Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

PIKO Talent2 motorvonat

Modellbemutatás • 2021-01-03

Keresőszavak: piko, talent, motorvonat, dbag,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

A futurisztikusnak mondott orrész kidolgozása jól sikerült. Azon viszont meglepődtem, mikor a motorvonatot két részben kaptam meg.

Sokan mondják a PIKO-ról, hogy a TT méretben játékokat gyárt, kívül-belül egyszerűek a modellek. A konténerszállító kéttengelyes vagonja kapcsán én is írtam, hogy műanyagszerű az összhatás, de a bevezetőben leírt állítás nem igaz minden modelljére. Szerencsésebb lenne, ha az egyszerűbb, olcsóbb, belépőszintű és a drágább, de kidolgozott kategóriát ebben a méretben is megkülönböztetnék, ahogyan azt a H0-ban is teszik (hobby és expert), ugyanis külső szempontjából egyértelműen az utóbbi kategória, hiába szerepel a dobozon a hobby felirat.

Sok színből áll és éles a tamponozás. A motor rejtve, az ablakok mellett csak székek látszanak, mögötte van a motort fedő burkolat. Ha a modell nincs kivilágítva, észre sem vehető.

A Bombardier Talent 2 és a PIKO modellje

A 2008-ban az InnoTrans-on bemutatott Talent 2 villamos motorvonat, moduláris felépítésű, kettőtől öt egységig lehet szerelvényeket összeállítani belőle. A motorvonat legnagyobb vásárlója 321 darabos megrendelésével a DB AG volt, amely a regionális közlekedésben kívánta felhasználni. Bár a PIKO oldalán a 2011-es forgalomba állási dátum olvasható, valójában ez a vonatok egy elég kicsi részét érintette. A motorvonatokkal (hasonlóan az egyes sorozatú, ÖBB és MÁV kezelésében lévő sorozathoz) számos probléma volt, így 2012. év elejéig csak 23 db négy részes szerelvény szállított utasokat, a többi legyártott példány tárolóvágányon várta sorsát. A Német Szövetségi Vasúti Hatóság 2012 február végén engedélyezte újabb 13 jármű munkába állását, majd sorra az összes többi altípusét. Aztán augusztusban kiderült, hogy az elhúzódó engedélyeztetési ellenére az üzemeltetés során kiderültek problémák, az ajtók karbantartási igénye miatt hosszabb ideig állnak a karbantartó műhelyekben, mint tervezték, így mozdonyos vonatokkal pótolták ezeket. Mindezek a problémák ellenére a holland NS vasút leányvállalata, az Abellio Rail a regionális vonalaira 20 három- és 15 ötrészes vonatot rendelt 2013-ban. Sőt, ugyanezen év augusztusában a brit gyökerű National Express tenderén szintén a Bombardier lett a győztes: 35 darab Talent 2-es szállítására kötöttek szerződést. A későbbiekben még volt pár hír a motorvonatok korlátozásokról, a rendelések teljesítésének késedelmeiről, azonban úgy tűnik a szolgáltatók beletanultak a motorvonatok üzemeltetésébe.

A Piko hamar lépett, a DB Regionál BR 442-es kódszámon megjelenő motorvonatok közül a Talent2-es, kétrészes alapmodell már 2012-ben megjelent, a három részből álló DR Regio szerelvény 2014-ben, majd kiadtak több festési variánst és négy részes motorvonatot is, míg a tavalyi katalógusban már nem volt egy sem akadt belőle. 2020-ban és 2021-ben is csak ez az egy modell került vissza a szortimentbe. A katalógusfotók alapján, a tamponálás minőségében látok fejlődést.

A dekóder és a hangszóró helye

Csomagolás

A motorvonat egy lapos dobozban érkezik, amelyből egy formázott hungarocell táblát kihúzva két részben találjuk meg. Szenvedtem egy ideig, hogy a fóliák segítségével vegyem ki, de szerencsére alulra is tettek egy lyukat így a modellek kinyomhatóak. A dobozt megfordítva hátsó oldalán, egy kis bemélyedésben találhatóak meg a központi vonó-ütköző berendezések. Jó pont, hogy gondoltak azokra, akik ezt a hosszú vonat méretét még egy szerelvénnyel növelnék, mivel összekapcsolt állapotban lévő kuplung imitáció is van a bepattintható vonórúd mellett. Kisebb rossz pont, hogy a zacskó nem visszazárható, pedig ezeket nem tudjuk egyszerre használni. Az alkatrészvesztés veszélye miatt még nem bontottam ki, visszatettem a rejtekhelyére. A motorvonat két részét kis műanyag védőkkel látják el, de ezek eltávolítása után nekünk kell összenyomni a fejrészt a másik két taggal. Az összekapcsolás helyén egy csatlakozót, illetve a forgóvázba kell egy tengelyt egy határozott mozdulattal benyomni. Izgultam, hogy ne az első alkalommal tegyem tönkre a vonatot, de tényleg nem annyira bonyolult, mint aminek kinézett elsőre. A szétszedéshez is videót kerestem, de a lényeg itt is a határozott mozdulatban van.

Digitalizálás helye

Az első osztályú vonófejbe a tetőberendezés eltávolítása után építhető be az előkészített helyre a PluX16 dekóder, míg alulra a hangszóró. A felső rész szerelés nélkül is levehető, csak le kell húzni a burkolatot, alul is csak két csavar tartja a hangszórónak kialakított hely fedelét.

Azok az ominózus áramszedők és mellette a részletesen kidolgozott tetőberendezések

Két motor hajtja

Ami újdonság számomra, hogy mind a két vonófejben motor van, de ez így volt már a kétrészes 2012-es változatban is. Szerencsére, a motorokat keresni kell, nem tűnnek fel elsőre a sötét üveg mögött. Érdekes a forgóváz felett a csukló, de valószínűleg a valóságban is így van. A neten keresve viszont láttam, hogy két féle verzió van a Talentből: szürke ütközővel szerelt és áramvonalasított, ütköző nélküli változat. A modellezett szerelvény kapott ütközőt, látványosabb is.

Festés, feliratok

A vonat festése DB közlekedésvörös (bármennyire is nem jön át a fotókon), a színek mattok, a feliratok színesek, pontosak és olvashatóak. A vonat kidolgozásával sincs kifogásom, meghökkentőek kidolgozott részletei vannak. A katalógus fotóján úgy tűnt, hogy a légkondi alatt rés van, mintha nem lenne rápattintva, de valójában ez a nyomda ördöge. Amivel nem vagyok kibékülve az az áramszedő, ahhoz képest, hogy nem lehet áramszedésre használni, a Tillighez képest elnagyolt.

Összefoglalás

Az ára most 2020. decemberében 82.000 Forint körül van, tehát nem olcsó. Azt gondoltam, hogy ez jelenleg a legdrágább motorvonat a piacon, de tévedtem a Tillig által kiadott Siemens Desiro festési variánsai 10.000 Forinttal drágábbak.

Adatlap

Gyártó: Piko
Katalógus száma: 47245
Hossza (ütközők között): 483 mm
Tömege: 48 gramm
Kuplung: imitáció, cserélhető
Korszak: Ep VI.
Megjelent: 2020. december

Kéttengelyes konténerszállító a PIKO-tól

Mindenki szeret valamit gyűjteni a vasútmodelleken belül, számomra a konténerszállító kocsik a kedvencek. Ezért nem is meglepő, ha több gyártótól is rendelkezem ilyen kocsikkal. A konténerszállító vagonok bemutatását egy olcsó, egyszerű felépítésű Lgs kocsival kezdem, amelyet a PIKO gyárt.

Tovább a bejegyzéshez

 
Noch 2021. évi újdonságok

2021. január 23-án tette közzé újdonságait a Noch modellgyártó. A gyártó néha elsikkad az év eleji újdonságözönben, mivel a TT méret számára csak figurákat és terepépítési anyagokat gyárt. A 64 oldalas katalógust átlapozva azonban izgalmas újdonságokat, és építési ötleteket is lehet találni.

Tovább a bejegyzéshez

 
Merész lépés - a PIKO 2021. évi újdonságai

A PIKO idén sem várta meg az új évet, az óév utolsó előtti napján kiadta újdonságait, a szokásos, összes forgalmazni tervezett modelljét felsorakoztató, méretek szerinti katalógusában, ahol külön jelölik az új modelleket. Az újdonságokból emelnék ki néhányat: két gőzmozdonyt és III. korszakos tehervagonokat. Sajnos idén sem jön Szergej és a Vectronok sem kapnak új festést, de a ICE3-as motorvonat megkapja a zöld gúnyáját, a REKO vagonokat pedig kifutónak jelölték.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.