Hogyan ne építs terepasztalt? • 2022-05-29
Keresőszavak: piko, siba, sorompó,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
Bár nem használták, látszik, hogy nem mai darab
A javítandó sorompót a 32 éve megboldogult Német Demokratikus köztársaságban a PIKO gyártotta SIBA márkanéven. Maga a modell nem túl valósághű, de egy dolgot tudott, 16 voltos váltóáramot bevezetve lehúzta a sorompót. Azonnal. Manapság már szervomotorral fokozatosan leeresztve zárná le az utat a mindenre odafigyelő terepasztal-építő, de én ragaszkodtam ehhez a gyerekkoromból ismert modellhez.
Sajnos, a vezetékek átkötése során még ezt az üzembiztosan működő szerkezetet is sikerült elrontanom, így nem volt más hátra, a másodpiacról szereztem egy újat.
Késve jutott eszembe, hogy erről a lépésről is képet kellene készíteni, így a terepasztalból kivett részt tettem oda
Még látszanak a faforgácsok, de a sorompó már... orra bukik. Ezért kell próbálni ragasztás előtt.
Egy fokkal jobb a helyzet és eltüntettem azt a lehetetlen zöld színt, amit fűnek nevezték 30-40 éve.
A majdnem kész állapot
A következő nap morzsa-porszívóval eltávolítottam a fölösleges földet és füvet, a járdát kis grafittal koszoltam, és beillesztettem a házat. Sajnos, már a ragasztó száradása után vettem észre, hogy az út nem pont a ház sarkához megy, így oda egy kiálló betonlapot tettem. A ház mellé szintén vágtam beton színű akrilt, és a maradékot is befüveztem. Mivel a kis bakterház kivilágítható és szeretném is megtenni, ezért nem ragasztottam le, a beállítást követően kivettem.
Egy másik nézőpontból
Ezzel kész is vagyunk, kisebb takarítás szükséges, illetve a visszatett sorompó sínek melletti oldalához kell újra elhelyeznem pár betonkockát, amelyek imitálják a vonóláncot tartalmazó csatornát.
A terepasztal összképéhez hozzátartoznak a vasút mellett álló őr-, váltókezelő- és bakterházak, illetve egyéb szolgálati helyek. Ezek a helyek már a vasút korai szakaszától fogva különböző módon felügyelték a forgalmat: átkelőt biztosítottak, lámpát kezeltek, váltóbotokat átadását segítették, vagy éppen tűzőrséget látták el. A terepasztalomhoz három gyártótól, három különböző technikával készült épületet szereztem be.
Volt a terepasztalomon egy tenyérnyi hely a vasútállomás mellett, amelyet már régen beszórtam barna erdőtalajjal, de aztán nem kezdtem vele semmit. A sima füvezés egy most felújított állomás mellett olcsó megoldás lett volna, a fa nem túl előnyös ott, mert előtte vonat, mögötte villamos menne, ezért csak nehezítené a dolgom egy tereptárgy. Aztán a városba járva néztem, a parkokat hogyan alakítják ki. Azt láttam, hogy kevés gondozást igénylő pampafüvet és nemesített árvalányhajat ültetnek, mellé pár magasabb, virágzó növényt. Szent Iván éjjelén próbáltam kitalálni, hogy lehet ilyen növényt létrehozni, de aztán csak a következő napokban leltem rá az igazi megoldásra.
A bejegyzés termékmegjelenést tartalmaz, mivel leírom, melyek azok a termékek, amiket megvásároltam és aztán dolgoztam is velük.
A jelenleg kapható TT épületekből sokat meg lehetett vásárolni a keletnémet Vero kínálatában a cég 1990-es megszűnéséig. Ezek a H0-hoz és a TT-hez egyaránt ajánlott épületek 1 a 100-hoz méretarányban készültek. A Vero termékeit több cég vette át, a H0-TT termékvonalat az Auhagen vitte tovább. Természetesen az Auhagen kínálatában megtalálhatóak a TT-hez méretezett 1:120 méretarányú épületeket is, de ebben a bejegyzésben kifejezetten a Vero városi sorházait vizsgálom.