Keresd a különbséget – PIKO MÁV Teknők

Modellbemutatás • 2020-07-27

Előről

A PIKO a Siemens Eurosprinter modelljeivel kezdte el villanymozdonyok TT méretű gyártását még 2006-ban. A 2011-es újdonságként beharangozott 47431 cikkszámú V. korszakot idéző MÁV-os, és az idén megjelent 47437-es cikkszámú MÁV STARTos mozdony alapja még ugyanúgy a 14 évvel ezelőtti modell, illetve ugyanúgy a 9-es mozdonyt modellezi. Mikor egymás mellé tettem, akkor olyan érzésem volt, mint gyerekkoromban a keresd a különbséget játékban.

A Siemens Eurosprinter (ES64U2) Magyarországon

Magyarországra a mozdony 2002-ben került 10 darab a MÁV, 5 a GYSEV flottájába, az osztrák állami vasúttársaság által használt ES64U2 típushoz (ÖBB 1116-os sorozat) nagyon hasonló felszereltséggel és kialakítással. Sajnos, itthon viszonylag ritkán látom, ami köszönhető a kis darabszámnak, illetve, hogy a MÁV az ÖBB Railjetek futásteljesítmény kiegyenlítése miatt Ausztriában is járatja mozdonyait.

A Siemens Eurosprinter (ES64F4) a Tillig kínálatában

Megjegyzendő, hogy a Tillig kiadásában is van SIEMENS Eurosprinter Taurus mozdony, azonban ez az ES64F4 típust mintázza, ami 4 áramszedővel felszerelt, ezzel az összes normál nyomtávú európai pályán üzemelhet. Feltűnő eltérés még, hogy 4 vezetőállásba nyíló ajtóval rendelkezik, illetve a harmadik fényszóró az ablakok felett kapott helyet. Közép-Európában ebből a típusból a szlovén vasút vásárolt 20 darabot (Tillig 04969), illetve az osztrák vasútnak van 60 darab belőle 1216 sorozatszámon (Tillig 04965).

és oldalról

A PIKO modell bemutatása

Az új modell akril dobozban érkezik, amelyben egy méretre öntött műanyag tartó védi a mozdonyt, a kiemelést egy vékony műanyag fólia segítené – akárcsak a többi PIKO modell esetében. A modellek a Hobby kategóriát képviselik, szép kivitelűek, de sok egyszerűsítést is lehet rajta látni (egybeöntött, tamponozással kiemelt kapaszkodók, tetőkert, áramszedők), cserébe az áruk sem verdesi az egeket. A műszaki kivitel is egyszerűsített, a motor egy lendkerék segítségével hajtja meg a mozdonyt, ami igazán tud száguldani, sajnos jobban is, mint kellene. Az áramszedő is dísz, bár a mai digitális világban nem is biztos, hogy szükség van még több forrásból származó áramszedésre. Hozzáteszem azonban, hogy azt a mozdonyt nekem eszembe nem jutna digitálissá tenni, illetve a fórumokon olvasható hozzászólások alapján sem ez a mozdony ideális választás erre a célra. Ez a mozdony játékra tervezett, ha elcsavarjuk a szabályzót, akkor menjen, mögötte pár vagonnal. A PIKO Eurosprinter mozdonyaiból nálam is van számos darab, ezek futnak a legtöbbet, és eddig csak egy problémám akadt, de ezt is sikerült itthon megoldanom.

Mi változott 9 év alatt? Gyermekem szerint az újnak jobb a kidolgozása, ami alatt a tamponálást érti, mert a mozdony másban nem változott. Az új modellen már a kilincsek is kaptak festést, a kereten is több a felirat, többet szabad szemmel is olvasni lehet. A két korszak közi váltás miatt az egyszerű oldalfalról lekerült a szám, unalmas kék maradt. A MÁV felirat is H-START-ra változott, illetve az országok rövid listájára Románia is felkerült.

A közelkapcsolós adapter beépítése

Kuplung cseréje

A mozdony nagy hiánya, hogy még mindig hagyományos BTTB kuplunggal szállítják a modellt, ezért, hogy a Tillig és Kühn vagonokat fogadni tudja szükséges beépíteni még egy 46040-es cikkszámon futó közelkapcsolós adaptert is. Ez a kis alkatrész néhány milliméterrel hosszabb, mint a gyárilag beépített. A közelkapcsoló adapter színe fekete, az eredetié szürke, így könnyen megkülönböztethetőek.

A cseréhez sajnos szét kell szedni a mozdonyt. A mozdony felső részét 4 ütköző kihúzása után lehet levenni, ehhez nem kell segédeszköz (1). A modellen belül semmilyen egyéb pattintás, ezért az alsó tartály erősen tartva lehúzható a felső rész. A modellt megfordítva a pályakotró belső oldalán két csavar kitekerése következik (2). A modellt megfordítva a pályakotró lemez két tartója kinyomható (3). Az adaptert az előző helyére, a tengelyre kell illeszteni, (4) majd összeszerelni. Itt jegyzem meg, hogy a csavarok ráhúzása előtt érdemes megvizsgálni, hogy az adapter a helyén van, jól mozog. A csavarok visszahelyezése külön művészet, ilyenkor azzal biztatom magam, ha Kínában sikerült, nekem miért ne.
Tillig 2020. évi őszi újdonságok

Tillig - a legnagyobb TT méretben gyártó cég - a tegnapi napon jelentett meg őszi újdonságait, amit erről a linkről lehet letölteni. A katalógus kapcsán ismét meg kellett állapítanom: nem én vagyok a fő célcsoport.

Tovább a bejegyzéshez

 
Amikor a Volán és a MÁV külön volt

Talán azok voltak a régi szép idők.
2020. július 15-től a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt., egységes irányítás alá kerül a távolsági közlekedés. Eredetileg nem ezt a témát dolgoztam volna fel, de a vasút és busz témaköre kapcsán adódott a téma: terepasztalhoz hozzátartoznak a buszok is.
Sajnos, TT méretben nem vagyunk túlzottan elkényeztetve, ha V.-VI. korszakos buszt szeretnénk, a korábbi IV. időszakhoz azonban van bőven választék: IFA, ROBUR, és IKARUS számos típusát is meg lehet találni. Mivel terepasztalom a modernebb korokat modellezi, ezért az újabb buszok témaköréről írtam a bejegyzést.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.
Az időbélyeg nem alkalmas azonosításra, az oldal első elérésének időpontját tartalmazza.