Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Az ősz már elkezdődött - jönnek az újdonságok

Újdonság bejelentések • 2021-08-29

Keresőszavak: újdonság, 2021, dízelmozdony, gysev, tillig, es, tehervagon, magyar, nyitott, ,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény, várakozás az egyéni ízlésemet tükrözi.

Ezt a képet szoktam az újdonságok mellé betenni, viszont már nincs meg a terepasztalomon, az elbontás áldozata lett ez a rész is.

A 16 oldalas katalógusban most sem találtam tömegesen modelleket, azonban, van, ami miatt érdemes lehet belenézni. Továbbra is sajnálom, hogy nem az I. vagy a II. korszakot gyűjtöm, mert nagyon látványos modellek jöttek ki.
A modellek többsége most is csak festési variáns, de van néhány formaújdonság is.

17628 - GySEV nyitott kéttengelyes kocsi

Nyitott, kéttengelyes, fa borításos IV. korszakos (hatvanas évek közepétől a rendszerváltásig) kocsi jól mutat a tavaly ősszel kiadott és általam is bemutatott 14076 számú kéttengelyes mellett. Részletek a Tillig oldalán

Formaújdonság - BR42 gőzmozdony

A BR 42-est a Wikipédia a könnyebb hadi mozdonyként említi, tervezés és gyártása nagyrészt a világháború alatt történt 1943 és 1949 között. A Tillig a tavaszi katalógusban a III. korszakos DB (nyugat-német), DR (kommunista kelet-német) változatot mutatta be, ezekhez a modellekhez most a lengyel PKP Ty43-as modellje társul. A mozdonyokat németeknél 1969-ig selejtezték. Magyar vonatkozása annyi van, hogy a magyar területen talált mozdonyok többségét a Vörös Hadsereg hadizsákmányként lefoglalt, a MÁV-nál 5 mozdony maradt, amit az 501.501-505 számcsoportba soroltak be. Részletek a Tillig oldalán

Formavariáns - sátortetős kocsi

Ez sem valódi újdonság, ilyen volt tavasszal a 14883-as modell is, ahol a G típusú sátortetős vagon kapott egy fékezőházat. A most beharangozott 14888-as modellel az FS olasz vasút szintén idei újdonság 14887-es cikkszámú F típusú modelljét lehet kiegészíteni. Részletek a Tillig oldalán

Formavariáns - BR 218-as modellje

Ez mozdony az alapja a Tillig belépő, START modelljének, amit én töretőmozdonynak használok. A 04704-es modell alapjául szolgáló kék Press feliratú magánvasúti mozdonyok teherszállítással foglalkoznak, és a mostani újdonság a tetőn keresendő: egy hatalmas és látványos ventilátort kapott, amit az áttört rácsozaton láthatunk. Részletek a Tillig oldalán
Egy klasszikus fejlEsztés - TILLIG vs BTTB nyitott tehervagon

A Tillig 2020-ban megújította a még Berliner TT Banher (BTTB) érából származó jó negyvenéves kéttenges nyitott teherszállító vagon modelljét. Ez a faléces vagy lemezelt oldalfalú vagontípus a maga korában nagyon népszerű volt, a harmincas évektől a kilencvenes évek évégig minden európai vasút számos változatban használta, így a MÁV és a GySEV is. Az 1960-as évektől kezdve a Vasutak Nemzetközi Szövetségének előírásai alapján szabványosításra kerültek a tehervagonok, így a kéttengelyes nyitott vagonok is. A Tillig és a BTTB is az UIC 571-1 előírásának német változatát modellezte, amelynek hossza a valóságban 10 méter volt.

Tovább a bejegyzéshez

 
A Töretőmozdony

Egyes közlekedési vállalatok télen, amikor a trolibusz és a villamos felső-vezetékekre ráfagy a csapadék (első sorban ónos eső, de hó vagy zúzmara is) még a reggeli menetrend indulása előtt úgynevezett „törető járatokat” közlekedtetnek. Ezek a régebbi, forgalomból már kivont, menetrend szerinti forgalomban már nem közlekedő szerelvények tisztítják meg az utat a kényesebb és korszerűbb vonatok előtt.
A téli álom után, amikor ismét üzembe helyezem a terepasztalt, akkor én is ilyen törető mozdonyt alkalmazok a hibák megtalálására: olyan mozdonyokat, amelyekkel később nem játszom, csak a pálya tisztításában vesznek részt. Ezek a mozdonyok kezdetben a Berliner Bahner idejéből való hattengelyes „egység dízelmozdonyok” voltak, azaz azonos alapra épített Ludmilla és Nohab, amelyek kevésbé érzékenyek, könnyebb szétszedni és tisztítani.
Tavaly viszont eljutottam oda, hogy nem tudtam eldönteni, hogy a pálya, vagy a mozdonyok hibája miatt történt az elakadás a pályán, ezért új alanyt kerestem, ami a Tillis START TT-Express dízelmozdonya lett.

Tovább a bejegyzéshez

 
Karszt és agyag

A terepépítés során új anyagokat próbáltam ki a Vasútmodell-Centrum (VMC) saját márkás kínálatából: az agyagos föld és a karszt föld nevű terméket. A termékek 71014 és 71015 cikkszámon érhetőek el 600 Ft körüli áron. Nem vagyok geológus, ezért konyhanyelven próbálom leírni tapasztalataimat, illetve, egy-egy mintát is készítettem a bejegyzéshez.

Tovább a bejegyzéshez

 
Szétvertem a terepasztalt - 2021.

Eltelt lassan két hónap, és nem tettem új bejegyzést. Ennek főleg az az oka, hogy jelentős átalakításon esik át a terepasztal, ezért inkább a tervezésre és gondolkodásra fordítottam a blogolásra szánt időt.
A felső állomást szinte teljesen elbontottam és építem újra, ennek az állomásait mutatom be két bejegyzésben. A jelenlegi bejegyzés azt mutatja, ahol most tartok: a sínek nagyrészt le vannak rakva, de még nincsenek leragasztva, tologatok rajtuk vagonokat, és elkezdtem újra bekötni a váltókat és áram alá helyezni a vágányokat.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.