Amikor a Volán és a MÁV külön volt

Modellbemutatás • 2020-07-19

A kép 2002 (amikor a MÁV 1047-es sorozatú Teknői érkeztek) és 2014 között készülhetett volna (amikor megyei volánok megszűntek, így a Vértes Volán Zrt. beolvadt a KNYKK Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központba).

Talán azok voltak a régi szép idők. 2020. július 15-től a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt., egységes irányítás alá kerül a távolsági közlekedés. Hogy ez jó-e vagy sem, nem tudom megítélni, ezért állást sem foglalok. megjegyzem azonban, hogy Volánbusz jogelődjét, a Magyar Vasutak Autóközlekedési Részvénytársaságot, a MÁV hozta létre 1927-ben, hogy aztán 1934-ben a Postától átvett autóbuszokkal 1935-től MÁVAUT, majd kisebb kitérők után 1970-től Volán néven üzemeljen.
A terepasztalhoz hozzátartoznak a közúti járművek is, így a buszok is. Sajnos, TT méretben nem vagyunk túlzottan elkényeztetve, ha V.-VI. korszakos buszt szeretnénk, a korábbi IV. időszakhoz azonban van bőven választék: IFA, ROBUR, és IKARUS számos típusát is meg lehet találni. Az V-VI. korszakos asztalhoz elsősorban az IKARUS 250/260/280 sorozatú buszok azok, amelyeket lehet találni, hiszen sok még ma is közlekedik belőlük, a ráncajtós változatok Budapesten 2014-ben tűntek el, de a vidéki volánoknál sem volt lehetetlen találni ilyet még a kétezres évek első évtizedének végén sem.

Schirmer IKARUS 250

Modelleisenbahn Schirmer: IKARUS 250

A német Schirmer busza a legrégebbi konstrukció, egy Ikarus 250-es, még kézzel nyitható ajtóval kiránduló buszt modellezne. Az elválasztott, nagybetűs I-K-A-R-U-S felirat a hetvenes éveket idézi, bár magát a típust 1970-től 1996-ig gyártották. A hobby változat (katalógus száma 10450) ára 1200 Ft körül van, erre az indexlámpákat és fényszórókat is nekünk kell ráfesteni, a képen látható modell pár százassal drágább. Az ár fedi az értéket is: a modell nagyjából hasonlít az IKARUSRA, sok a sorja, a hátsó kerék sem dupla, hátulról meg nagyon nem találták el a formát. Aki azonban rászánja az energiát, kevés festékkel hatásos buszt tud kihozni belőle.
A VI. korszakra ez a típus már kikopott, legfeljebb munkásszállító buszként lehet a terepasztalon, a IV-V. korszakok aktív részt vevője lehet.

V & V model IKARUS 260

V&V model: IKARUS 260

A háromajtós IKARUS 260-ast városi közlekedésre tervezték, 1972-től gyártották sorozatban, 1984-től a harmónika ajtó mellett ráncajtóval is. A cseh V&V model, amikor eddig kínálatba tette a modellt, mindig csak ráncajtóval tette. Modell a busz formavilágát jól hozza, részletgazdag, szép a festése és a tamponozása, az egyetlen probléma vele, hogy oldalról nézve az első és hátsó szélvédő ablakok egyenesek, nem követik a karosszéria ívét, így az első szélvédőn a festett elválasztó is furcsán mutat rajta. A busz alulról is kidolgozott, sőt, gurítható is.Külön tetszik, hogy az ráncajtók mellett a busz oldala domborodik. Fém visszapillantó tükröt és ablaktörlőt adnak hozzá, azt azonban festeni kell, illetve magunknak kell felszerelni. A busz jelenleg nincs kínálatban. A cseh modellgyártó a busz csuklós 280-as verzióját is gyártja, szintén ráncajtóval.

Körmendy modell egyedi IKARUS busza

Egyedi modell: IKARUS 260

A Körmendy-modell műgyanta öntéssel, kis sorozatban állít elő különböző Ikarus típusokat, így lehetőség volt egyedi festésű modellt kérni. Saját fejlesztés, nincs közük a V&V modellekhez, azoknál kicsit hosszabbak és magasabbak is, máshol vannak a tengelyek, a tetőablakok szélesebbek, az első szélvédő kialakítása közelíti az eredetit. Sokat dob a kidolgozáson a vékonyabb oldalfal, az ablakok kidolgozása. A buszt teljesen készen kapja a megrendelő, ugyanakkor a kerekek a sima alvázzal egybeöntöttek, a modell nem szétbontható, a fényszórók helyén csillámkövek vannak. A Körmendy modell Facebook oldalán számos más Ikarus típus is megtalálható.

SIKU játékbusza, amely azonban jól kidolgozott és illik a mérethez

SIKU játékgyártó: MAN Lion’s City

Szintén megoldás lehet a SIKU 1021-es katalógusszámú, fém modellje, amely ára 1200 Ft körül mozog. Ahhoz képest, hogy játéknak készült, sok részletet tartalmaz, az alváz csavarral rögzített, így szétszedhető átfestéshez. Méretben illik a V&V buszhoz, bár attól egy kicsi magasabb (légkondicionáló) és szélesebb (mint a modern buszok). A busz hossz-torzított, a 85mm-es modellhosszból sehogy nem jön ki az eredeti 12 méteres hossza, viszont a 23mm szélesség az eredeti 2550 mm-éhez képest 1:111 méretarányt feltételez (1:120 esetében a hossz 101,5mm, a szélesség 21,25mm lenne). A busz a MAN Lion’s City 2004 és 2018 között gyártott változatát modellezi, ebbe bele tudok látni elővárosi (LE), de akár a budapesti BKK-nál használt városi buszt (A21) is. A modell zavaró problémái, hogy a fém kivitel miatt vastag az ajtó alatt a küszöb, amit átfestés esetén korrigálhatunk, illetve a lámpákat is ki kell dolgozni. A kerekek vastagok, az alváz nem túl részletes, de ezek normál használat esetén nem tűnnek fel.
Keresd a különbséget – PIKO MÁV Teknők

A PIKO a Siemens Eurosprinter modelljeivel kezdte el villanymozdonyok TT méretű gyártását még 2006-ban. A 2011-es újdonságként beharangozott 47431 cikkszámú V. korszakot idéző MÁV-os, és az idén megjelent 47437-es cikkszámú MÁV STARTos mozdony alapja még ugyanúgy a 14 évvel ezelőtti modell, illetve ugyanúgy a 9-es mozdonyt modellezi. Mikor egymás mellé tettem, akkor olyan érzésem volt, mint gyerekkoromban a keresd a különbséget játékban.

Tovább a bejegyzéshez

 
Busch hab építőlemezek

A Busch egy hosszúkás zacskóba egy fehér, illetve egy betonszürke felületű, 308*158mm méretű, 3mm vastag téglalapokat csomagolt.
A csomagolásból kivéve látszik, hogy ezek laza szerkezetű műanyag lapok, amelyek egyik oldala egyenletesen festett. Ha a hablemezre vékonyan, éles ceruzával vagy tűhegyű filctollal rajzolunk, az anyag a vonalak helyén benyomódik így domború felületet kapunk.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.
Az időbélyeg nem alkalmas azonosításra, az oldal első elérésének időpontját tartalmazza.