Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Egy klasszikus fejlEsztés - TILLIG vs BTTB nyitott tehervagon

Modellbemutatás • 2020-12-07

Keresőszavak: gysev, tillig, es, tehervagon, magyar, nyitott,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

Előttem az utódom

A Tillig megújította a még Berliner TT Banher (BTTB) érából származó jó negyvenéves modellt (az 1976-os katalógusban már benne volt). A nyitott, kéttengelyes, faléces vagy lemezelt oldalfalú vagontípus a maga korában nagyon népszerű volt, a harmincas évektől a kilencvenes évek évégig minden európai vasút számos változatban használta, így a MÁV és a GySEV is. Az 1960-as évektől kezdve a Vasutak Nemzetközi Szövetségének előírásai alapján szabványosításra kerültek a tehervagonok, így a kéttengelyes nyitott vagonok is. A Tillig és a BTTB is az UIC 571-1 előírásának német változatát modellezhette, amelynek hossza a valóságban 10 méter volt.

Tillig E(s) sorozata

A 2020. évi újdonságok közt megjelent a 1407x katalógusszámú kéttengelyesek, amelyek a klasszikus modell újragondolt kiadása. Az új modell olcsónak mondható 7.000 - 7.500 ft között lehet megvásárolni. A modernizált változat sokféle kiadást rejt magában, mind festést, mind formavariánst, így viszonylag kis pénzből nagyon látványos szerelvényeket lehet kiállítani. A Tillig idén 9 féle változattal indított, ebből 8 festési, egy pedig formavariáns (fékhíddal kiegészített). Ezekből magamnak a 14076-os számú GySEV kocsit szereztem be, de jelent meg MÁV és további 7 vasúttársaság emblémájával modell, tehát van miből választani

A csomagolást nem gondolták túl, azonban árulkodik, ebből a kis kéttengelyesből számos formát lehet még kihozni

Csomagolás

Az új modellt új csomagolási módot rejti, a szokásos vastag Tillig gyufásdobozban két formázott, összepattintott műanyag védi a modellt. Ha nézzük a védődobozt, akkor már látszik, hogy ebbe hosszabb, fékhíddal, fékházzal szerelt modell is belefér. A modellhez kapunk pár fékcsöveket, hajszálvékony kapaszkodókat, tolatási fellépőt, ami a normál játékhoz nem annyira szükségesek, illetve ezek felszerelési leírását, amelyek jól elférnek a csomagolásban.

Szemből szinte más kocsitípusnak tűnnek

Összehasonlítás BTTB modelljével

Első ránézésre a két modell nagyon hasonló, de lehet látni, hogy a jelenlegi lehetőségek figyelembevételével újratervezték, nem a régit módosították. Ez a változtatás elsősorban az ajtóknál látszik: szélesebbek és hosszabbak is lettek, de továbbra sem nyithatóak, viszont belülről sem sima az oldalfal. A bordák filigránabbak, a ponyvatartók kisebbek. Kapott rögzítőhorgokat a négy sarkára, illetve a tárcsatartó is kidolgozottabb. Az új modell a régihez képest alacsonyabbnak, de szélesebbnek mutatkozik. A katalógus adatok szerint 1 mm-rel hosszabb is a Tillig modellje (84mm). A tengelyek felfüggesztése és a féktuskók látványos változáson estek keresztül, a különféle állító kallantyúkat kiemelték. Alulról a korábbi egyszerű alap nagyon megváltozott: áttört lett, rengetek cső, henger, rúd, tartály kavalkádját látjuk, és a tengelyek mellett a fékek sem csak úgy vannak, az új modellnél szervesen kapcsolódnak az alvázhoz. Egyetlen negatívumot találtam: az ütközőtányérok annyira vékonyak lettek, hogy az erős fény átsüt rajtuk. A korábbi 14 grammos tömeg 19 grammra növekedett, de ez még mindig kevés lehet a váltókon a kiugrás megelőzésére. Nálam a régebbi, BTTB modellek rakománnyal együtt 23 grammot nyomnak, így ebbe is fogok egy 4-5 grammos rakományt tenni.

A Tillig alváza szinte költemény a sok kusza rudakkal

Adatlap

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 14076
Hossza (ütközők között): 84 mm
Tömege: 19 gramm
Kuplung: KKK cserélhető
Korszak: Ep IV.
Megjelent: 2020. november

Tehervagonok magyar vonatkozással

Két olyan tehervagont mutatok be, amelynek a feliratokon túlmenően is vannak magyar vonatkozásai, azaz eredetijük akár itthon is készülhetett volna. Mind a Tillig 2019. évi újdonsága, a Rail Cargo Austria Hbis-tt, mind a Roco már nem gyártott Hbbillns GYSEV modellje érdekes történettel rendelkezik.

Tovább a bejegyzéshez

 
Merész lépés - a PIKO 2021. évi újdonságai

A PIKO idén sem várta meg az új évet, az óév utolsó előtti napján kiadta újdonságait, a szokásos, összes forgalmazni tervezett modelljét felsorakoztató, méretek szerinti katalógusában, ahol külön jelölik az új modelleket. Az újdonságokból emelnék ki néhányat: két gőzmozdonyt és III. korszakos tehervagonokat. Sajnos idén sem jön Szergej és a Vectronok sem kapnak új festést, de a ICE3-as motorvonat megkapja a zöld gúnyáját, a REKO vagonokat pedig kifutónak jelölték.

Tovább a bejegyzéshez

 
Kisebb kapacitású ömlesztett áruszállító vagonok

Vannak vagonok, amit, ha gyűjteményembe is szeretnék tudni, akkor is csak gondolkodom rajta, hogy tényleg kell-e, de aztán valahogy elfelejtődik. Ha nem hívják fel rá a figyelmem, meg sem veszem. Így jártam a Railco cseh vagonbérlést nyújtó cég önürítős szettjével is, amely 2016-ban jelent meg, 2019-ben a katalógusban kifutó jelzést kapott, míg a 2020 őszi akcióban a Tillig az utolsó pár darabot akciósan ki nem árusította, és ekkor szereztem be. Eszembe jutott, hogy ilyen, kisebb méretű önürítős teherkocsim van már, amit kisszériában készítettek az LPH összeállítható vagonokból.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.