Modellbemutatás • 2020-06-28
Keresőszavak: busch, terepépítés,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
A Busch egy hosszúkás zacskóba egy fehér, illetve egy betonszürke felületű, 308*158mm méretű, 3mm vastag téglalapokat csomagolt. Olyan egyszerű a csomagolása, mint egy szóróanyagnak. Érdekes, hogy ez egy régi termék - a Busch honlapja szerint 1999-ben adták ki – mégis, csak tavaly találkoztam vele.
A csomagolásból kivéve látszik, hogy ezek laza szerkezetű műanyag lapok, amelyek egyik oldala egyenletesen festett. Ha a hablemezre vékonyan, éles ceruzával vagy tűhegyű filctollal rajzolunk, az anyag a vonalak helyén benyomódik így domború felületet kapunk. A rajzolás helyén az anyag valóban benyomódik, és ezt a formát hosszú ideig megőrzi, ezért alternatívája lehet a gipszkartonlapba vésett kőfalaknak is. A lapok háta vékonyan csíkozott, ez nagyban tudja segíteni a vágást.
Az állomás alsó betonlábazata és a térkövet a parkosított területtől elválasztó készült ebből az anyagból
A leírás szerint lehet ezzel akár kockakövet, falat is rajzolni, de ez inkább a nagyobb méretarányokra értendő, nálam a felület, ha túl szorosan húztam a vonalakat, akkor már törés keletkezett a festett felületen. Van áruház, amely a H0 méretnek ajánlja, de kisebb kompromisszumokkal minden mérethez alkalmazható, a hivatalos oldalon is szerepel minden méretarány. A legkisebb forma, amit létre tudtam vele hozni, a 5*5mm méretű kockák, de lehet, hogy a 4*4mm-es is sikerült volna, de végül a lustaság győzött. A lapok közül a szürkét használtam a vasútállomás beton tartóelemeinek kialakítására, illetve, a kövezett járófelület és a kertészeti terület elválasztásásra. A fehér lap is színezhető, akrylfestékkel és falfesték-színezővel próbáltam. A lemezek hajlíthatóak, így egy enyhébben íves forma követésére is alkalmazhatóak, ugyanakkor meglepően merevek, így akár falakat is létre lehet hozni segítségükkel.
Az anyag tapétavágó pengével, modellező szikével könnyen vágható, nem morzsálódik, a faragasztó jól összetartja.
Összefoglalva falak és utak építésére TT méretarányban vannak jobb gyári megoldások is, azonban a terepasztalon szükséges lehet olyan homogén, hosszú, ívelt felület létrehozása is, amelyre kényelmes megoldást nyújt, illetve a balsafa és gipszkarton alternatívája lehet.
Adatlap
Gyártó: | Busch GmbH & Co. KG |
Katalógus száma: | 7201 |
Mérete: | 308 * 158 * 3 mm |
Talán azok voltak a régi szép idők.
2020. július 15-től a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt., egységes irányítás alá kerül a távolsági közlekedés. Eredetileg nem ezt a témát dolgoztam volna fel, de a vasút és busz témaköre kapcsán adódott a téma: terepasztalhoz hozzátartoznak a buszok is.
Sajnos, TT méretben nem vagyunk túlzottan elkényeztetve, ha V.-VI. korszakos buszt szeretnénk, a korábbi IV. időszakhoz azonban van bőven választék: IFA, ROBUR, és IKARUS számos típusát is meg lehet találni. Mivel terepasztalom a modernebb korokat modellezi, ezért az újabb buszok témaköréről írtam a bejegyzést.
A legtöbb terepasztalon a mellékvonali forgalmat modellezik. Nálam sincs ez másképp, van egy alsó, nagyobb állomás, meg egy felső, kisebb, amiből kiágazik a korábban bemutatott Irtásos zsákvonal. Újfent a mellékvonalak bezárásáról, személyszállítás felfüggesztéséről szólnak a hírek, és igaz-ami igaz, nálam is hasonló problémák vannak a Vonor-Irtásos vonalon, mint a bezárásra kijelölt vonalak többségénél: elavult, sebességkorlátos pálya, szűk ívek, fejlesztésre szoruló megállók, kevés vonatpár és a Bzmot az egyetlen, ami ki tudja szolgálni