Modellbemutatás • 2019-06-02
Keresőszavak: piko, konténer, tehervagon, konténerszállító,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
A vonatot papírdobozban vehetjük meg, melynek első oldalán egy vastagabb műanyag alatt látjuk a modellt. Kibontva két formázott műnyag között találjuk a vagont és a konténereket.
Mindenki szeret valamit gyűjteni a vasútmodelleken belül, számomra a konténerszállító kocsik a kedvencek. Korai konténerek már az 1830-as amerikai vasútján megjelentek, de a mai konténerek atyjának Malcolm P. Mclean kamionos vállalkozót tekintjük, aki megreformálta az áruszállítást azzal, hogy a konténereket a feladó és a címzett között nem nyitották ki, ha kellett, akkor a konténert (először még utánfutóval együtt) tették át hajóra. A koreai háború idején az amerikai hadsereg már használt költöztető konténereket áru és hadianyag szállítására.
Kereskedelmi szempontból 1956-es évet tekinthetjük kiindulópontnak, amikor Malcolm P. Mclean által előző évben alapított SeaLand Service elindította Ideal X nevű hajóját, fedélzetén 58 konténerrel Houstonba. Az első konténerszállító hajó Európában Bremerhaven kikötőjébe 1966-ban érkezett meg. Az egyik legfontosabb kikötőbe, Hamburgba csak 1968-ban kötött ki először konténerszállító hajó. Csalhatatlan jele a konténer-szállítás forradalmi előretörések az, hogy a szocialista tömbben 4 évvel később kiadott Berliner TT Bahnen katalógusban már 4 konténerszállító vagon is helyet kapott. A konténerszállítás a nyolcvanas években terjedt el világszerte, az országok 90%-ának volt olyan kikötője, amely konténert tudott fogadni. Ekkoriban számos régebbi, kéttengelyes hűtőkocsi, fa felépítményes fedett kocsi kezdett új életet, mint konténerszállító vagon. A kilencvenes években pedig Kína is bekapcsolódott a globalizált kereskedelembe, a konténerek száma pedig tovább növekedett. A 2010-es évek végére pedig Kína már a szárazföldön is megtalálta a gyorsabb áruszállítás lehetőségét - konténervonatokkal.
Az első BTTB modellek inkább tűnnek Ks vagonnak, még megvan oldalt a rakonca helye, és nem látszik a fenyőpadlón konténerrögzítő tüske. A hossza ezeknek a vagonoknak 118,5 mm volt és mind fekete színben készült.
A bemutatásra kerülő PIKO kocsi ehhez hasonló, azonban ez már csak konténerszállításra tervezett Lgs típus modellezése, hossza is rövidebb, csak 114 mm az ütközők közötti hossz. A hagyományos építésű modell már acél alvázasnak tűnik. Maga az alapforma jó választás a PIKO-tól, hiszen a ilyen kocsik a nyolcvanak-kilencvenes évek vasútjának egyik meghatározói voltak, de még a mai napig is szerepelnek a vasúti áruszállítók kínálatában. A kocsi két húszlábas, vagy egy negyvenlábas konténert tud szállítani. Mivel a kocsitípus nagyon hosszú ideje használatban van, számos vasúttársaság festésével kiadható, a konténerek variációi pedig szinte végtelenek.
A modell abból a PIKO azon korszakból származik, amikor a cég a TT-ben elsősorban az árával akart vásárlókat szerezni, ehhez viszonyul a kidolgozása is. (Sőt, most 2019-ben is, ha a Piko oldalán a Cars feliratra kattintunk, a Cheap cars to play - Olcsó vagonok játékra felirat fogad.)
Az eredeti vagonhoz képest a modell alváza egybeöntött. A Piko konténerek sarkain található kis pöcköket lelet a konténerszállító oldalanként 6 lyukába helyezni.
A bemutatásra kerülő vagon típusa Lgs 579 amelyből az L a lapos kocsit, g a konténerszállítást jelöli, az s pedig egy UIC előírásnak megfelelést. A kocsi elavultnak tűnik a a forgóvázas, dupla vagonok mellett, ugyanakkor a Cargo-k kínálatában szerepel, sőt én is találkoztam a típussal a budapesti körvasúton 2018-ban. Maga a konténerszállító kocsi modernnek számít, 1996-1997 között építettek át Zwickauban forgalomból kivont Lgs sorozatból. A felújításra bevont donortípust 1970 és 1980 között gyártották konténerszállításra, a konstrukció átalakításával a korábbai 14,8 méteres hosssz 13,64 méterre rövidült, a PIKO kocsi 114 mm-es mérete ennek megfelelő. Az eredeti kocsiról itt találtam képet.
A feliratok tűélesek, csak a kocsi színe nem valóságos, amire tamponozzák.
Sajnos a vonat színe nagyon műanyagpiros, szinte ordít róla, hogy játék. Az ütközők a vagon alvázával egybeöntöttek, nem cserélhetőek. Az oldalfalon lévő feliratok tűélesek, nagyítva jól olvashatóak. Egy ilyen vagonon nem sok minden feltűnő felület van, de amit lehetett azt modelleztek: látszanak a rakoncák helyei, a rögzítő horgok, az energiát elnyelő kerek ütközők, a fékek és a rugók is. A kivitelezés itt is az árnak megfelelő, hosszabb vonatban, pár lépésről több, mint jó. Sajnos vannak jelentősebb egyszerűsítések is :az eredeti alváza áttört, itt csak bemélyedéseket kapunk a pénzünkért, mivel ez a műanyag elem alatt található a modell súlyát biztosító téglalap alakú fém lap. A modell alvázán vannak mindenféle tartályok, de mintha nem lenne sok köze a felülnézethez, de legalább nem sima. Másrészt ezt a vagontípust elég ritkán szoktuk úgy használni, hogy üzemszerűen látszik az alváz alja, tehát engem nem zavar. A PIKO "szokása", hogy a modelljeit, hagyományos kengyeles, BTTB kuplunggal szállítja, de ezek befogói szabványosak, kipattintva cserélhetőek. A kerekek fémből készültek és a modern sínekhez tervezték.
Megjegyzem persze, hogy ez a vagontípus gyárilag nem csak DB-pirosban létezik, a 47712-es cikkszámon forgalomba hozott Gebrüder Weiss barnája teljesen elfogadható, valószerűbb.
A vagonra 1 vagy 2 darab húszlábas, vagy 1 darab negyvenlábas konténer helyezhető el. A Piko konténerek sarkain található kis pöcköket lelet a konténerszállító oldalanként 6 lyukába helyezni. Sajnos, a PIKO konténerek is leginkább saját magukkal kompatilitisek.
A bordák csak tamponozottak, de látványosak.
A konténer fala sima, csak az ajtók felőli oldala kidolgozott. A konténerajtók nem nyithatóak. Ha bordázott felületű konténert modelleznek, akkor a hatást tamponozással érik el, mint a képen látható fehér Hapag-Lloyd konténer esetében. A 40 lábas konténer annyiban különbözik kistestvérétől, hogy hosszabb. A konténerek egymásra parkolhatóak, ezt segítik a 4 saroknál lévő lyukak, ami azt is jelenti, hogy 40 láb hosszú konténerre csak ugyanakkorát tehetünk (de a valóságban is így tárolják).
Egyszerűsége ellenére a gyűjteményemben több ilyen vagon is van, látványos mellékvonali szerelvény állítható össze belőle, a szűkebb ívekben (R310) sem siklanak ki.
A konténerszállító kocsi alulról.
Adatlap
Gyártó: | PIKO |
Katalógus száma: | 47712, 47720, 47718 |
Hossza (ütközők között): | 114 mm |
Kocsi tömege: | 16 gramm |
Konténerek tömege: | 40 lábas: 19 gramm, 20 lábas: 10 gramm |
Tengelytáv: | 75 mm |
Kuplung: | Hagyományos BTTB kengyeles, cserélhető |
Digitális előkészítés: | nincs |
Megjelent: | 2015. augusztus (47718) |
Korszak: | Ep V. - VI. (1996-tól napjainkig) |
Folytatom a konténerszállító vagonok bemutatását, ezúttal a Busch négytengelyes modelljét, amely 2 DHL feliratú csereplatót szállít. A modell már kifutott, nem elérhető, de a konténerszállító vagonja még elérhető.
Amikor a terepasztalt elkezdtem építeni 2011-ben nem tájékozódtam túl sokat. Ugyan hallottam a profilsínekről, meg tudtam azt is, hogy sínszálakat vesznek és abból bármilyen ívet kihoznak, de nekem a Berliner TT Bahnen (BTTB) sín olcsó volt, és ismertem. A BTTB sínrendszert nagyon logikusnak gondoltam, gyerekként könnyen állítottam össze belőle körpályát, és ha mellédugtam, akkor is ment körbe a vonat. Egyszerű volt, mint a favonat. El is kezdtem a BTTB sínekkel összeállítani a pályát, ahol éppen nem volt sín, ott papírlap segítségével kimértem. Aztán jöttek a problémáim.