Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

MTB MÁV vörös csillagos BzMot

Modellbemutatás • 2021-10-23 

Keresőszavak: máv, bzmot, motorvonat, mtb, magyar, cseh,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

Az egyszerű külsőségű, de egyébként rafinált részleteket tartalmazó motorvonat modellje jól sikerült

Vannak gyűjtők, akik a modelleket vitrinbe tárolják, mások dobozokban, én az utóbbiak közé tartozom. Ezért gondolom, hogy kevés idegesítőbb dolog van annál, hogy egy gyártó, ahogy az MTB is teszi, jelentősen eltérő méretű dobozokba teszi termékeit, ezzel megnehezítve a tárolást. Ennél már csak egy rosszabbat ismerek, a fölöslegesen nagy csomagolást, mert ez elveszi a helyet más modellektől a dobozba zárt felesleges levegő. Sajnos, nem csak ez az egyetlen probléma az egyébként nagyon attraktív és külsőleg látványos modellel.
A modell külsőségeiben nem okoz csalódást és a cseh gyártó sem vállalt túl nagy kockázatot a modellel, egyrészt a cseh változat elkészült, a magyar változat is nagy sorozatszámú volt és a mai napig szolgálatban áll, a mellékvonalak meghatározó motorvonata a modellezésben legtöbbek által gyűjtött IV. korszak második felétől. Az MTB modellekre jellemző, hogy a legkisebb ívsugár a BTTB-hez igazodik (ezt a modellt is 280 mm-től ajánlják), így a régebbi sínanyagból épült terepasztallal rendelkezők is növelheti a vevőkört Ezek után nem meglepő, hogy az MTB oldalán a termék mellé egy napra sem került ki a zöld pötty, ami a raktárkészletet jelezné, hónapok óta csak a kék, megrendelhető jelzést mutatja.

Külsőségek

A csomagolás egyszerű, kis papírdobozban szivacsbetét védi a 088-as pályaszámú, vörös csillagos motorvonatot, ami első kiemeléskor még festékszagú. A dobozt kibontva magyar nyelvű használati útmutatót és egy zacskóban külön feltehető kiegészítőket találunk.
A motorvonat IV. korszakos, a gyári állapotokot tükrözi, így bár mondhatnám rá, hogy retró festés, azért a motorvonat közel 40 éves pályafutása alatt számos felújításon esett át, ahol a külsőségekben is módosult. A csehszlovák Tátra gyártó 1977 és 1986 között érkeztek a mellékvonalakon a mai napig meghatározó szerepet betöltő motorvonatok.
A modell nagyon látványos, szépek a tamponálások, az ajtó gumicsíkja, a lámpák kerete feketével kiemeltek, a színhatárok szépek, a szín valósághűnek tűnik, a feliratok (pl: a Szombathely vagy a légfűtés) az oldalfalon szabad szemmel is jól olvasható. A REV dátum nem kitöltött, de igazából 1995-től kezdődő, jelentősebb átépítésig közlekedhetett ilyen formában. Jó pont, hogy az oldalfalon tamponálva a menetirány szerinti második ablak alatt látható az iránytábla helye. Szintén tamponálva került a modellre az egyik oldalon látható szellőző is, igaz, halvány színe miatt elég nehéz észre venni. Az ajtók melletti kapaszkodók fémből készültek és gyárilag felszereltek. Az ablakon benézve látszik, hogy van benne ülésimitáció, illetve külön eleme a vezérlőfülke. A modell alulról is meglepően részletesen kidolgozott, jól látszik a motor, a váltó, a kardántengely helye, a légsűrítő tartály és a többi segédüzemi berendezés is. A motorvonat mindkét tengelye hajtott, a megfelelő áramszedés miatta kerekek tapadógyűrűket nem tartalmaznak. A modell nagyon masszívnak tűnik, 132 grammos tömege csak 32 grammal marad el a nagyobb, a terepasztalomon töretőmozdonynak használt Tillig START BR 218 vagy a komolyabb Kühn Bardotka modelljeitől.
A modell elől három lámpával, hátul két piros fénnyel sugárzik a félhomályban, továbbá van belső világítása is, amely inkább csak különálló lámpák, mint teljes utastér megvilágítás.

Szép a festés, jól olvasható feliratok

Hasonló az eredetihez

Az Indóház 2020. október - novemberi számában egy sajnálatos püspökladányi balesetről emlékezett meg, amely 1985-ben a 095-ös Bzmottal történt, így korban hasonló, mint a modellezett vonat. Ami feltűnő, hogy az eredeti motorvonaton a tetőn nincs kürt, és bár a mellékelt kis csomag tartalmazza, a tetőn nincs előkészített helye. A motorvonat szemből hasonló, bár a lámpák fölötti kapaszkodó hosszabb eredetiben, a pályaszám széléig ér és van az ablakok között is egy kapaszkodó, ami a modellen hiányzik. Szintén van egy nagyon kicsi tükre, amelyet nem csomagoltak hozzá, mint kiegészítőt és a helye sincs kiképezve. További különbség, hogy bár a pályakotró és a mellgerenda szürke, de az ütközők a képen feketék. A modellen az ütközők is szürkék, és nagyon vékony: fény felé fordítva áttetszenek,de egy szürke festés segíthet. A H0 méretű modellhez hasonlóan ezek az ütközők cserélhetőek, nekem több próbálkozás után sikerült kihúznom, így a feketére festésnek nem lesz akadálya. A vezérlőfülke a modellen barna, a fekete-fehér képen viszont világos, igaz ugyanennek a cikkben ugyanerről a motorvonatról 1993-ban készült színes képen már barna.

Belsőleg egy kompakt modellt kapunk, azonban összerakni nem éppen egyszerű

Szerencsétlenkedés a kiegészítőkkel

A modellnek sok hasonlósága van a H0-ás modellel, de valójában apró részletekben eltérnek, így önálló fejlesztésnek tekinthető. Sajnos, a mellékelt leírásban is van pár hiba, a kisebbik, hogy az eredeti Csehszlovákiákban járó modellt mutatja a rajz, a nagyobbik, hogy a kiegészítő köre nem teljes. A kis zacskóban kapunk két pár fellépőt, ennek ki is van építve a helye. Szintén kapunk 4 horgot, amit az ajtók mellé az oldalfalba készített bemélyedésbe kell tenni. Emiatt ez eredeti képét elég sokáig kellett néznem. A rajzról valószínűleg azért maradt le, mert a H0 modellre ráöntik ezt a kiegészítőt.
A modellt megbontani nem egyszerű, a kis fülek az ajtók alatt vannak, a szokásos megfeszítem és lehúzom módszer itt nem játszik, az oldalfal alig mozdul. Az alváz részletes kidolgozása miatt alig lehet valamit megfogni, az akkumulátortartó imitációt sikerült kimozgatnom. Szerencsére ez bedugható és két csepp ragasztóval rögzíthető – úgy látom a gyárban sem tettek másként.
Szétszedve látszik, hogy miért ilyen nehéz levenni: a motorburkolatba kis beugrót martak be, ebből kell a füleket kimozgatni, és elég hosszan felfelé nyomni – ennek nyoma látszik is a fekete peremen. A vezetékeket a vezetőfülke mögött vitték fel, a digitális működéshez szükséges dekódert a felső, belső világítást szolgáló panelbe lehet tenni. A H0 modellhez hasonlóan itt is az utastéren keresztül megy át egy csatlakozó tüskesor. A mellékhelység helye tömör fém, ezért itt a hangos üzem hangszórója nem helyezhető el.
A kis kiegészítők közül a fékcsövet és a csavarkapocs imitációt nem akartam feltenni, mivel ezek a vonat legsérülékenyebb részén kapnak helyet. Az ablaktörlőt mindenképp szerettem volna, mivel az sokat dob a megjelenésen – hát amennyit küzdöttem vele, hogy felkerüljön és az eredményt látva nem biztos, hogy érdemes volt: ragasztófoltok maradtak a szélvédőn és a homlokfalon. A fellépő és a horog felszerelése egyszerű volt. A ragasztást a Revell modellragasztójával végeztem, de megjegyzem, nem ez a legjobb erre a célra, a festéket egyből feloldotta néhány helyen.
Aztán, mikor vissza szerettem volna tenni a kasztnit vagy egy órás szenvedés következett – le kellett vennem az előző nap felragasztott fellépőket, mert takarták a kis füleket, amelyek bepattannak az alvázba. A kis horgok közül is lepattant egy – azt innen kívülről vissza sem lehet tenni. Az összeszerelés trükkje az, hogy egyszerre kell lenyomni mind a két oldalt, egyforma erővel, mivel elől a mellgerendánál is nagyon passzentos a modell. Hát mondjuk úgy, hogy nem három volt a magyar igazság. A próbálkozások közben lejött az egyik ablaktörlő is, illetve megkoptak az ablakok ezüst kiemelései is. És az utolsó, sikeres próbán egy másik horog is lepattant, csak éppen a modell belsejébe… szóval egy állandó utasa lesz egy ideig a motorvonatnak, mert most, hogy összeszenvedtem, nem fogom újra szétkapni.

Analóg módban nincs vezetőfülke világítása, csak a felső lámpa miatt látszik így.

Próbakör tapasztalatok

Negatív tapasztalatok már az elindulásnál hallható: a modell nagyon hangos. Annyira, ha beletennék hangdekódert, valószínűleg elnyomná annak hangját. mivel máshonnan is hasonló hírek érkeztek, ez minden bizonnyal konstrukciós hiba. A modell lassúmenete rendben van, de végsebessége már nagyon nagy, valóságban egy expresszvonat sebességével robogna. A fények szépek, ne túl hivalkodóak, szerintem a belső utastér pontszerű megvilágítása a korszaknak megfelelőnek tűnik.

Összefoglalás

A modell 56ezer Forint körüli ára sok kiforrottabb technikával rendelkező modell árát meghaladja, külsőleg nem vall szégyent. Az ár-érték arányban nálam a tapasztalatok alapján kicsit drágának tűnik, de jelenleg nem sok más alternatíva van, a verseny hiányát használja ki a gyár. A Kühn (33710, 33712) olcsóbbnak beharangozott, és reményeim szerint jobb technikával rendelkező csehszlovák modelljei meg sem jelentek, nemhogy az attól eltérő magyar változat. Lehet kapni ügyes kezű modellezők által a cseh építőkészletből átalakított modellt, amely alatt gyakran még a BTTB malactaxinak csúfolt motorja van – 25 ezer Forinttól felfelé, a mellékkocsi további 10ezer Forintot dob az áron. Itt azonban sok kompromisszumot kell kötni: meg kell barátkozni – és gyakran küzdeni - a régi 30-40 éves technikával, a világítás hiányával, illetve a külsejével, azzal, hogy a modell csak festésében követi az V.-VI. korszakos eredetit. Ha kicsit modernebb cseh hajtást rendelünk bele, akkor már árban közelítünk az MTB modelljéhez, de még mindig a gyári fog többet nyújtani.

Adatlap

Gyártó: MTB-model
Katalógus száma: MAV Bzmot 088
Hossza (ütközők között): 117 mm
Tömege: 132 gramm
Kuplung: KKK cserélhető
Korszak: Ep IV.
Megjelent: 2021. október

Bardotka a Kühn modell kiadásában

A modellt még 2014-ben rendeltem meg, amikor még úgy volt, hogy a gyűjtemény cseh irányultságú lesz. Aztán eltelt 5 év és kézbe is vehettem.

Tovább a bejegyzéshez

 
A Töretőmozdony

Egyes közlekedési vállalatok télen, amikor a trolibusz és a villamos felső-vezetékekre ráfagy a csapadék (első sorban ónos eső, de hó vagy zúzmara is) még a reggeli menetrend indulása előtt úgynevezett „törető járatokat” közlekedtetnek. Ezek a régebbi, forgalomból már kivont, menetrend szerinti forgalomban már nem közlekedő szerelvények tisztítják meg az utat a kényesebb és korszerűbb vonatok előtt.
A téli álom után, amikor ismét üzembe helyezem a terepasztalt, akkor én is ilyen törető mozdonyt alkalmazok a hibák megtalálására: olyan mozdonyokat, amelyekkel később nem játszom, csak a pálya tisztításában vesznek részt. Ezek a mozdonyok kezdetben a Berliner TT Bahnen idejéből való hattengelyes „egység dízelmozdonyok” voltak, azaz azonos alapra épített Ludmilla és Nohab, amelyek kevésbé érzékenyek, könnyebb szétszedni és tisztítani.
Tavaly viszont eljutottam oda, hogy nem tudtam eldönteni, hogy a pálya, vagy a mozdonyok hibája miatt történt az elakadás a pályán, ezért új alanyt kerestem, ami a Tillis START TT-Express dízelmozdonya lett.

Tovább a bejegyzéshez

 
BzMot motorvonatok

Az előző bejegyzésben bemutattam az MTB motorvonatát, amelyben feltettem a költői kérdést is vajon megéri-e, az építőkészlethez képest. Mivel mindkettővel rendelkezem ebben a posztban teszek egy összehasonlítást.
Nem árulok el nagy titkot az MTB gyártmányának kialakítás szebb, pontosabb, ami nem is meglepő, mivel az LPH építőkészlete csak néhány ezer Forintba kerül.

Tovább a bejegyzéshez

 
Karszt és agyag a gyakorlatban

Az előző bejegyzésben a Vasútmodell-Centrum (VMC) saját márkás agyagos föld és a karszt föld nevű termékeit mutattam be, most csak egy képet csatolok, hogyan tudtam használni az anyagokat.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.