Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

A klasszikus Y hálókocsi

Modellbemutatás • 2025-09-30 

Keresőszavak: tillig, hálókocsi, zssk,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

A vagon jelenlegi belseje fotó forrása: dopravacek.eu

A hálókocsis utazás ismét felfutóban van, ennek a piacnak egy kisebb szereplője a szlovák ZSSK, amely vegyes kocsiparkkal próbálta meg az igényeket kielégíteni. A WLAB hálókocsi a MÁV állományában is közlekedik 70-80 középszámmal, elsősorban a Románia felé kerül besorolásra. Szlovákiában a Kassa-Prága, Kassa-Pozsony, Kassa-Homonna vonalakon lehet találkozni ezekkel a WLAB kocsikkal, amelyeket a Wagon Slovakia Košice magán társaság üzemeltet.

Az eredeti hálókocsi

A Vasúti kocsikat a kelet-németországi VEB Waggonbau Görlitz készítette 1985-ben, a megengedett legnagyobb sebességük 140 Km/h. A kocsikon bár volt felújítás – ahogy azt a ZSSK képei is mutatják érdemi módosítás nem történt, továbbra is a korszakra jellemző barbás színvilág uralja a kocsik belsejét. Ehhez képest, ha benézünk a kocsik ablakán a Tillig egy világosabb bézs-színű folyósót készített el.

Sokásos doboz, szokásos kiegészítők, semmi extra

A 16739-es modell

A modell a szokásos gyufásdobozban érkezik, ezen belül egy formára nyomott műanyag védi. A címke már a modernebb változat, kis képpel mutatja a modellt is. A modellhez a szokásos fékcsöveket és kampókat kapunk, illetve egy leírást, hogyan lehet a világítást beszerelni, ami külön megvásárolható.
A modell alapvetően egy festési vasiáns, amely nagyon kis mértékben tér el a sorozat többi modelljétől.

Bármennyire is szép a kiképzés, itt a való életben van egy hosszúkás alakú szellőzőpár is.

A hálókocsi egy klasszikus Y vagon, amely a Tillig szortimentjében régóta szerepel. A kocsi tetőívének kiképzése megfelelő, ahogy a kocsi végének keskenyedése is. A modell tetején, az elérhető képek alapján több helyen is eltérés láthatunk. Sem a tetőszellőzők száma, sem azok elrendezése nem felel meg a vagonweb.cz oldalra feltöltött fotókon szereplő szlovák hálókocsikocsiknak. Ugyanakkor a hálókocsin lévő fővizsga dátuma 2009-es, az általam talált fotók legkorábbika 2010-es, így akár közlekedhetett így is, de ennek kicsi az esélye. A kocsi már Blonsky színterv szerint készült, bordó-szürke-fehér festést kapott, a logó színe bordó. Ez a szíínterv 2008 és 2015 között volt használatban, nm valószínű, hogy a fenstést követően építették volna át.

Az ajtó kialakítása megnyerő

Az oldalfal sima, az egyes oldalkon található ablakok száma megfelelő (11 illetve 12 ablakkal). Az oldalfalon tamponálással jelenik meg a visszajelző lámpa, amely a hálókocsi használatot mutatja. A feliratok elhelyezése megfelelő, a tamponálás éles, nem találunk elfolyást. Az oldalfalon a szlovák vasúttársaság mellett az üzemeltető magáncég logoja is felkerült az eredeti kocsira, amelyet a modell hűen lekövet. Egyetlen kisebb kötözködnivalót ltok: a lépcsők széle sárga vagy fehér, a modellen azonban nem került egyik színnel sem tamponálva.
Az kocsi feljáró ajtón az ablak fekete kerettel kiemelték, ezzel utánozva a gumiszalagot, a kilincsek ezüst színűek.

A kocsik alvázán több dobozt látok, mint az igazi járművön, az alváz szürke színéről nem tudok nyilatkozni. Viszont, ami felkerült az részletes, sőt, kis sárga figyelmeztető háromszögk is tamponálásra kerültek.
A kocsikon az egyediség is az első részen, a forgóvázakon jelenik meg, a korábbi modelleken hatalmas dinamó volt metalálható, ezen a modellen egy kisebb egység látható.

A színvilág belülről barnás, de nem az igazi

A kocsi belülről berendezett, az egyik oldalon a folyósó a másik oldalon az ágyak látszanak az ablakon betekintve. Alapvetően a kialakítással nincs gond, az ablakok ezüst keretet kaptak, az ágyak fehér lepedővel vannak behúzva. A színvilág barnás, de nem az igazi, a kocsik belső színe sötétebb, van ahol csak sötét mézszín, máshol inkább sötétbarna.

A kocsik vége is vonzza a tekintetet.

A kocsik végének kialakítása elsősorban a tamponálás miatt vonzza a szemet. A végzárlámpákat tamponálás emeli ki, de van sárga háromszög piktogram és hosszabb feljegyzés is a kocsi adataival.

Összefoglalás

A bemutatott példány 2025. májusban jelent meg, jellegében egy modern festésű WLAB hálókocsi, amelyet 25 ezer Forint körüli áron kaphatunk meg. Ez az ár nagyjából 4 és fél ezer forinttal több, mint a normál személykocsi változat és csak nagyjából 3 ezer Forinttal marad el egy hasonló H0 méretarányú modelltől.

Adatlap

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 16739
Korszak: VI.
Hossza (ütközők között): 204 mm
Tömege: 70 gramm

Hivatkozások

(Fotók az eredeti kocsikról) https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/SK/ZSSK_WLAB.php
(Belső tér) https://iho.hu/hirek/huszonnegy-kocsis-halokocsiflotta-beszerzes-a-zssk-nal illetve https://dopravacek.eu/2025/01/26/slovenske-drahy-chteji-kvalitnejsi-nocni-dopravu-poptavaji-az-24-novych-luzkovych-vozu
Hálókocsi Keletnek

Legutóbb az L.S. Models kiadásában megjelenő, nyugati igényekre figyelő, Görlitzben gyártott hálókocsit mutattam be, a mostani bejegyzésben viszont egy korábbi, még a szocialista piacokra készült verziót ismertetnék meg. A bemutatott modell még 2013-ban jelent meg, azonban a Tillig 2024-es őszi katalógusában is szerepel a modell, kisebb festési eltérésekkel.

Tovább a bejegyzéshez

 
Tyúkól

Tavaly szeptember óta nem építettem semmilyen terepasztalra való épületet vagy járművet, pedig augusztus eleje óta az asztalomon porosodott a Busch 8877 számú készlete, ami egy falusi tyúkól. Az összeszerelése egyszerű, összességében 90 perc alatt kész lettem festéssel együtt.

Tovább a bejegyzéshez

 
Elmúlt a nyár…

A nyár végét mi sem jelezhetné jobban, mint a Tillig őszi újdonságkatalógusának megjelenése. Ebben a rövid katalógusban összesen 30 újdonság szerepel, ebből 3 formaújdonság, illetve van két MÁV-os személykocsi is.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.