Tillig Start bisztrókocsi

A modell egyszerűsége ellenére is látványos. Hagyományos REKO kocsinak néz ki, bár az ablak mögött látszik, hogy más a berendezés: kis asztalokat és hozzájuk passzoló üléseket lehet észrevenni..

A Tillig 13759-es bisztrókocsijának története

Gyermekem kezembe adta a Tillig 13759 cikkszámú modelljét, hogy erről írjak. Előre bocsájtom: nem lesz egyszerű, mivel a német vasút két háború közti történetét nem ismerem, a modell pedig ebből a korszakból származik. A REKO-wagenek a Német Demokratikus Köztársaság (NDK, Kelt-Németország, Németország szovjet megszállási területe) népi vasútjánál (DR, Deutsche Reichsbahn) szolgáltak, eredetileg a favázas kocsikat építették át fémvázassá. (Magyarországi párhuzam lehet a Füzesi főműhely tevékenysége, ahol az ironikus ezres sorozat is favázas járművek átépítéséből jött létre.)
A kocsiból többféle változat is létrejött, volt háromtengelyes, illetve forgóvázas is. Ezek a vagonok a DR meghatározó járművei voltak, megfordultak mellékvonalakon, de gyorsvonatokba is sorozták ezeket. Az eredeti kocsik a háború előtti favázas vagonokból jöttek létre, a Rekonstruktion (Reko, rekonstrukció) kifejezés itt szó szerint értendő, újra akarták építeni, modernizálni ezeket a kocsikat. A Reko kocsik a hetvenes évek közepére már a DB személyszállító gördülőállományának jelentős részét adták.
Étkezőkocsikat a Mitrópa részére már 1961-től gyártottak a Gothában, un. Görlitz V. forgóvázakkal ellátva ezeket. 1970-től pedig új építésként, Wrge típusként Halberstadtban készült további 50 példány, amelyek akár 140 km/órás sebességgel is vonathatóak voltak. A kocsik nemzetközi forgalomra alkalmasak voltak,de szinte kizárólag belföldi forgalomban közlekedtek. A típus kivonása az 1980-as években kezdődött el, és 1991-ben fejeződött be. A DB 1993. december 31-ig létezett, ezért ezek a kocsik soha nem közlekedtek DB IC festésben.
A modell TT méretben viszonylag korán megjelent, a háromtengelyes változatot a 1972-es Zeuke, a négytengelyes rekonstruált vagont az 1978-as BTTB (VEB Berliner TT-Bahnen) katalógusban találtam meg először. A modell hossza 159,5 mm volt, a jelenlegi Tillig TT katalógusban 160 mm szerepel. Érdekesség, hogy több helyen is 18,7 m találok ütközők közötti hosszra, így ez a modell pár milliméterrel hosszabbnak leképzett, mint az eredeti. A véleményem az, hogy a Tillig 13759-es modellje csak festési variánsa a BTTB 1989-es katalógusában szereplő 13 750 számú Mitropa étkezőkocsi modelljének.

A modell utóélete

A modellen később változtattak, a most bemutatott kocsihoz képest kuplungban volt eltérés, a STARTos modellek is már Tillig KKK-val készültek.
A Tillig 2020-ban újragondolta a STARTos modelljeit, az IC festést lecserélte a saját fantázia-festésére: világos kék alapon TT-Express feliratra. Az utódmodellen már Restaurant feliratot látunk. Az új fantáziamodellre felkerültek különféle vasúti feliratok is, a VI. korszak divatjának megfelelően a kocsi alsó részére. Az új STARTos modell a 13758-as cikkszámon érhető el, 2020. áprilisában 5.800 Forint körüli áron.

A forgóváz, az ütközők és a kuplung egybeöntött, együtt fordul - ahogy régen a BTTB személyvagonok

A START-os modell kidolgozása

A bemutatott modell a BTTB Hobby vonalát követi, azaz a kidolgozásában egyszerűsített, és sajnos műszaki színvonalában is. Az ára ennek megfelelő kevesebb, mint fele egy modern modellnek. A kiálló alkatrészek hiánya előny, mert gyermek kezébe is oda lehet adni anélkül, hogy kisebb darabok letörnének róla, emiatt a siklásokat is jobban viseli.
A kocsinak van belső berendezése is, de pályaszám és hasonló feliratok hiányoznak róla.
A műszaki színvonalban az első megjelenés óta látványos módosítás nem történt, a forgóváz és a kuplungtartó egybeöntött, az a kerekekkel együtt fordul el. Az ajtó alatt a kivágás is nagyobb, a forgóváz nem férne el a lépcső mellett, ezért egybeöntötték a keréktartó zsámolyokkal, és az ütközők is erre a mozgó elemre kerültek fel. A világítás előkészítésnek nem látom rajta nyomát, a zsámoly műanyag csapszegen fordul, a kerekekhez sem kapcsolódik olyan elem, amely az áramot vezethetné el. Kár, mert ez a vagon megérné

A kocsinak ezen oldal sokkal izgalmasabb.

Összefoglalás

A modellel szeretünk játszani, rövidsége miatt minden íven siklás nélkül fordul. A vagont közvetítőkocsinak használjuk, a közelkuplunggal szerelt oldalra teszünk egy modernebb mozdonyt, a régi kengyeles kocsik oldalára pedig a többi kocsit. A START-os REKO vagonokból létezik első és másod osztályú, illetve másodosztályú csomagszállító kocsi is, így látványában hosszú és változatos szerelvény állítható ki.

Adatlap

Gyártó: Tillig Bahn
Katalógus száma: 13759
Hossza (ütközők között): 160 mm
Kocsi tömege: 58 gramm
Forgócsapok távolsága: 95 mm
Kuplung: hagyományos kengyeles, cserélhető, 2019-től már KKK
Korszak: Ep V. - VI. (fantáziamodell)
Elérhetősége: Kifutott modell, 13758-as modell van helyette

A Töretőmozdony

Egyes közlekedési vállalatok télen, amikor a trolibusz és a villamos felső-vezetékekre ráfagy a csapadék (első sorban ónos eső, de hó vagy zúzmara is) még a reggeli menetrend indulása előtt úgynevezett „törető járatokat” közlekedtetnek. Ezek a régebbi, forgalomból már kivont, menetrend szerinti forgalomban már nem közlekedő szerelvények tisztítják meg az utat a kényesebb és korszerűbb vonatok előtt.
A téli álom után, amikor ismét üzembe helyezem a terepasztalt, akkor én is ilyen törető mozdonyt alkalmazok a hibák megtalálására: olyan mozdonyokat, amelyekkel később nem játszom, csak a pálya tisztításában vesznek részt. Ezek a mozdonyok kezdetben a Berliner Bahner idejéből való hattengelyes „egység dízelmozdonyok” voltak, azaz azonos alapra épített Ludmilla és Nohab, amelyek kevésbé érzékenyek, könnyebb szétszedni és tisztítani.
Tavaly viszont eljutottam oda, hogy nem tudtam eldönteni, hogy a pálya, vagy a mozdonyok hibája miatt történt az elakadás a pályán, ezért új alanyt kerestem, ami a Tillis START TT-Express dízelmozdonya lett.

Tovább a bejegyzéshez

 
Tehervagonok magyar vonatkozással

Két olyan tehervagont mutatok be, amelynek a feliratokon túlmenően is vannak magyar vonatkozásai, azaz eredetijük akár itthon is készülhetett volna. Mind a Tillig 2019. évi újdonsága, a Rail Cargo Austria Hbis-tt, mind a Roco már nem gyártott Hbbillns GYSEV modellje érdekes történettel rendelkezik.

Tovább a bejegyzéshez

 
Befér a vonat az alagútba?

A mai hírek közt vezető helyen szerepelt, hogy a újonnan vásárolt KISS motorvonatok bizony nem férnek el minden alagútban. Mi a helyzet a terepasztalomon, ha az emeletes vonatot vetném be a tömegek szálltására?

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.