Modellbemutatás • 2025-07-27


Kapcsolódó Youtube short - rövid videó
Keresőszavak: tillig, teherkocsi, gbs, kils, laails, cseh,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
STARTos kiadás az ikerkocival. A mai szerelvények egy része egységes, és egy kicsit unalmas kinézetű
A blogon februárban volt utoljára modellbemutatás, igaz ritkán kerül be már új, de úgy gondoltam helye lenne egy ilyen tartalomnak is. A terepesztal épül tovább, most éppen a felső részt alakítom ki, keresem az alagútak és a hidak helyét, erről majd később posztolok. A Tillig 2025. nyári megjelenése volt a Cseh állami vasúttársaság (České Dráhy) kéttengelyes tehervonatának ikresített változata (01071 cikkszámon). Az is érdekes, hogy az a kocsi is kapható, amiből az iker tehervonatokat kialakították (14860, illetve egyszeri kiadásként 523303), így egy egységes kinézetű, de mégis részleteiben eltérő szerelvényt kaphatunk. Tudom, három-négy egyforma, picit különböző vagon nem túl izgalmas, da a mai vasút ilyen. Az utóbbi időben ezek a kis, kéttengelyes kocsikat gyakrabban veszem észre, mint a hosszú, forgóvázas kivitelűeket, jobban is tetszenek. Egy hosszú négytengelyes vonat helyén két kéttengelyesis elfér, ami miatt látványosabb szerelvényeket kapunk. Ezek a kisebb a járművek szűkebb ívben is tudnak fordulni, köszönhetően a közelebb lévő tengelyeknek, ami számomre külön előny az épülő rejtett rendező miatt.
Petr Štefek, wikimedia commons, Ostrava Javító és Gépgyár, a ČD Cargo depója és a Ostrava főpályaudvar személyforgalmi része 2018 május 1-jén
Dobozban a doboz, csak nehezen lehet kivenni.
A doboz nem rejt sok utóleg felszerelhető kiegészítőt
A dobozt kinyitva találjuk meg a szokásos nagyra nőtt Tillig gyufásdobozokat, de ezek annyira szorosan állnak benne, hogy csak úgy tudtam kivenni, mint gyerekkoromban a löncshúst, mindkét oldalon kinyitva nyomtam ki a doboz tartalmát. A két kisebb dobozon is az újabb címke jelenik meg a vagon fotójával. A dobozokat kinyitva szivacsban találjuk a két kocsit, a mellé csomagolt a kis zacskóban csak egy a kocsitetőt kezelő rudazatot kapunk. Ami csalódás még számomra, hogy nem kaptunk fix kuplungot, amivel a kocsik a terepasztalon is ikresíthetőek lehetnének, hiszen ezek a kocsik csak egymással összekötve, meghatározott sorranben közlekedhetnek.
Az A jelű kocsirész
A B jelű kocsirész
A „B” jelű kocsirész kapta a kocsi azonosítására szolgáló feliratokat, de a teleszkópos részen nincs céges logo.
A B kocsi felirata közelről a kocsitípus megjelölésével
Adatlap
| Gyártó: | Tillig |
| Katalógus száma: | 01071, két kocsit tartalmaz |
| Korszak: | VI. |
| Hossza (ütközők között): | 240 mm |
| Tömege: | 2 x 33 gramm |
Kis eltérések a STARTOS modellhez képest
Hivatkozások:
(1) https://www.parostroj.net/katalog/nv/clanky/Rekonstrukce_Gbgkks/reko_Gbgkks.php3
(2) http://www.oossro.cz/en/laails-typ-9-142-1-2/
(3) http://www.oossro.cz/en/about-us/
(4) https://files.interfracht.cz/wagons/Kils.pdf
Azt gondoltam húsvétkor már a terepasztalomon fogok dolgozni, tisztogatni, megkeresni az állás során keletkezett hibákat, de az időjárás másképp akarta. Egy ideje dolgozom egy összeállításon, hogyan alakultak át a kéttengelyes áruszállító vagonok, ami először csak a Berliner TT Bahnen 50 éves és Tillig 2012-ben megjelent termékének összevetése lett volna, de beleásva jobban magam a témába, a modellek bemutatásán keresztül a Gbs vagon átalakulásával is foglalkoztam.
Általában a bejegyzés publikálása előtt két héttel megválasztom a témát, amiről írni fogok, megkezdem az anyagok gyűjtését, a fotók (és esetleg videók) készítését, majd a szövegezést véglegesítem.
Most is volt egy terv, de a Vasuttmodell kéttengelyes, zárt teherkocsi IV. korszakos modelljeinek júniusi kiadása miatt változtattam. Egyrészt egy hatalmas eredmény, hogy a Tillig TT méretben egy magyar áruház exkluzív modelljét adta ki, és az is, hogy a bejelentés után pár nap alatt elfogyott a készlet, másrészt pont mostanában foglalkoztam ennek a kocsitípusnak az átalakulásáról. A Tillig saját fotói alapján is adott ki ilyen modellt (ez volt a bejegyzésben fotózva), adta magát a lehetőség az összehasonlításra.
A nyár végét mi sem jelezhetné jobban, mint a Tillig őszi újdonságkatalógusának megjelenése. Ebben a rövid katalógusban összesen 30 újdonság szerepel, ebből 3 formaújdonság, illetve van két MÁV-os személykocsi is.
Szent Iván éj környékén kihasználom a hosszabb nappalokat, és folytattam a pálya építését. El is jutottam oda, hogy az alsó pálya körbeért. Az eredeti terven kicsit módosítottam és most arra vár, hogy ellenőrizzem a megfelelő vágánytávolságot. Az előző bejegyzésben egy októbertől áprilisig tartó szakaszt írtam le, ahol a terepasztal tervezéssel kapcsolatos próbálkozásokról írtam, a mostani bejegyzésben időben utolérem magam, és a modellsínek próba céljából történő lerakásáig jutottam el.