Modellbemutatás • 2025-09-30


Keresőszavak: tillig, hálókocsi, zssk,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
A vagon jelenlegi belseje fotó forrása: dopravacek.eu
A hálókocsis utazás ismét felfutóban van, ennek a piacnak egy kisebb szereplője a szlovák ZSSK, amely vegyes kocsiparkkal próbálta meg az igényeket kielégíteni. A WLAB hálókocsi a MÁV állományában is közlekedik 70-80 középszámmal, elsősorban a Románia felé kerül besorolásra. Szlovákiában a Kassa-Prága, Kassa-Pozsony, Kassa-Homonna vonalakon lehet találkozni ezekkel a WLAB kocsikkal, amelyeket a Wagon Slovakia Košice magán társaság üzemeltet.
Sokásos doboz, szokásos kiegészítők, semmi extra
Bármennyire is szép a kiképzés, itt a való életben van egy hosszúkás alakú szellőzőpár is.
A hálókocsi egy klasszikus Y vagon, amely a Tillig szortimentjében régóta szerepel. A kocsi tetőívének kiképzése megfelelő, ahogy a kocsi végének keskenyedése is. A modell tetején, az elérhető képek alapján több helyen is eltérés láthatunk. Sem a tetőszellőzők száma, sem azok elrendezése nem felel meg a vagonweb.cz oldalra feltöltött fotókon szereplő szlovák hálókocsikocsiknak. Ugyanakkor a hálókocsin lévő fővizsga dátuma 2009-es, az általam talált fotók legkorábbika 2010-es, így akár közlekedhetett így is, de ennek kicsi az esélye. A kocsi már Blonsky színterv szerint készült, bordó-szürke-fehér festést kapott, a logó színe bordó. Ez a szíínterv 2008 és 2015 között volt használatban, nm valószínű, hogy a fenstést követően építették volna át.
Az ajtó kialakítása megnyerő
Az oldalfal sima, az egyes oldalkon található ablakok száma megfelelő (11 illetve 12 ablakkal). Az oldalfalon tamponálással jelenik meg a visszajelző lámpa, amely a hálókocsi használatot mutatja. A feliratok elhelyezése megfelelő, a tamponálás éles, nem találunk elfolyást. Az oldalfalon a szlovák vasúttársaság mellett az üzemeltető magáncég logoja is felkerült az eredeti kocsira, amelyet a modell hűen lekövet. Egyetlen kisebb kötözködnivalót ltok: a lépcsők széle sárga vagy fehér, a modellen azonban nem került egyik színnel sem tamponálva.
Az kocsi feljáró ajtón az ablak fekete kerettel kiemelték, ezzel utánozva a gumiszalagot, a kilincsek ezüst színűek.
A kocsik alvázán több dobozt látok, mint az igazi járművön, az alváz szürke színéről nem tudok nyilatkozni. Viszont, ami felkerült az részletes, sőt, kis sárga figyelmeztető háromszögk is tamponálásra kerültek.
A kocsikon az egyediség is az első részen, a forgóvázakon jelenik meg, a korábbi modelleken hatalmas dinamó volt metalálható, ezen a modellen egy kisebb egység látható.
A színvilág belülről barnás, de nem az igazi
A kocsi belülről berendezett, az egyik oldalon a folyósó a másik oldalon az ágyak látszanak az ablakon betekintve. Alapvetően a kialakítással nincs gond, az ablakok ezüst keretet kaptak, az ágyak fehér lepedővel vannak behúzva. A színvilág barnás, de nem az igazi, a kocsik belső színe sötétebb, van ahol csak sötét mézszín, máshol inkább sötétbarna.
A kocsik vége is vonzza a tekintetet.
A kocsik végének kialakítása elsősorban a tamponálás miatt vonzza a szemet. A végzárlámpákat tamponálás emeli ki, de van sárga háromszög piktogram és hosszabb feljegyzés is a kocsi adataival.
Adatlap
| Gyártó: | Tillig |
| Katalógus száma: | 16739 |
| Korszak: | VI. |
| Hossza (ütközők között): | 204 mm |
| Tömege: | 70 gramm |
Legutóbb az L.S. Models kiadásában megjelenő, nyugati igényekre figyelő, Görlitzben gyártott hálókocsit mutattam be, a mostani bejegyzésben viszont egy korábbi, még a szocialista piacokra készült verziót ismertetnék meg. A bemutatott modell még 2013-ban jelent meg, azonban a Tillig 2024-es őszi katalógusában is szerepel a modell, kisebb festési eltérésekkel.
Tavaly szeptember óta nem építettem semmilyen terepasztalra való épületet vagy járművet, pedig augusztus eleje óta az asztalomon porosodott a Busch 8877 számú készlete, ami egy falusi tyúkól. Az összeszerelése egyszerű, összességében 90 perc alatt kész lettem festéssel együtt.
A nyár végét mi sem jelezhetné jobban, mint a Tillig őszi újdonságkatalógusának megjelenése. Ebben a rövid katalógusban összesen 30 újdonság szerepel, ebből 3 formaújdonság, illetve van két MÁV-os személykocsi is.