Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Cseh ikrek

Modellbemutatás • 2025-07-27 

Kapcsolódó Youtube short - rövid videó

Keresőszavak: tillig, teherkocsi, gbs, kils, laails, cseh,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

STARTos kiadás az ikerkocival. A mai szerelvények egy része egységes, és egy kicsit unalmas kinézetű

A blogon februárban volt utoljára modellbemutatás, igaz ritkán kerül be már új, de úgy gondoltam helye lenne egy ilyen tartalomnak is. A terepesztal épül tovább, most éppen a felső részt alakítom ki, keresem az alagútak és a hidak helyét, erről majd később posztolok.
A Tillig 2025. nyári megjelenése volt a Cseh állami vasúttársaság (České Dráhy) kéttengelyes tehervonatának ikresített változata (01071 cikkszámon). Az is érdekes, hogy az a kocsi is kapható, amiből az iker tehervonatokat kialakították (14860, illetve egyszeri kiadásként 523303), így egy egységes kinézetű, de mégis részleteiben eltérő szerelvényt kaphatunk. Tudom, három-négy egyforma, picit különböző vagon nem túl izgalmas, da a mai vasút ilyen.
Az utóbbi időben ezek a kis, kéttengelyes kocsikat gyakrabban veszem észre, mint a hosszú, forgóvázas kivitelűeket, jobban is tetszenek. Egy hosszú négytengelyes vonat helyén két kéttengelyesis elfér, ami miatt látványosabb szerelvényeket kapunk. Ezek a kisebb a járművek szűkebb ívben is tudnak fordulni, köszönhetően a közelebb lévő tengelyeknek, ami számomre külön előny az épülő rejtett rendező miatt.

Petr Štefek, wikimedia commons, Ostrava Javító és Gépgyár, a ČD Cargo depója és a Ostrava főpályaudvar személyforgalmi része 2018 május 1-jén

Rövid története

Erről a típusról sokat nem lehet megtalálni a neten, ami nem is csoda, hiszen nem egy elterjedt konstrukcióról van szó, a ČD Cargo alakította ki saját magának. A kocsi története 1983 és 1986 között kezdődik, amikor kéttengelyes, lemezborítású, elhúzható oldalfalú Gbskks kocsikat vett át a Csehszlovák állami vasúttársaság (ČSD), amelyek nagyon hasonlítottak a magyar gbs kocsikra.
Ezek a kocsik a kétezres évekre elavulttá váltak, az egy ajtóval történő rakodás már nem volt hatékony. Ugyanakkor a vasúti kocsik életében a 20 éves kor nem számottevő, ilyenkor kapnak még egy élettartam növelő felújítást, hogy további 10-20 évig még üzemelhessenek. A MÁV is hasonló helyzetben volt, a cég a saját Gbs kocsijait Hbills típussá alakította a felépítmény elbonásával a kocsi ajtajai eltolhatóvá válltak. A cseh vasút esetében is hasonló megoldást találtunk, a kéttengelyes alapra egy olyan felépítmény került, amely egymásba tolható, azaz az oldalfal és a tető is együtt mozog. A kocsi homlokfala, azaz az üközők feletti kialakított rész, viszont nem mozgatható. Az átlakítás a České Dráhy megrendelése alapján 2006-től kezdődött meg és összeségében 300 kocsi került legyártásra 21 54 3380 000-1-től 299-2-ig pályaszámtartományban, Kils típusmegjelöléssel (9-245.1). A Tillig által megjelentetett modell ennek a kocsinak az ikresített változata, az utolsó Kils 100 vagon (200-0 és 299-2 között) 50 Laails (9-142.1) kocsipárrá került átalakítva 2009-től. (1,2)
A kocsik mindkét átalakítása Ostravában történt meg, egy olyan üzemben, amely honlapja szerint a legnagyobb felújító üzemnek számít Csehországban. Az Ostravské opravny a strojírny, s.r.o. nevű társaság elődje már 1847-ben az Osztrák Császárság időszakában foglalkozott vasúti járűvek javításával. (3) Az indulása óta az üzem mérete jócskán megnövekedett, mint azt a melléketl kép is mutatja.

Dobozban a doboz, csak nehezen lehet kivenni.

Csomagolása

Korábban a szettek egy átlátszó műnyagban dobozban kerültek ki az üzletekbe, most viszont egy papírdobozt kapunk, amelynek oldalára került fel címke. Ez a címke is megújult, a cikkszám, a megnevezés, a vasúttársaság és a modellezett korszak mellett a vagon fotóját is tartalmazza, ami szerintem nagyon pozitív változás. Sajnos, a címkén a vagon típusa rövidebb lett egy s betűvel, Laails helyett csak Laail került nyomtatásra. Megjegyzem, nem csak az internet gondolja ezt a kocsit Laailsnak, maga a Tillig is ezt festette fel a kocsik oldalára, de legyen ez a legnagyobb probléma.

A doboz nem rejt sok utóleg felszerelhető kiegészítőt

A dobozt kinyitva találjuk meg a szokásos nagyra nőtt Tillig gyufásdobozokat, de ezek annyira szorosan állnak benne, hogy csak úgy tudtam kivenni, mint gyerekkoromban a löncshúst, mindkét oldalon kinyitva nyomtam ki a doboz tartalmát. A két kisebb dobozon is az újabb címke jelenik meg a vagon fotójával. A dobozokat kinyitva szivacsban találjuk a két kocsit, a mellé csomagolt a kis zacskóban csak egy a kocsitetőt kezelő rudazatot kapunk. Ami csalódás még számomra, hogy nem kaptunk fix kuplungot, amivel a kocsik a terepasztalon is ikresíthetőek lehetnének, hiszen ezek a kocsik csak egymással összekötve, meghatározott sorranben közlekedhetnek.

Az A jelű kocsirész

Beltartalom

A következő nagy kérdés, hogy csak egy festési variánst kapunk-e a dupla szettben vagy pedig történt-e valami fejlesztés is? A válasz egyértelmű nem, a kis zacskóban kapott, külön felszerelhető alkatrészek jelentik az újdonságot a START modell öntvényéhez képest, illetve az A jelű kocsin találunk meg két piros fékezőkereket. A valós kocsi makettszerű lekövetésébe nincs értelme belemenni, mivel a kocsi alapja a Tillig kéttengelyes START modellplatform. Ezen kocsik alváza egyforma, 117 mm hosszú, csak a felépíténye változik, így költséghatékonyan készül belőle ponyvás és elhúzható oldalú, konténerszállító, nyitott kocsi és rakoncás rönkszállító vagon is. Az ikrek alapjául szolgáló Kils vagonok hossza 14 020 mm, ami TT méretben 116,8 mm-t jelentene, azaz ez a 0,2mm nálam tűréshatáron belül van. (4) A modell kivitelezését a tamponálás dobja fel, sárgával kiemelték a rögzítő horgokat, az alvázra szerelt táblák háttérszíne is fekete, ami miatt az itt látható feliratok is látványosabbak. Barna kiemelést kapott az eltolható fedelek széle és az a sín, amin ezek a falak mozgathatóak. A két kocsi festése eltérő, az első „A” jelű egység kapta meg a CD Cargó logóját, de pályaszámot ez a kocsirész nem kapott. Erre a kocsira a tehervagonra jellemző táblácska, illetve 2009-es revíziós dátum került feliratozásra.

A B jelű kocsirész

A „B” jelű kocsirész kapta a kocsi azonosítására szolgáló feliratokat, de a teleszkópos részen nincs céges logo.

A B kocsi felirata közelről a kocsitípus megjelölésével

Összefoglalás

A kettős vagon nem sokban tér el az alap STARTos modelltől, tulajdonképpen egy festési variánst látunk. A START kiadás ára jelenleg 9.000 Forint körül van, a dupla kocsi 22.000 Ft, a különbséget az egyedi felirat okozza. Ugyanakkor ez a modell elég népszerű volt ahhoz, hogy a kiskereskedésekből a bejegyzés írásának időpontjára kifogyjon, és a Tillig oldalán is a nem elérhető felirat fogad, így elég egyértelmű, hogy a többség úgy gondolta megéri a többet fizetni ezért a kocsiért.

Adatlap

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 01071, két kocsit tartalmaz
Korszak: VI.
Hossza (ütközők között): 240 mm
Tömege: 2 x 33 gramm

Kis eltérések a STARTOS modellhez képest

Hivatkozások:
(1) https://www.parostroj.net/katalog/nv/clanky/Rekonstrukce_Gbgkks/reko_Gbgkks.php3
(2) http://www.oossro.cz/en/laails-typ-9-142-1-2/
(3) http://www.oossro.cz/en/about-us/
(4) https://files.interfracht.cz/wagons/Kils.pdf

A kéttengelyes fedett kocsi átalakulása

Azt gondoltam húsvétkor már a terepasztalomon fogok dolgozni, tisztogatni, megkeresni az állás során keletkezett hibákat, de az időjárás másképp akarta. Egy ideje dolgozom egy összeállításon, hogyan alakultak át a kéttengelyes áruszállító vagonok, ami először csak a Berliner TT Bahnen 50 éves és Tillig 2012-ben megjelent termékének összevetése lett volna, de beleásva jobban magam a témába, a modellek bemutatásán keresztül a Gbs vagon átalakulásával is foglalkoztam.

Tovább a bejegyzéshez

 
Keresd a különbséget – Gbgs vagonok

Általában a bejegyzés publikálása előtt két héttel megválasztom a témát, amiről írni fogok, megkezdem az anyagok gyűjtését, a fotók (és esetleg videók) készítését, majd a szövegezést véglegesítem.
Most is volt egy terv, de a Vasuttmodell kéttengelyes, zárt teherkocsi IV. korszakos modelljeinek júniusi kiadása miatt változtattam. Egyrészt egy hatalmas eredmény, hogy a Tillig TT méretben egy magyar áruház exkluzív modelljét adta ki, és az is, hogy a bejelentés után pár nap alatt elfogyott a készlet, másrészt pont mostanában foglalkoztam ennek a kocsitípusnak az átalakulásáról. A Tillig saját fotói alapján is adott ki ilyen modellt (ez volt a bejegyzésben fotózva), adta magát a lehetőség az összehasonlításra.

Tovább a bejegyzéshez

 
Elmúlt a nyár…

A nyár végét mi sem jelezhetné jobban, mint a Tillig őszi újdonságkatalógusának megjelenése. Ebben a rövid katalógusban összesen 30 újdonság szerepel, ebből 3 formaújdonság, illetve van két MÁV-os személykocsi is.

Tovább a bejegyzéshez

 
Szent Iván-éji vágányfektetés

Szent Iván éj környékén kihasználom a hosszabb nappalokat, és folytattam a pálya építését. El is jutottam oda, hogy az alsó pálya körbeért. Az eredeti terven kicsit módosítottam és most arra vár, hogy ellenőrizzem a megfelelő vágánytávolságot. Az előző bejegyzésben egy októbertől áprilisig tartó szakaszt írtam le, ahol a terepasztal tervezéssel kapcsolatos próbálkozásokról írtam, a mostani bejegyzésben időben utolérem magam, és a modellsínek próba céljából történő lerakásáig jutottam el.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.