Modellbemutatás • 2019-10-13
Keresőszavak: cseh, dízelmozdony, lengyel,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
Az Iho.hu közölte a hírt még október 4-én: Nincs többé AWT. Sokan tragédiát látnak benne, de őszintén én sem örülök, és elsősorban azért mert a brandváltás teljes cégtáblafestéssel is jár.
Az AWT, mint márka teljesen eltűnik a piacról 2019. októberétől, és PKP Cargo International részeként működik tovább.
Az AWT 2010-ben alakult, jogelődje még az 1952-ben csehszlovák állami vállalatként alakult OPD Doprava volt, amely közúti és vasúti teherfuvarozással foglalkozott. Az elődcég még 2008-ban olvasztotta magába a látványos sárga-kék festésű Viamant vasúti céget. A lengyel PKP Cargo 2015-ben vett többségi részesedést az AWT-ben, majd 2017. végén részesedését 100%-ra növelte, azonban eddig a szürke-narancs festés fennmaradt. A lengyel tulajdonos azonban úgy döntött, hogy integrálja a leánycégeket, ez arculatváltással is jár. Tudom, hogy a fehér szín elegáns, letisztult, csak terepasztal szempontjából unalmas. A Tillig kiadott fehér AWT Taurust 04964-es cikkszámon, amin a felirat narancs-szürke volt, de már az sem tetszett.
Tudom, mi, akik modellvasutat gyűjtünk szerencsések vagyunk, mert bármilyen elmúlt kort rátehetünk a terepasztalra, és az AWT narancs-szürke festése is hamarosan múlt lesz.
Ahhoz képest, mennyire látványos, itthon és Közép-Európában jelentős cégről van szó, nem sokat adtak ki belőle TT méretben, egy rövidke szerelvényt lehet kihozni belőlük. A felsorolás valószínűleg nem teljes:
A képeken látható modell szinte azonnal elfogyott, és nem láttam, hogy újra gyártásba került volna. Ennek oka lehet az is, hogy közben a TT méret legnagyobb gyártója, a Tillig is kiadta mára AWT kocúrját.
A dízel-elektromos mozdonyt a ČKD gyártotta T466.2 típusszámon 1977 és 1986 között összesen 450 példányban. A mozdonyokat Csehszlovákia szétválása után a cseh és a szlovák állami vasút-társaságok között osztották szét, de ma már sok magánvasút is dolgoztatja. A mozdonyt ma elsősorban tehervonatok vontatására használják, de feltűnhet személyvonatok előtt is.
Az MTB egy cseh kis szériás gyártó, ennek minden előnyével és hátrányával. A motorburkolat nagy precizitással kiöntött műgyanta, amely megadja az előnyét annak, hogy egyedi modelleket lehessen létrehozni, ugyanakkor a technika miatt nem lehet nagy, több száz darabos sorozatokat előállítani. A modellen nem látszik, miből készült, részletes, éles kontúrokkal rendelkező modellt kaptam. A korlátok vékony anyagból készültek, bár tudnak hajolni, de úgy érzem, megvan az esélye annak, hogy elpattanjon. Ezen kívül minden oldalon sok fellépő van a mozdonysátorra szerelve, ami szintén problémásak lehetnek, ezért a mozdonyt alul, az üzemanyag-tartályánál (ami egyébként egy hangszórót rejt) célszerű megfogni. A feliratok élesek, jól olvashatóak, azonban mindenhol csak a fehér színt használták, és a gyártó emblémája is kopottas hatást kelt. Mivel megváráslás után azonnal digitalizáltattam nem tudom, hogy analóg módban hogy működik a mozdony, azonban a 4 hajtott tengely és a motoron lévő lendkerék miatt a teherszállítás nem okoz gondot. Mivel a mozdonyba gyárilag beépített hangszóró volt, kihasználtam a lehetőséget és egy Next18-as foglalatba ültetett TRAN dekóder segítségével ez lett a hangos mozdonyom.
Adatlap
Gyártó: | MTB model |
Katalógus száma: | AWT 740 736 |
Hossza (ütközők között): | 112 mm |
Mozdony tömege: | 155 gramm |
Kuplung: | KKKcserélhető |
Korszak: | Ep VI. |
2019-ben nem volt TeMoFeszt, ezért választottam ezt a kiállítást pótlásként. Az ilyen kiállításokra azért szeretek járni, mert minden asztalból lehet tanulni.
Szolnokon tavasszal, március 15-e környékén az Agórában is van egy nagy kiállítás, ez annak a kistestvére lehet. A kiállításon volt egy TT terepasztal, egy-egy H0 és egy N modul, és több H0 asztal.
Két olyan tehervagont mutatok be, amelynek a feliratokon túlmenően is vannak magyar vonatkozásai, azaz eredetijük akár itthon is készülhetett volna. Mind a Tillig 2019. évi újdonsága, a Rail Cargo Austria Hbis-tt, mind a Roco már nem gyártott Hbbillns GYSEV modellje érdekes történettel rendelkezik.