Most hogyan kezdenék bele egy vasúti terepasztal építésébe?

Az építés során számos dolgot elhibáztam, amit most már persze másképpen csinálnék. Ilyen a kezdés is, amit nehéz utólag jóvá tenni.

1. Válaszd ki a témát: mit fogsz játszani?
Szerintem ez a legfontosabb, főleg, ha gyermekkel építed az asztalt. Ő a személyszállítást szereti, én az árufuvarozást. A személyszállításhoz nem árt, ha van kettőnél több állomás vagy megállóhely, az árufuvarozáshoz meg tolatóvágányok kellenek. Ami még megválaszolandó kérdés: mikori terepasztalt építünk? Jelenkorit? Gyerekkorban járt vonatokat, vagy épp az ükapánk idejét? Bár észreveszem, sok modellezőt nem zavar a korok össze-visszasága, szerintem egy gyűjteményben egy ilyen rendezőelv is fontos lehet.

2. Hol fogsz vele játszani?
A lakásban lesz helyen, esetleg az ágy alatt? Vagy csak a kert marad? Esetleg a garázs? Fontos, hogy a terepasztal helye egy olyan holt tér lesz, amire nem lehet pakolni, viszont felfogja a port:)

3. Méretarány kérdése
Főleg a méret behatárolja a kérdést, de ha van hely, akkor a játék típusa. Meg általában az is, hogy 40 év felett romlik az ember szeme. Valahogy az ember legkésőbb a húszas éveiben elfelejti ezt a szórakozást és akkor veszi elő, ha már gyermeke van. Én a kétezer-tízes évek elején jó időben kezdtem bele TT-re, elég sok gyártó kezdett el fejleszteni, a modellek részletgazdagok, a méretarány meg gyermekkoromból ismert volt. Nulláról indultam, tehát nekem mindegy volt, hogy maradok a TT-nél, vagy váltok.
Az N méret (1:160) talán a megszokás miatt is nekem túl kicsinek tűnt, most meg már egyre inkább, és bár elismerem, hogy ebben a méretben azért tisztességes vonathosszot lehet létrehozni, illetve jelentősebb a villamos-modell kínálata is, számomra a nehezebb kezelhetőség miatt lemondtam róla.
A H0-ról azért kellett lemondanom, mert nagy a rendelkezésre álló helyhez képest, ugyanakkor ebben a méretarányban a legnagyobb a kínálat. (Összehasonlításként a Tillig 16705-ös Y hálókocsija 204 mm, a szintén Tillig ugyanilyen H0 74836-os cikkszámú modellje 282 mm, a kettő között 8 centi a különbség, azaz 3 H0 vagon helyére 4 TT fér. Nem mindegy, ha korlátozott a hely.)

4. Kialakítás kérdése
Hol van már az az idő, amikor a terepasztal egy asztallap volt? Egyre többen gyártanak L, U alakú asztalokat, illetve modulokat. A modulok előnye, hogy kisebb helyen tárolható, a szabvány miatt át is rendezhető, könnyebben bővíthető, ugyanakkor nem terepasztal, csak egy csík. Ennek ellenére gondolkodom rajta, mert a terepasztal már másképp nem bővíthető, pedig lenne téma, amit meg kell valósítani.

A TT modulszabványait ezen az oldalon lehet elérni.


5. Kezdőkészlet: analóg vagy digitális?
Az analóg olcsóbb, egy vezérlő segítségével balra-jobbra gyorsul, lassul. A váltót kézzel, vagy gombbal lehet váltani. A digitálist akár a számtógép is vezérelheti, de mi itt is vagy tárcsával vagy újabban telefonos appal irányíthatjuk a mozdonyt és a váltót is. Ami szabály: digitális mozdony mehet analóg pályára, viszont fordítva nem. Vasúti kocsiknál vagy csak analóg lehet vagy csak digitális (a világítás miatt). A sín szempontjából mindegy, milyen áramot vezet. Kialakításban 3-féle létezhet teljesen analóg, teljesen digitális, illetve a vonatüzem digitális, a pályavezérlés analóg. Ami szerintem különbség, hogy a digitálisnál nagyobb élmény a mozdony vezetése, analógnál pedig állomásfőnököt lehet jobban játszani. A jó kezdőkészlet mindent tartalmaz: sínek, vezérlő, mozdony, vagonok. Sajnos általában körpálya van benne, de a Tillig esetében a kiegészítő sínkészletre engedményt ad.
Bardotka a Kühn modell kiadásában

A modellt még 2014-ben rendeltem meg, amikor még úgy volt, hogy a gyűjtemény cseh irányultságú lesz. Aztán eltelt 5 év és kézbe is vehettem.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.
Az időbélyeg nem alkalmas azonosításra, az oldal első elérésének időpontját tartalmazza.