Befér a vonat az alagútba?

Itt befér, máshol volt a probléma.

KISS motorvonat és az alagút

A mai hírek közt vezető helyen szerepelt, hogy a újonnan vásárolt KISS motorvonatok bizony nem férnek el az alagútban.
Már az index.hu június 12-én publikált, minszki gyárlátogatása alkalmából készült videóban is elhangzik A kérdés: belefér-e az alagútba. "A Déli pályaudvar alagútját valamint a piliscsabai alagutat vizsgálni kell..." - hangzott el válaszként.
Aztán ma a 24.hu oldalán megjelent egy cikk A MÁV olyan emeletes vonatokat vett, amik nem férnek be az alagutakba címmel.
Aztán a Regionalbahn már helyre tette a dolgokat a Vajon hogy megy be...? című cikkében.

Alagút probléma a terepasztalomon

A hírek miatt jutott eszembe, hogy nálam is volt olyan probléma, hogy a vonat az alagútban nem fért el. Az egyetlen, és próbaként vett emeletes vonat magasságával nem volt gond, a fotó csak a hírekre reflektálva került be. Az eredeti koncepcióban alagút nem is szerepelt a vasúti pályán, mivel itthon, a nagyvasúton több helyen csak bevágásokat ásnak. De végül győzött a mit ér a terepasztal alagút nélkül elve, és elkészítettem az első változatát. Az alagút akkor egy nagyobb íven feküdt, bejárata jobbra, a vasúti átjáró után volt közvetlenül. Figyeltem arra is, hogy az alagút bejáratánál egy rövid egyenes sín feküdjön, hogy könnyebbé tegye az alagútba jutást. Az akadály kb. 30 centivel hátrébb jelentkezett, amikor a BTTB sínek helyett Tilligre váltottam. Az új Tillig sínek ívjei nagyobbak. A legkisebb Tillig íveknél 310 mm a sugár a korábbi 285 helyett, a váltók ívjei is nyújtottabbak, ha ott hátrébb kerül valami, akkor minden megy vele. A geometria változása miatt a vágányok helyét is újra kellett leraknom. Az új sínhálózatnál egy vágány a régi alagút vonalát felülről keresztezte, és így még éppen nem érte el a szabvány magasságot. Több kísérlet után arra jutottam: nem akarok folyton arra figyelni, hogy az egyik vonat elfér kimilliméterezve, a másik meg már nem, ezért elakad, sérül.

Nem volt mit tenni, újraterveztem az alagútba vezető vágányt is a legszűkebb ívekkel, áthelyeztem pár tartópillért, és főleg sokat bontottam. Az új alagút hozott legalább annyit, hogy messzebbről természetesebbnek tűnik a domborzat, illetve ezt már úgy terveztem, hogy levehető a hegytető. Amikor már úgy gondoltam, minden jól fog menni, jött a kis sugarú ívvel és a tengelytávval kapcsolatos gondok, amiről majd egy másik bejegyzésben írok. A probléma a képen is látszik: a nagy tengelytáv miatt a vagon nem a vágány vonalát követi, hanem alatta, mint egy szelő közlekedik.

Az emeletes vagon egy Bdz 750 sorozatszámú modellje, melynek eredetije 1993-tól a Görlitzben készült a DB számára.
Tillig Start bisztrókocsi

Egyszerűsített kiépítésű, de kinézetében izgalmas személykocsit mutatok be, amely a Tillig belépőszintű kínálatában szerepel és árazása is ennek megfelelő.
A modell időközben kifutott, de az utódmodell, amely 13758-as cikkszámon érhető el, csak festésében különbözik, illetve már az új közelkapcsolós kuplunggal szerelt.

Tovább a bejegyzéshez

 
Négytengelyes konténerszállító kocsi a Busch-tól

Folytatom a konténerszállító vagonok bemutatását, ezúttal a Busch négytengelyes modelljét, amely 2 DHL feliratú csereplatót szállít. A modell már kifutott, nem elérhető, de a konténerszállító vagonja még igen.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.