A modell egyszerűsége ellenére is látványos. Hagyományos REKO kocsinak néz ki, bár az ablak mögött látszik, hogy más a berendezés.
Gyermekem kezembe adta a Tillig 13 759 cikkszámú modelljét, hogy erről írjak. Előre bocsájtom: nem lesz egyszerű, mivel a német vasút két háború közti történetét nem ismerem, a modell pedig ebből a korszakból származik. A REKO-wagenek a Német Demokratikus Köztársaság (NDK, Kelt-Németország, Németország szovjet megszállási területe) népi vasútjánál (DR, Deutsche Reichsbahn) szolgáltak, eredetileg a favázas kocsikat építették át fémvázassá. (Magyarországi párhuzam lehet a Füzesi főműhely tevékenysége, ahol az ironikus ezres sorozat is favázas járművek átépítéséből jött létre.)
A kocsiból többféle változat is létrejött, volt háromtengelyes, illetve forgóvázas is. Ezek a vagonok a DR meghatározó járművei voltak, megfordultak mellékvonalakon, de gyorsvonatokba is sorozták ezeket. Az eredeti kocsik a háború előtti favázas vagonokból jöttek létre, a Rekonstruktion (Reko, rekonstrukció) kifejezés itt szó szerint értendő, újra akarták építeni, modernizálni ezeket a kocsikat. A Reko kocsik a hetvenes évek közepére már a DB személyszállító gördülőállományának jelentős részét adták.
Étkezőkocsikat a Mitrópa részére már 1961-től gyártottak a Gothában, un. Görlitz V. forgóvázakkal ellátva ezeket. 1970-től pedig új építésként, Wrge típusként Halberstadtban készült további 50 példány, amelyek akár 140 km/órás sebességgel is vonathatóak voltak. A kocsik nemzetközi forgalomra alkalmasak voltak,de szinte kizárólag belföldi forgalomban közlekedtek. A típus kivonása az 1980-as években kezdődött el, és 1991-ben fejeződött be. A DB 1993. december 31-ig létezett, ezért ezek a kocsik soha nem közlekedtek DB IC festésben.
A modell TT méretben viszonylag korán megjelent, a háromtengelyes változatot a 1972-es Zeuke, a négytengelyes rekonstruált vagont az 1978-as BTTB (VEB Berliner TT-Bahnen) katalógusban találtam meg először. A modell hossza 159,5 mm volt, a jelenlegi Tillig TT katalógusban 160 mm szerepel. Érdekesség, hogy több helyen is 18,7 m találok ütközők közötti hosszra, így ez a modell pár milliméterrel hosszabbnak leképzett, mint az eredeti. A véleményem az, hogy a Tillig 13759-es modellje csak festési variánsa a BTTB 1989-es katalógusában szereplő 13 750 számú Mitropa étkezőkocsi modelljének.
A jelenleg kapható és a most bemutatott modell között a kuplungban van eltérés, a STARTos modellek is már Tillig KKK-val készülnek.
A forgóváz, az ütközők és a kuplung egybeöntött, együtt fordul - ahogy régen a BTTB személyvagonok
A bemutatott modell a BTTB Hobby vonalát követi, azaz a kidolgozásában egyszerűsített, és sajnos műszaki színvonalában is. Az ára ennek megfelelő kevesebb, mint fele egy modern modellnek. A kiálló alkatrészek hiánya előny, mert gyermek kezébe is oda lehet adni anélkül, hogy kisebb darabok letörnének róla, emiatt a siklásokat is jobban viseli.
A kocsinak van belső berendezése is, de pályaszám és hasonló feliratok hiányoznak róla.
A műszaki színvonalban az első megjelenés óta látványos módosítás nem történt, a forgóváz és a kuplungtartó egybeöntött, az a kerekekkel együtt fordul el. Az ajtó alatt a kivágás is nagyobb, a forgóváz nem férne el a lépcső mellett, ezért egybeöntötték a keréktartó zsámolyokkal, és az ütközők is erre a mozgó elemre kerültek fel. A világítás előkészítésnek nem látom rajta nyomát, a zsámoly műanyag csapszegen fordul, a kerekekhez sem kapcsolódik olyan elem, amely az áramot vezethetné el. Kár, mert ez a vagon megérné
A kocsinak ezen oldal sokkal izgalmasabb.
A modellel szeretünk játszani, rövidsége miatt minden íven siklás nélkül fordul. A vagont közvetítőkocsinak használjuk, a közelkuplunggal szerelt oldalra teszünk egy modernebb mozdonyt, a régi kengyeles kocsik oldalára pedig a többi kocsit. A START-os REKO vagonokból létezik első és másod osztályú, illetve másodosztályú csomagszállító kocsi is, így látványában hosszú és változatos szerelvény állítható ki.
Adatlap
Gyártó: | Tillig Bahn |
Katalógus száma: | 13759 |
Hossza (ütközők között): | 160 mm |
Kocsi tömege: | 58 gramm | Forgócsapok távolsága: | 95 mm |
Kuplung: | hagyományos kengyeles, cserélhető, 2019-től már KKK |
Korszak: | Ep V. - VI. (fantáziamodell) |
Két olyan tehervagont mutatok be, amelynek a feliratokon túlmenően is vannak magyar vonatkozásai, azaz eredetijük akár itthon is készülhetett volna. Mind a Tillig 2019. évi újdonsága, a Rail Cargo Austria Hbis-tt, mind a Roco már nem gyártott Hbbillns GYSEV modellje érdekes történettel rendelkezik.
A mai hírek közt vezető helyen szerepelt, hogy a újonnan vásárolt KISS motorvonatok bizony nem férnek el minden alagútban. Mi a helyzet a terepasztalomon, ha az emeletes vonatot vetném be a tömegek szálltására?