Modellbemutatás • 2020-11-15
Keresőszavak: önürítős, tehervagon, tds, tdgrrs, faccs, lph, tillig, cseh,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
Balra a Tillig, jobbra a kisszériás modell
Vannak vagonok, amit, ha gyűjteményembe is szeretnék tudni, akkor is csak gondolkodom rajta, hogy tényleg kell-e, de aztán valahogy elfelejtődik. Ha nem hívják fel rá a figyelmem, meg sem veszem. Így jártam a Railco cseh vagonbérlést nyújtó cég önürítős szettjével is, amely 2016-ban jelent meg, 2019-ben a katalógusban kifutó jelzést kapott, míg a 2020 őszi akcióban a Tillig az utolsó pár darabot akciósan ki nem árusította, és ekkor szereztem be. Eszembe jutott, hogy ilyen, kisebb méretű önürítős teherkocsim van már, amit kisszériában készítettek az LPH összeállítható vagonokból. Igaz, itthon inkább a sokkal nagyobb kapacitású, négytengelyes gabonaszállító vagonokat lehet látni, de terepasztalon nem mindig mutatnak jól a hosszú kocsik.
Ennél a vagontípusnál a berakodás fentről történik, kirakodása pedig az alsó csúszdákon, így az emberi munkaerő minimalizálható.
Tillig kéttengelyes önürítős vagon
Adatlap
Gyártó: | Tillig |
Katalógus száma: | 01747 |
Hossza (ütközők között): | 164 mm |
Tömege: | 23 gramm |
Kuplung: | KKK cserélhető |
Korszak: | Ep VI. |
Megjelent: | 2016. április, 2020. októberében a gyárból kifogyott |
LPH építőkészletből épített kéttengelyes önürítős vagon
Kuplungcserét már megkezdtem
A kuplung annál a két modellnél, amit megvettem, pillanatragasztóval volt felfogatva, az első játék során letört. Ahogy az internetes leírásokban látom, a modellekhez nem adnak kuplungot, sem befogadó mechanikát. A más modellnél már bevált Peho kuplungfelfogató egységét kezdtem beszerelni, amihez a forgóvázat is meg kellett bontanom. Internetes fórumokat megnézve mások is hasonlóan jártak el, és nem okozott problémát ez a megoldás.
A Tillig 2020-ban megújította a még Berliner TT Banher (BTTB) érából származó jó negyvenéves kéttenges nyitott teherszállító vagon modelljét. Ez a faléces vagy lemezelt oldalfalú vagontípus a maga korában nagyon népszerű volt, a harmincas évektől a kilencvenes évek évégig minden európai vasút számos változatban használta, így a MÁV és a GySEV is. Az 1960-as évektől kezdve a Vasutak Nemzetközi Szövetségének előírásai alapján szabványosításra kerültek a tehervagonok, így a kéttengelyes nyitott vagonok is. A Tillig és a BTTB is az UIC 571-1 előírásának német változatát modellezte, amelynek hossza a valóságban 10 méter volt.
A Trabant 601-es a szocializmus egyik szimbóluma, 1963 óta gyártották folyamatosan kisebb változtatásokkal egészen 1989-ig. A papírjaguár nevet onnan kapta, hogy a vázra farostlemez került, ami a papír alapanyaga is. A farostlemez ütközéskor törött, de a hiánygazdaságban gyakran nem lehetett színre fújt helyettesítőt venni. A Tillig 08745 cikkszámú modellje is ilyen javított autót mutat be.