Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Itt a metszés ideje!

Hogyan ne építs terepasztalt? • 2022-02-26 

Keresőszavak: eas, tehervagon, szállítmány, rönkfa,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

Ez a minta, amit utánoznék a saját terepasztalomon is

Minta keresése

Ha rönkfát szeretnénk szállítani, akkor erre többféle elrendezést is találni a vasútfotós oldalakon. Nekem a vagon hosszabbik oldalával párhuzamos elrendezés tetszett meg, Kőbánya-Kispest vasútállomáson felülről is tudtam fotózni ilyen szerelvényt.

Van már felvágott és felvágatlan ágacska is, de a keresztben fekvő hurkapálcika nagyon kilóg

h3>Farönkök felvágása Ha eldöntöttük hogyan szeretnénk, akkor az első lépés a farönkök egységes méretűre való felvágása. A faágat azért is részesítem előnyben, mert ezek színe, fogmája, vastagsága nem egységes, mint a képen keresztbe állított hurkapálcikának. Farönknek legtöbbször a mályva hajtásait használom, kiszárítva a vékony ágak is könnyen vághatóak. Lehet, hogy kicsit túltolom, de én a rönköket kézi multivágóval vágom fel, a kiálló rügyeket is lecsiszolgatom, így olyan hatást elérve, mintha ott ág lett volna.

Félig bevágott ágacskák várják, hogy farönk válhasson belőlük

A másik módszerem az, amikor a multivágóval csak bejelölöm – nagyjából félig bevágom a fát – az egységes méretet, aztán egyszerű tapétavágó szikével fejezem be a méretre vágást. A vágás során érdemes különválasztani vastagság szerint két-három csoportba a rönkfa rakománynak valót, később meghálálja, ha keresnünk kell a megfelelő ágat.

A sablon és előtte a félkész rakomány. Érdemes ragasztás közben többször is próbálni.

További előkészületek

Mielőtt belevágnánk mindenképpen egy alapot szükséges készíteni, amely az egész rakományt ragasztani tudjuk. Ehhez érdemes a lábazathoz használt, sűrűbb, keményebb szigetelőanyagot használni, de ha nincs más, a hungarocell is megfelel, ez azonban sajnos törhet, vagy kisebb-nagyobb darabok eshetnek le róla.

A rakomány készítéséhez, méretének ellenőrzéséhez, esetleg a rakomány elrendezéséhez érdemes sablont használni, vagy, mint és egy alkatrészként vásárolt vagonelemet. Én legalábbis sajnálom ilyen célra használni a drága pénzen vett vagont, ilyenkor ugyanis elkerülhetetlen, hogy ragasztó vagy más maradvánnyal ne szennyezném a kocsit. A sablon esetében a kartonpapírt nem javaslom, mivel faragasztóval rögzítek, a papír lesz az első dolog, amihez hozzá fog tapadni a rakomány, ezt követően kivenni elmozdulás nélkül lehetetlen és akkor a rendezést kezdhetjük újra. Figyelni kell arra is, hogy TT (1:120) méretarányban is több gyártó mindenféle méretben állít elő nyitott (Eas) tehervagonokat, az egyes típusok között szemre is jelentősek lehetnek az eltérések.

A rakomány elkészítése

Az alapnak ki kell töltenie a kocsi alját, és a könnyebb kivétel érdekében érdemes trapéz alakban megvágni, így az egyik oldalát lenyomva a másik feljebb kerül, könnyebben kivehetjük a rakományt. Az alapot még a ragasztás előtt érdemes feketére, barnára vagy más sötét színre festeni, ha esetleg ki is látszik belőle valami, akkor se legyen feltűnő.

A festék száradása után lehet elkezdeni a rakományt felhalmozni. A legalsó sorba mindenképpen vastagabb ágakat teszek, ide mehetnek nyugodtan az elrontott vagy rövidebb darabok is, nem fog feltűnni. Az ágakat faragasztóval rögzítem, és rendszeresen próbálgatom, hogy belefér-e a sablonként használt vagon belsejébe. A képen egy ilyen próba utáni állapot van megörökítve, lehet látni, hogy a jobb felső rész elcsúszott- Az ágacskák szélesebbre nyúltak, mint a vagon széle, és amikor beletettem, felfelé nyomta. A javításával nincs probléma, ha normál faragasztót használok, akkor ezek egy óra múlva kötnek és kell egy teljes nap a száradáshoz, így az elmozdult részeket könnyel le lehet venni és más ágakat keresni helyettük.

Ilyen lett oldalról, ez az a nézet, amit használat során soha nem fogunk látni.

Az sem probléma, ha az ágak nem fekszenek teljesen párhuzamosan, ez akár szállítás közben is mozoghatott, és saját szememmel láttam, hogy a való életben is van ilyen. A kész szállítmányon is lehet kisebb javításokat végezni. Ha hiányosságot találunk az alapon, akkor ezt még a száradás után is javíthatjuk, ha oldalról kap egy kis festéket a fa, az lentebb nem nagy probléma. Ha viszont azt tapasztaljuk, hogy a rakomány a száradás során elmozdult és mégsem fér bele a kocsiba, érdemes inkább újat kezdeni, ahelyett valahogy levennénk a nem sikerült részeket, egyrészt a próbálkozás is idő, másrészt, mert a ragasztó már megkötött, a próbálkozások során valami sérülni fog. Igazából olcsó anyagokból dolgozunk, az elveszített időt pedig felfoghatjuk úgy is, mint tapasztalatszerzés.

Egy Arduino megoldás keresése

Szinte a kezdetektől fogva úgy tervezem a terepasztalt, hogy a váltóutak beállítása félautomata lesz. Ez nálam azt jelenti, ha lenyomok egy kezdő és egy végállomást a vezérlőpulton, akkor a váltók átállítása mellett váltson a jelző is zöldre és adjon a szakaszra áramot, miközben mindenhol máshol vörös fényt adjon a jelző és árammentes maradjon a szakasz.
A BTTB/Zeuke relék korlátait elértem, ezért elkezdtem egy másik lehetőség keresését, amit az Arduino és kapcsolódó kiegészítőiben találtam meg. Jelenleg még a kísérletezgetés fázisában járok, a felmerülő problémákat megoldását vizsgálom.

Tovább a bejegyzéshez

 
Apróság – Multicar az Auhagentől

Az Auhagen 2021. évi újdonságként H0, TT és N méretarányban Multicar teherautókat adott ki. A TT méretben egyszemélyes M22 szemétszállító és billenőplatós (43671, 43672) illetve M24 kétszemélyes dobozos (43673), illetve egyszeri kiadásban hókotró (40506) kisteherautókat dobott piacra. A kisteherautókat 5.500 Ft körüli áron lehetett 2021. decemberében megvásárolni. Ebben a bejegyzésben a

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.