Hogyan ne építs terepasztalt? • 2019-05-01
Keresőszavak: terepépítés,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
Az építés során számos dolgot elhibáztam, amit most már persze másképpen csinálnék. Ilyen a kezdés is, amit nehéz utólag jóvá tenni.
1. Válaszd ki a témát: mit fogsz játszani?
Szerintem ez a legfontosabb, főleg, ha gyermekkel építed az asztalt. Ő a személyszállítást szereti, én az árufuvarozást. A személyszállításhoz nem árt, ha van kettőnél több állomás vagy megállóhely, az árufuvarozáshoz meg tolatóvágányok kellenek. Ami még megválaszolandó kérdés: mikori terepasztalt építünk? Jelenkorit? Gyerekkorban járt vonatokat, vagy épp az ükapánk idejét? Bár észreveszem, sok modellezőt nem zavar a korok össze-visszasága, szerintem egy gyűjteményben egy ilyen rendezőelv is fontos lehet.
2. Hol fogsz vele játszani?
A lakásban lesz helyen, esetleg az ágy alatt? Vagy csak a kert marad? Esetleg a garázs? Fontos, hogy a terepasztal helye egy olyan holt tér lesz, amire nem lehet pakolni, viszont felfogja a port:)
3. Méretarány kérdése
Főleg a méret behatárolja a kérdést, de ha van hely, akkor a játék típusa. Meg általában az is, hogy 40 év felett romlik az ember szeme. Valahogy az ember legkésőbb a húszas éveiben elfelejti ezt a szórakozást és akkor veszi elő, ha már gyermeke van. Én a kétezer-tízes évek elején jó időben kezdtem bele TT-re, elég sok gyártó kezdett el fejleszteni, a modellek részletgazdagok, a méretarány meg gyermekkoromból ismert volt. Nulláról indultam, tehát nekem mindegy volt, hogy maradok a TT-nél, vagy váltok.
Az N méret (1:160) talán a megszokás miatt is nekem túl kicsinek tűnt, most meg már egyre inkább, és bár elismerem, hogy ebben a méretben azért tisztességes vonathosszot lehet létrehozni, illetve jelentősebb a villamos-modell kínálata is, számomra a nehezebb kezelhetőség miatt lemondtam róla.
A H0-ról azért kellett lemondanom, mert nagy a rendelkezésre álló helyhez képest, ugyanakkor ebben a méretarányban a legnagyobb a kínálat. (Összehasonlításként a Tillig 16705-ös Y hálókocsija 204 mm, a szintén Tillig ugyanilyen H0 74836-os cikkszámú modellje 282 mm, a kettő között 8 centi a különbség, azaz 3 H0 vagon helyére 4 TT fér. Nem mindegy, ha korlátozott a hely.)
4. Kialakítás kérdése
Hol van már az az idő, amikor a terepasztal egy asztallap volt? Egyre többen gyártanak L, U alakú asztalokat, illetve modulokat.
A modulok előnye, hogy kisebb helyen tárolható, a szabvány miatt át is rendezhető, könnyebben bővíthető, ugyanakkor nem terepasztal, csak egy csík. Ennek ellenére gondolkodom rajta, mert a terepasztal már másképp nem bővíthető, pedig lenne téma, amit meg kell valósítani.
A TT modulszabványait ezen az oldalon lehet elérni.
A modellt még 2014-ben rendeltem meg, amikor még úgy volt, hogy a gyűjtemény cseh irányultságú lesz. Aztán eltelt 5 év és kézbe is vehettem.