Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Hattengelyes konténerszállítók

Modellbemutatás • 2021-12-19 

Kapcsolódó Youtube short - rövid videó

Keresőszavak: tillig, hobbytrain, konténer, tehervagon, konténerszállító,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

A konténerszállító oldalról. A dél-kóreai Hanjin 2017-ben megszűnt, de addig a világ egyik legnagyobb szállítója volt.

Korábbi bejegyzésekben bemutattam, a két- és négytengelyes konténerszállítók egy-egy képviselőjét, most folytatnám még két tengellyel.
Az Sggmr típuscsalásban olyan lapos kocsik tartoznak, amelyek forgóvázzal szereltek és legalább 6 tengelyesek. Ebből az S jelenti a laposkocsit, a gg a konténerszállítást, az r a csuklót. Ha az S és a gg közé d kerül, akkor az már zsebes kocsit jelent.

Csuklós vagon rövid története

A hattengelyes, csuklós konténerszállítókról azt gondolhatnánk, hogy új vagonfajta, én is csak a kétezres években figyeltem fel rájuk. Azonban a Kombiwaggon már 1987-ben beszerzett 300 darab Sggnos 715 (később Sggmrs 714/715) csuklós kocsit a Waggon Union Berlintől, amit 1994-ig 1550 darabra növelt. Ezek a 13,5 méteres kocsik alkalmasak voltak bármilyen konténer és csereplató szállítására 106 tonnáig, azonban zseb hiányában félpótkocsit nem lehetett rádaruzni. Később a Kombiwaggon a típust zsebeskocsivá fejlesztette tovább, amelynek az egyik oldal megmaradt konténerszállítónak, a másik fele pedig egy mélyedést kialakítva pótkocsik szállítására lett alkalmas – ahol a zsebbe kerül a pótkocsi kerekei. 1991-ben a Talbot Achen összesen 270 darabot szállított le a Sdggnos 744 (később Sdggmrs 744) típusból. A nagy sebességű szállításokhoz (maximum 140 km/h) 30 darabot alakítottak át, és a Sdggmrss 739 típusszámot kapták. 1996-ban a vasúti privatizáció eredményeként a cég a DB Cargo része lett. A DB Cargo az évek során számos névvariáción ment keresztül (Railion, DB Schenker Rail AG), ami mostanában ismét visszatért korábbi elnevezéséhez. Ilyen konténerszállító vagonokat az osztrák ÖBB leányvállalata az Ökombi (amely tevékenységét a RailCargoAustria (RCA) vette át) is beszerzett. A két legnagyobb európai vasúti árufuvarozó példáját mások is követték, ez a kocsitípus elterjedt, így számos festési variáns kiadható belőle.

Elöl a Tillig hátul a Hobbytrain modellje – nagyon hasonlóak a kialakítások, de a Tillig modellje egy hajszállal részletesebb

A Hobbytrain és a Tillig készített már ilyen modellt

TT méretben 6 tengelyes vagonokkal nem először lehet találkozni, 2015-től a Tillig is kiadta a kombinált fuvarozásra és konténer-szállító változatot (pl.:1800x, 1803x), ennél egy kiegészítő felhelyezésével lehetett a zsebes részt konténerszállítóvá változtatni. Azonban ezek a kocsik teljesen műanyagból készültek, tömegük túl alacsony volt, rakomány nélkül könnyen leléptek a sínről. 2016-ban a Hobbytrain TT méretben mutatott be VI. korszakos Sggmrs 90 típusú kocsikat (H7050x sorozat), ezek már fémből készültek. Sajnos, a Hobbytrain a TT méretből kivonult, pedig ezek a kocsik 45 lábas konténereket szállítottak. Ezt követte a Tillig újabb nekifutása, 2020-ra ígérte az új típus kiadását, azonban a kocsik szállítása 2021. áprilisától történt (1806x sorozat). A kocsik egy része szállít konténereket, más csikkszámúak (pl 18067) nem. Talán a korábbi visszajelzések alapján ezek a kocsik már fémből készültek. Átlagos modellezőként és nem vasútszakértőként úgy látom, a modell kialakítása gyakorlatilag minimálisan tér el egymástól. Sajnos az egyes modellekhez adott 45 lábas konténerek nem cserélhetően, a Tillig konténerek csapjai 0,2 milliméterrel van közelebb egymáshoz a hosszabbik oldalon, ez pont elég ahhoz, hogy ne lehessen jól rögzíteni. A BTTB idejéből származó 20 lábas konténereket könnyedén rá lehet tenni, mindkét gyártó kocsijára, a PIKO konténereket viszont egyik sem szállítja.

Kocsi alulnézetben, műanyag kiegészítőkkel

Modell bemutatása

A kocsi fém vázból készült, műanyag kiegészítőkkel. Számomra a piros kézifék kerekek színe nagyon műanyag hatású. A kocsi alsó részén lévő fékhengerek műanyagból készültek, színe azonban kevésbé tér el a kerettől.
A vagon valóban konténerszállítónak készült, számos lyukat helyeztek el a felületén a különböző méretű konténerekhez, így többféle (20, 40 és 45 lábas Tillig konténerek is felhelyezhetőek rá.)
Az ilyen csuklós vagonoknál a középső forgóvázon való elfordulás a kritikus, a két vagon kapcsolatát takaró fém rámpa képes vízszintesen is elmozdulni. A tamponozások élesek, jól olvashatóak, több színből készültek.

40 lábas konténer a 45 lábasokon

45 láb hosszú konténerek

A Tillig is beállt a 45 lábas konténereket kiadók sorába, ezt eddig a TT méretben csak a Hobbytrain készített. Szerencsére ezeknek a 45 lábas Tillig konténereknek van alja, azonban a tüskék nehezen csúsznak egymásba, ha egymás felett szeretnénk elhelyezni. A 45 lábas konténerek tüskéi a 40 lábas társakhoz igazodik, a vastagabb oldalerősítés alatt találhatóak meg. A Hobbytrain konténereknél lényegesen látványosabb, pontosabb festésűek, a túlnyúlásokon lévő sárga-fekete jelzések nagyon jól eltaláltak. A konténerek nem csak oldalról mutatnak jól, az ajtóknál sem spórolták le a jelzéseket.

A kocsi csuklószerkezete

Összefoglalás

A vagont és a két konténert a szokásos Tillig gyufásdobozban, formára nyomott átlátszó műanyagban kapjuk meg. A műanyag borítást két félre szét lehet szedni, a vagont és a konténert kis műanyaggal lehet kiemelni. Ha kiegészítők a doboz alján kaptak helyet, de nem vagyunk elkényeztetve: van benne két tolatási fellépő, két kapaszkodó és a középső forgóvázra szerelhető létra. A kapaszkodón kívül a többi kiegészítő látványban nem ad hozzá sokat egy lapos konténerszállító vonathoz, viszont az első kisiklás során szinte biztosan sérül ez az elem, érdemes lett volna ezeket is inkább fémből készíteni.

Adatlap

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 18066
Hossza (ütközők között): 246 mm
Tömege (konténerek nélkül): 46 gramm
1 konténer tömege: 18 gramm
Korszak: Ep VI.
Megjelent: 2021. november

Kéttengelyes konténerszállító a PIKO-tól

Mindenki szeret valamit gyűjteni a vasútmodelleken belül, számomra a konténerszállító kocsik a kedvencek. Ezért nem is meglepő, ha több gyártótól is rendelkezem ilyen kocsikkal. A konténerszállító vagonok bemutatását egy olcsó, egyszerű felépítésű Lgs kocsival kezdem, amelyet a PIKO gyárt.

Tovább a bejegyzéshez

 
Négytengelyes konténerszállító kocsi a Busch-tól

Folytatom a konténerszállító vagonok bemutatását, ezúttal a Busch négytengelyes modelljét, amely 2 DHL feliratú csereplatót szállít. A modell már kifutott, nem elérhető, de a konténerszállító vagonja még elérhető.

Tovább a bejegyzéshez

 
PIKO 2022. évi tervei

A PIKO szokásához híven még az óév utolsó napjaiban kiadta katalógusát, amelyben az újdonságok mellett a 2022-ben megvásárolható modelleket is bemutatja. Elsőre átlapozva az az érzésem támadt, hogy az új katalógus hosszabb, mint a tavalyi, de valójában ez is 40 oldalas, csak valahogy tartalmasabbnak tűnik.
Sajnos idén sem jön új Szergej, Lúdmilla is csak DR festést kap, de lesz új magyar modell.

Tovább a bejegyzéshez

 
Virágzó bokrokat kreálok

Idén júniusban írtam egy bokorkészítési technikáról, de a bokrok hamar elfogytak és én szerettem volna virágzó cserjéket is a terepasztalra, mert mégiscsak egy májusi időszakot modellezek. Kerestem a lehetőségeket, hogyan lehetne fehér virágú bokrokat létrehozni és közben megpróbáltam jobban megbarátkozni a fújható ragasztóval.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.