Bardotka a Kühn modell kiadásában

Modellbemutatás • 2019-05-05

A megjelenést követően elég részletes leírás született a mozdonyról a vasuttmodell blogon, ezért az itt leírtakat nem ismételném meg. Ami nekem külön tetszik azok az ablaktörlők kiemelkedése, és az, hogy átlátni a modell forgóvázán, mint az igazin. A fények természetesen leadesek, már extrém lassúmenetnél is látszanak (a fotó miatt alacsony feszültségre lett állítva az analóg vezérlő). A fotón jól látszanak az oldalfalból kiemelkedő, filigrán kapaszkodók, a szellőzőzsaluk, amelyek valóság hűbbé teszik a modellt.

Mivel én nem vagyok kereskedő elmondhatom azt is mi nem tetszik benne: ez pedig a mozdony teteje. Általában a mozdonyt nem ebben a nézőpontban nézzük, hanem inkább felülről. Igazából nem is tudom megfogalmazni mi a problémám vele, mert részletesen kidolgozott, vannak rajta antennák, kémény, kiemelkedő a kapaszkodók, a nyílások zsalui is látszanak szellőzőrácsok, de valahogy túl steril az egész, és ennek oka valószínűleg a három tetőszellőző kidolgozása. Ezen valószínű úgy tudok segíteni, ha majd egy kicsit koszolom a modellt, ne egyszínű bordó legyen.

A modellt még 2014-ben rendeltem meg, amikor még úgy volt, hogy a gyűjtemény cseh irányultságú lesz. Az eredeti mozdonyt azóta kiadta az MTB-modell cseh manufaktúra is, de én kitartottam az eredeti elhatározásom, és a Kühn cég modellje mellett. Azt gondolom, hogy a türelem nem is rózsát, de egy nagyon részletes modellt termett, érdemes volt kitartanom.

A hatvanas évek elején a magyar vasúthoz hasonlóan csehszlovák vasút is válaszút elé került: a gőzvontatással a nem villamosított pályákon közlekedő személy- és tehervonatok gazdaságos továbbítása nem biztosítható, a dízelhajtást választották. A szovjet ipar a nagydízeleket gyártotta, ezért a saját gyártás felé indultak el (ahogyan a magyar ipar is, ahol a Ganz fejlesztett mozdonyokat).
Két prototípus készült az 1960-as évek végén készül a ČSD számára a ČKD Praha gyárában, a 478.1 sorozat elektromos átvitelű (749-es sorozat), a 478.2 pedig hidraulikus átvitellel készült. Később az elektromos erőátvitel mellett döntöttek, a hidraulikus fejlesztését visszavonták és összesen 223 mozdony készült. 478.2 számon 83 darab gőzfűtés nélküli gépeket gyártottak le (későbbi 752-es sorozat).
A mozdony egyik becenevét a híres francia színésznő Brigitte Bardot, pontosabban feltűnő idomai után kapta (,hogy közvetlenül-e vagy áttételesen az nehezen megállapítható.)
A modellezett 749-es sorozatot a cseh vasúttársaság kezdetektől személyvonatok továbbításra használta, a kilencvenes években (1992-től) felújította, majd 2013. decemberétől kivonta a személyvonati menetrend szerinti forgalomból. A 751-es és 752-es sorozatú gépeket könnyebb tehervonatok továbbítására használják, bár a 749-eseket is befogták ilyen fordákba.

A modellezett gépet 1968-69-ben gyártották eredeti pályaszáma T748.130, majd 751 130-6 lett. Ezerkilencszázkilencvenötben, a felújítását követően kapta a jelenlegi, 749 130-1-es számát. Bár a ceskedrahy oldal szerint 2010.óta állomásítva van, 2006-nál újabb képet nem találtam a mozdonyról. A modell elsősorban Ep. V. (1990-2005/2010) korszakot idéző asztalokon javasolt használni, de mivel a típus 2013-ig előfordult, a VI. korszakot (2006-től napjainkig) idéző terepasztalokon is használható. Magyarországra a típus elsősorban a szlovák vasúttársaság által vetődött el, akkor is elsősorban a Balassagyarmat feletti vonalakon tehervonati mozdonyként, néha a terepviszonyok miatt duplán kapcsolva, illetve segélygépként. CD Bardotkáról, hogy magyar vonalakon rendszeresen járt volna, nem tudok. Csehországban elég sok helyen voltak állomásítva (Usti nad labem, Brno, Prága, illetve én Jihlava környékén találkoztam velük), elsősorban német és osztrák határállomásokon jelentek meg, ezért magyar vonatkozású asztalokra nem javaslom.

Adatlap

Gyártó: Kühn modell
Katalógus száma: 33412A
Hossza (ütközők között): 138 mm
Kocsi tömege: 164 gramm
Digitális előkészítés: van, next 18
Kuplung: közelkapcsolós KKK
Megjelent: 2019. május
Korszak: Ep V. (VI.)

Az elrontott támfal

Még ennyi év után is ugyanabba a hibába esem bele, aminek az lesz az eredménye, hogy ami egyszer már felépült, az bontásra, majd újraépítésre kerül. A probléma oka pedig egy mondatban: a vonalzónak higgy ne a szemednek!

Tovább a bejegyzéshez

 
Most hogyan kezdenék bele egy vasúti terepasztal építésébe?

Az építés során számos dolgot elhibáztam, amit most már persze másképpen csinálnék. Ilyen a kezdés is, amit nehéz utólag jóvá tenni.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.
Az időbélyeg nem alkalmas azonosításra, az oldal első elérésének időpontját tartalmazza.