIKO modellje csak 16 grammot nyom, a fémrész miatt a Tillig modellje 11 grammal több, ami segíthet a simább átkelést a váltókon. A Tillig tengelytávja is rövidebb, amely a szűkebb íveken jelentkezik, mint előny. Ugyanakkor a PIKO modellje a tamponozás szempontjából látványosabb a sárga szín használata miatt.
Sajnos a PIKO és a Tillig konténerei nem csereszabatosak, így hiába adott ki a PIKO is Hapag-Lloyd konténerszállítót, legfeljebb csak egymás mögé sorozhatjuk azokat, ha a két modell kuplungjait egységesítettük (mindkét modellen cserélhető a kuplung)

Felülről egy konténerszállító nem túl látványos

A modellek fentről nézve nem túl látványosak, így konténer-rakomány mindenképpen javasolt.

Adatlap

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 17480
Hossza (ütközők között): 117 mm
Tömege (konténerek nélkül): 27 gramm
Korszak: Ep VI.
Megjelent: 2022. április

Kéttengelyes konténerszállító a PIKO-tól

Mindenki szeret valamit gyűjteni a vasútmodelleken belül, számomra a konténerszállító kocsik a kedvencek. Ezért nem is meglepő, ha több gyártótól is rendelkezem ilyen kocsikkal. A konténerszállító vagonok bemutatását egy olcsó, egyszerű felépítésű Lgs kocsival kezdem, amelyet a PIKO gyárt.

Tovább a bejegyzéshez

 
Hattengelyes konténerszállítók

Korábbi bejegyzésekben bemutattam, a két- és négytengelyes konténerszállítók egy-egy képviselőjét, most folytatnám még két tengellyel. Az Sggmr típuscsalásban olyan lapos kocsik tartoznak, amelyek forgóvázzal szereltek és legalább 6 tengelyesek. A Tillig 2020-ra ígérte az új típus kiadását, azonban a kocsik szállítása 2021. áprilisától történt (1806x sorozat), ebből egy 45 lábas konténereket szállító vagont mutatok be.

Tovább a bejegyzéshez

 
Pipacsos mező

A terepasztalom egy május végi-június eleji időszakot mutatna be, ahol már nem annyira zöld a fű, de még nincs kiégve sem, a gyümölcsfák már elvirágoztak, de néhány bokor még ontja virágait és sokféle mezei virág nyílik. Ami eddig hiányzott az a piros szín, azaz a pipacsmező.
Szerettem volna egy olyan, pár tenyérnyi területet létrehozni, ahol a piros virágok uralkodnak, amelyhez a Heki 1814-es cikkszámú termékét használtam.

Tovább a bejegyzéshez

 
Szent Iván-éji parkosítás

Volt a terepasztalomon egy tenyérnyi hely a vasútállomás mellett, amelyet már régen beszórtam barna erdőtalajjal, de aztán nem kezdtem vele semmit. A sima füvezés egy most felújított állomás mellett olcsó megoldás lett volna, a fa nem túl előnyös ott, mert előtte vonat, mögötte villamos menne, ezért csak nehezítené a dolgom egy tereptárgy. Aztán a városba járva néztem, a parkokat hogyan alakítják ki. Azt láttam, hogy kevés gondozást igénylő pampafüvet és nemesített árvalányhajat ültetnek, mellé pár magasabb, virágzó növényt. Szent Iván éjjelén próbáltam kitalálni, hogy lehet ilyen növényt létrehozni, de aztán csak a következő napokban leltem rá az igazi megoldásra.
A bejegyzés termékmegjelenést tartalmaz, mivel leírom, melyek azok a termékek, amiket megvásároltam és aztán dolgoztam is velük.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.