Papírjaguár kisebb hibával

Modellbemutatás • 2020-11-01

Keresőszavak: tillig, trabant, jármű,

A csomagolás eléggé egyszerű

Trabant 601, a szocializmus szimbóluma

A Trabant 601-es a szocializmus egyik szimbóluma, 1963 óta gyártották folyamatosan kisebb változtatásokkal egészen 1989-ig. A papírjaguár nevet onnan kapta, hogy a vázra farostlemez került, ami ugyanaz, mint a papír alapanyaga. Az autó ettől a megoldástól könnyű volt, de ütközéskor törött, és a hiánygazdaságban gyakran nem lehetett színre fújt helyettesítőt venni. Annak idején nekünk is volt, és, amikor az emlékeim szerinti jobb első karosszériaelem megtört, mi magyar kisipar által létrehozott kék műanyagot kaptunk, amit apám glettelt és festett fehérre. Aki meg kapott farostlemez pótalkatrészt, az általában barna színben kapta, aztán szintén festhette maga.

Elöl, oldal és hátulnézet

A Tillig házilag javított Trabant modellje

A Tillig 08745-ös modellje is egy ilyen házilag javított modellt mutat be. A csomagolást nem vitték túlzásba egy műanyag dobozt egy zacskóba tették, csak egy garanciajegy van mellette, én azért csomagolnék hozzá valami ismertetőt is.
A modell még a Trabant kétütemű motorral szerelt változatát modellezi. Azonban különleges, mert bár a legelterjedtebb törtfehér színű, a tető szürke, ami nem volt akkoriban általános. A javított ajtón a barna szín tökéletesen eltalált, az alváz ezüst színével nem vagyok kibékülve. Az index és féklámpák színezése jól eltalált, az ajtó-nyitókat lehetne még ezüstre festeni (csináljon valamit a modellező is).

Felmerül a kérdés, hogy egy korai VI. korszakos (2005-2010) terepasztalon mit keres egy 1989-ig gyártott modell, ami a legjobb esetben is 16 éves volt. Igaz, hogy vidéken jobban megbecsülik az autót, és a Trabant ára is lesett, ráadásul egyszerű szerkezete házilag is javítható volt, de ekkoriban pótalkatrészt már csak bontóból lehetett hozzá kapni, üzemanyagot pedig házilag kellett keverni hozzá, tehát fenntartása sem volt kényelmes. Igaz, hogy erre az időre már kialakult a kultusza is, olyan ember is tarthatta, inkább érzelmi, mint praktikus okokból használta. Sajnos a TT méretarány egyik problémája, hogy alig van 1990 utáni modell, viszont néha hozzá lehet jutni kisebb manufaktúráktól újabb típusokhoz is. Ha nem tömegével állnak a régi autók az út mentén, hanem vegyesen újabbakkal keverve, szerintem elfogadható utcaképet tudunk alkotni.
Kisebb kapacitású ömlesztett áruszállító vagonok

Vannak vagonok, amit, ha gyűjteményembe is szeretnék tudni, akkor is csak gondolkodom rajta, hogy tényleg kell-e, de aztán valahogy elfelejtődik. Ha nem hívják fel rá a figyelmem, meg sem veszem. Így jártam a Railco cseh vagonbérlést nyújtó cég önürítős szettjével is, amely 2016-ban jelent meg, 2019-ben a katalógusban kifutó jelzést kapott, míg a 2020 őszi akcióban a Tillig az utolsó pár darabot akciósan ki nem árusította, és ekkor szereztem be. Eszembe jutott, hogy ilyen, kisebb méretű önürítős teherkocsim van már, amit kisszériában készítettek az LPH összeállítható vagonokból.

Tovább a bejegyzéshez

 
Leltár

Míg másoknál az őszi időszak a terepasztal építés kezdete, nálam ilyenkor zárul. Ennek oka csak annyi, hogy a garázsban építkeztem, télre pedig kell a hely az autónak is. A pakolgatás során zárszámadást is teszek, mit terveztem tavasszal, és mi teljesült.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.