Játétktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Kisebb kapacitású ömlesztett áruszállító vagonok

Balra a Tillig, jobbra a kisszériás modell

Vannak vagonok, amit, ha gyűjteményembe is szeretnék tudni, akkor is csak gondolkodom rajta, hogy tényleg kell-e, de aztán valahogy elfelejtődik. Ha nem hívják fel rá a figyelmem, meg sem veszem. Így jártam a Railco cseh vagonbérlést nyújtó cég önürítős szettjével is, amely 2016-ban jelent meg, 2019-ben a katalógusban kifutó jelzést kapott, míg a 2020 őszi akcióban a Tillig az utolsó pár darabot akciósan ki nem árusította, és ekkor szereztem be. Eszembe jutott, hogy ilyen, kisebb méretű önürítős teherkocsim van már, amit kisszériában készítettek az LPH összeállítható vagonokból. Igaz, itthon inkább a sokkal nagyobb kapacitású, négytengelyes gabonaszállító vagonokat lehet látni, de terepasztalon nem mindig mutatnak jól a hosszú kocsik.
Ennél a vagontípusnál a berakodás fentről történik, kirakodása pedig az alsó csúszdákon, így az emberi munkaerő minimalizálható.

Tillig kéttengelyes önürítős vagon

Tillig kéttengelyes önürítős vagon (Tdgrrs, Railco a. s.)

A Tillig 01747-es szett két Tdgrrs önürítős vagont tartalmaz, amelyhez csak egy fix kuplungot adtak, amelyek a doboz kibontásakor ki is ugrottak a kis mélyedésükből. A két vagon között sok különbséget nem láttam, bár általában az ilyen szettek esetében gyakran elő szokott fordulni, hogy a pályaszámon kívül is van némi eltérés. Egyébként ennél a szettnél ez a pici eltérés a céglogó elhelyezésében van.
A Tdgrrs kocsikról az interneten mindössze egy képet találtam, kisebb eltérésekkel a modellezett kocsit adja vissza:
https://www.bahnbilder.de/bild/tschechien~gueterwagen~0-gattung-t-gueterwagen-mit-oeffnungsfaehigem-dach/1104120/zweiachsiger-schuettgutwagen-mit-schwenkdach-und-dosierbarer.html
Nekem ebben a modellben a javítófestés tetszett, ami az eredetiben is ugyanazokon a helyeken találhatóak meg, mint a modellen.
A kocsi egy dolgot tud: nyílik a teteje. Ha lenne gabonasilóm, ott biztos hasznát tudnám venni ennek a tulajdonságának.
Sajnos, a modell tömege nem túl nagy, csak 23 gramm, ami miatt figyelni kell a váltóknál és íveknél a siklásra. A hasonlóan kis tömegű vagonoknál ilyenkor beteszek valami szállítmányt, ami kisebb csavart rejt el, valószínűleg ehhez is ki fogok találni valami hasonló megoldást. Mivel a modell teteje nyitható, ezért a szállítmány ki-be rakodása nem okozhat problémát.

Adatlap

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 01747
Hossza (ütközők között): 164 mm
Tömege: 23 gramm
Kuplung: KKK cserélhető
Korszak: Ep VI.
Megjelent: 2016. április, 2020. októberében a gyárból kifogyott

LPH építőkészletből épített kéttengelyes önürítős vagon

LPH négytengelyes önürítős vagon (Faccs-II, CD)

Az LPH egy kisszériás cseh gyártó, amely a cseh járművekre specializálódott és műanyag, összeragasztható modelleket gyárt. Az LPH által készített vagon a Tillig modelljének árszintje alatt helyezkedik el, messzebbről egész látványos, főleg az tetszik benne, hogy nem sima a tetőzete. Közelebbről nézve azonnal látszik: miért az alacsonyabb árszínvonal: a kerekek műanyagból vannak, a rudazat kidolgozott, de kissé vastagabb, mint a modell legnagyobb gyártójánál, és gyárilag nem adnak hozzá sem kuplungot, sem a helye nincs kiképezve.
A modellre eredetijére rákeresve a CD Cargo oldalán találtam róla leírást, mégpedig az Faccs II néven. Az Faccs nyitott tetejű, négytengelyes, önürítős kocsi, ami hagyományosan zúzottkő, szén, ércek szállítására használnak. Az Faccs - II valójában csak annyiban tér el az alapmodelltől, hogy kapott egy tetőt.

Kuplungcserét már megkezdtem

A kuplung annál a két modellnél, amit megvettem, pillanatragasztóval volt felfogatva, az első játék során letört. Ahogy az internetes leírásokban látom, a modellekhez nem adnak kuplungot, sem befogadó mechanikát. A más modellnél már bevált Peho kuplungfelfogató egységét kezdtem beszerelni, amihez a forgóvázat is meg kellett bontanom. Internetes fórumokat megnézve mások is hasonlóan jártak el, és nem okozott problémát ez a megoldás.

Egy klasszikus fejlEsztés - TILLIG vs BTTB nyitott tehervagon

A Tillig 2020-ban megújította a még Berliner TT Banher (BTTB) érából származó jó negyvenéves kéttenges nyitott teherszállító vagon modelljét. Ez a faléces vagy lemezelt oldalfalú vagontípus a maga korában nagyon népszerű volt, a harmincas évektől a kilencvenes évek évégig minden európai vasút számos változatban használta, így a MÁV és a GySEV is. Az 1960-as évektől kezdve a Vasutak Nemzetközi Szövetségének előírásai alapján szabványosításra kerültek a tehervagonok, így a kéttengelyes nyitott vagonok is. A Tillig és a BTTB is az UIC 571-1 előírásának német változatát modellezte, amelynek hossza a valóságban 10 méter volt.

Tovább a bejegyzéshez

 
Papírjaguár kisebb hibával

A Trabant 601-es a szocializmus egyik szimbóluma, 1963 óta gyártották folyamatosan kisebb változtatásokkal egészen 1989-ig. A papírjaguár nevet onnan kapta, hogy a vázra farostlemez került, ami a papír alapanyaga is. A farostlemez ütközéskor törött, de a hiánygazdaságban gyakran nem lehetett színre fújt helyettesítőt venni. A Tillig 08745 cikkszámú modellje is ilyen javított autót mutat be.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.