A Töretőmozdony

Berliner TT Bajner Ludmillája már mellékvágányon pihen

Mi is az a töretés és mi köze a terepasztalomhoz?

Egyes közlekedési vállalatok télen, amikor a trolibusz és a villamos felsővezetékekre ráfagy a csapadék (első sorban ónos eső, de hó vagy zúzmara is) még a reggeli menetrend indulása előtt úgynevezett „törető járatokat” közlekedtetnek. Ezek a régebbi, forgalomból már kivont, menetrend szerinti forgalomban már nem közlekedő szerelvények tisztítják meg az utat a kényesebb és korszerűbb vonatok előtt.
A téli álom után, amikor ismét üzembe helyezem a terepasztalt, akkor én is ilyen törető mozdonyt alkalmazok a hibák megtalálására: olyan mozdonyokat, amelyekkel később nem játszom, csak a pálya tisztításában vesznek részt.
Ezek a mozdonyok kezdetben a Német Demokratikus Köztársaságban működő Berliner TT Bahner (BTTB) gyárában készült hattengelyes „egység dízelmozdonyok” voltak, azaz azonos alapra épített Ludmilla és Nohab, amelyek kevésbé érzékenyek, könnyebb szétszedni és tisztítani. Ezeket a mozdonyokat használtan vettem, nem is féltettem ezeket, ha kellett többször is szétkaptam, amíg az egyik dolgozott, a másikat tisztítottam.

Nem kapunk hozzá kiegészítőket

Kell egy új, olcsó mozdony: TIllig START BR 218-as dízelgépe

Tavaly viszont eljutottam oda, hogy nem tudtam eldönteni, hogy a pálya, vagy a mozdonyok hibája miatt történt az elakadás a pályán. Biztos lehetne tovább javítgatni ezeket a BTTB mozdonyokat, de legalább 40 éves járművekre, amelyekhez még érzelmileg sem köt semmi, már nem akartam energiát befektetni, ezért megrendeltem a Tillig 04709 cikkszámú négytengelyes START dízelmozdonyát. A modell elég népszerű lehet, mert bár 2020. februárban megjelent, egy kicsit később megrendelve hozzám csak decemberben érkezett.
A START-os mozdony teljes értékű műszaki szempontból, egyéb tekintetben viszont egyszerűsített kivitelűek. A szokásos hatalmas gyufásdobozban nem kapunk mást, mint a mozdonyt, nincsenek felszerelhető kütyük. A mozdony külső részén sincsenek kapaszkodók, csak ezek lyukait lehet felfedezni, de legalább tudja az irányváltó világítást. A festés is fantázia terméke: világoskék alapon fehér TT-Express felirat virít rajta. Érdekes, hogy a borításon belül egy egyszerű papír van, amely azt a motorimitációt tartalmazza, amelyet az ablakon keresztül látunk. A mozdony alapja sem egy szépség szerintem, a BR 218 dízelmozdonyt 1968-tól gyártották a nyugatnémet állami vasút a DB számára, és még a 2010-es években is továbbítottak InterCity vonatokat.

Zöld dombok között a kékség

Miért ezt választottam?

A STARTos kivitel számomra azért is tűnt jó választásnak számomra, mert egy olyan mozdonyra van szükségem, amely a pályakarbantartó járművet tud húzni, mutatja a pályahibákat, és amikor játék van, megy vissza szépen a dobozába. Az, hogy nincsenek rajta kapaszkodók és egyéb bigyók még szerencsés is, legalább nem törik le, ha éppen elrontok valamit. A fellépőket egy-egy csavar tartja, ha zavaró, akkor ezeket is könnyen le lehet szerelni. A mozdony ennek megfelelően relatíve olcsó is, 30 000 Forint körüli ára kicsivel több, mint fele a DB közlekedési vörös, VI. korszakos mozdonyának. A mozdonyról akkor változott meg a véleményem, amikor zöld dombok közé került be, a kék szín nagyon jól illik bele a környezetbe. Persze, ettől még nem fogom lecserélni az eddigi szerelvényeket TT-Expressekre, de legalább a külsejéről sem gondolom már, hogy annyira ronda lenne.
A kiválasztás során gondolkodtam a PIKO Herkules vagy Taurus modelljein, mivel azok sem egy bonyolult kidolgozásúak, de árban a TIllig olcsóbb volt. A Kühn MRCE fekete Herkulese árban hasonló volt, mint a választott modell, azonban ezt a dízelgépet a kiálló kapaszkodói miatt nem mertem volna nyüstölni.

Szétszedni sem bonyolult

Tillig 04709-es modell megfelelőnek tűnik

Pár napos használat után úgy gondolom a modell a célnak teljesen megfelelő lesz. A modell tömege megfelelőnek tűnik, jól fekszik a pályán, aminek az az oka, hogy az egész belső része tömör fém. Az esetleges siklást könnyű észrevenni a tömör forgóváz ellenére is. Szétszedni legegyszerűbb a hangszóró-tartó üzemanyag-tartály imitáció mellett lehet, a műanyagot könnyen le lehet húzni, és két lyukon keresztül egy vékony csavarhúzóval könnyen lefeszíthető a külső burkolat.
Ami fura a mozdonyban, hogy nagy sebességre is fel tud gyorsulni, bár a valóságban egyes sorozatok engedélyezett sebessége 160 km/h is lehet.

Adatlap

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 04709
Hossza (ütközők között): 137 mm
Tömege: 164 gramm
Kuplung: Közelkapcsolós kuplung, Tillig
Korszak: Fantáziamodell.
Megjelent: 2020. február

Tillig Start bisztrókocsi

Egyszerűsített kiépítésű, de kinézetében izgalmas személykocsit mutatok be, amely a Tillig belépőszintű kínálatában szerepel és árazása is ennek megfelelő.
A modell időközben kifutott, de az utódmodell, amely 13758-as cikkszámon érhető el, csak festésében különbözik, illetve már az új közelkapcsolós kuplunggal szerelt.

Tovább a bejegyzéshez

 
Bokrok a terepasztalon: amit a boltban kapni

Mert kellenek bokrok a terepasztalra. Az egyszerű és olcsón beszerezhető szárított mohától és izlandi zuzmótól eljutottam oda, hogy magamnak is készítsek bokornak látszó tárgyakat.
Az első részében az olcsón megvehető anyagokat mutatom be, a második részben pedig a saját bokraimat.

Tovább a bejegyzéshez

 
Bauhaus ház befejezése

Az előző bejegyzésben odáig jutottam, hogy állt a ház két fala, a következő két hétben sikerült is befejeznem az épületet. Mivel messze nem vagyok egy profi makettépítő, elég sok dolgot rontottam és valószínűleg órákkal lehetett volna rövidebb az építés, azonban a próbálkozásomból lehet tanulni.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.