Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Szent Iván-éji vágányfektetés

Hogyan ne építs terepasztalt? • 2025-06-28 

Keresőszavak: tervezés, terepépítés, űrszelvény,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

A korábbi felső szin nagyobb darabokban megmaradt

Bontás

Amikor elkészültek a tervek nem volt más hátra, mint a terepasztalnak azt a részét, amit szerettem volna újraépíteni, el kellett bontani. Ez nagyjából a felület kétharmadát jelentette. A bontást úgy szerettem volna megoldani, hogy minél több sínt és elkészült terepet meg tudjak menteni későbbi visszaépítés céljából. Először úgy gondoltam ez egy hosszú folyamat lesz, de két nap alatt sikerült végeznem a művelettel, úgy, hogy mindössze két sín sérült.
Első nap elcsomagoltam a házakat, illetve azokat a területeket szedtem szét minél nagyobb darabokban, amelyekről úgy gondoltam visszaépíthető lesz, ezért nagy darabban maradt meg présházakat tartalmazó hegyoldal is.

A sínszeget nem olyan könnyű észrevenni

A végére maradt a vágányok bontása. A sínekre vizet permeteztem, majd mintegy fél óra múlva hozzá lehetett kezdeni a sínek kiemelésének és tisztításának. A sínek ágyazata színezett sínkő volt, amit faragasztóval rögzítettem, ez tartotta meg a síneket.
A vágányok egy része sínszeggel vagy csavarral is rögzítve lett, ezek a megkeresése és kihúzása is könnyebb volt a vizes permetezés után. Némely esetben tényleg keresés volt, mivel ezeket a rögzítőket lefestettem, hogy ne tűnjenek fel.
Türelmesen, lassan haladva, sínről sínre húztam ki mindig a következő darabot. A kivett darabokat azonnal tisztítottam, ne kössön vissza a faragasztó, közben a következő részt permetezve be vízzel. Meglepődtem, mennyi flexi sínt használtam, de belegondolva nem lehetett volna másképp megoldani a régi, 35-40 éves, Berliner TT Bahner által gyártott sínek cseréjét modernebb Tilligre, mert a két vágányrendszernek jelentősen eltér a geometriája.
A sínek eltávolítása után már erősebb eszközökkel is neki lehetett esni a pályának, ezt már nem fogom újra felhasználni.

Mindig csak egy részét nyomtattam ki a tervnek, és utána próbáltam ki valóságban működik-e.

Az új pálya előkészítése

Az építés előtt a megtisztított sínek osztályozása és a teljes sínek szétválogatása történt meg. Hogy építéskor már gyorsabban haladjak a síneket papírból készült fakkokba tettem. Ez az osztályozás tovább tartott, mint gondoltam, sok vágott sín volt, ami később jól jöhet, de ebben a fázisban nem kerülhetett az egész ívek közé. Amikor ezzel elkészültem a maradék új síneket is hozzátettem, majd megnéztem mi az, amit rendelnem kell. A rendelés megérkezés után ezeket a síneket is a helyére tettem, és megkezdődhetett az építkezés.
Mivel egy szakaszon meg szerettem volna hagyni a korábbi vágányokat, ezért ehhez kapcsolódva először az alsó vasútállomást készítettem el. A vágányterveket kinyomtattam és a letisztított asztallapra tettem fel. Ilyenkor derült ki, hogy nagyobb területet kell bontani, mint korábban letisztítottam. Mivel ez elsősorban a várost érintette, viszonylag gyors volt, de sok szemetet hagyott, mivel korábban vékony, de változó nagyságú hungarocellre építkeztem. A képen egy köztes állapot látható, amikor épp azt nézem, mit kellene még bontani, illetve pár síndarabbal ellenőrzöm, hogy valóban jó-e a nyomtatás. Sajnos, itt egy párszor vissza kellett ülnöm a gép elé, mert a villamos nem pont ott fordult, ahol a terveket volt, illetve a 4. vágány ívén is változtatni kellett. Persze amiatt módosult a többi váltó is, de végül a nyomtatott papírra kerültek rá a sínek, pontosan úgy, ahogy az a terven szerepelt.

Egyszerű, gyorsan megépíthető űrszelvény ellenőrző vasúti kocsi

Űrszelvény ellenőrző kocsi

Szerintem minden aktív terepasztalozó gyűjteményében van sérült kocsi, amely a játék közben szenvedett balesetet. Nekem egy régi mészszállító kocsi volt, amelyről letört a felépítmény. Sokáig csak kallódott, aztán a kerekét lecseréltem fém kerekekre és a váltókat ellenőriztem vele. Most azonban arra lett volna szükség, hogy a lerakott vágányok mellett ellenőrizzem az űrszelvényt. Mivel korábban (lásd előző bejegyzés) eldöntöttem, hogy mekkora méretet érdemes néznem ehhez készítettem el a kocsit. Tekintve, hogy az egyenes és az íves szelvény között jelentős a különbség, ezért egy olyan kocsit szerettem volna építeni, amelynél egy az ellenőrző felépítmény cserélhető. Első lépésben kinyomtattam az űrszelvényeket és papírragasztóval hungarocellre ragasztottam, majd kivágtam. Mivel az egy réteget kevésnek találtam, egy második is került rá.
A cserét végül egy régebbi szekrénymágnes szétszerelésével oldottam meg, a nagyobbik része került fel a kocsira. Hogy ne mozduljon el, egy hungarocellel vettem körül, majd az egészet faragasztóval rögzítettem a kocsira. A hungarocell másik vége egy egyenes rész, amire pici vízszintezőt tudok feltenni, ha kell. Ezeket a vízszintezőket az egyik diszkontban vettem, de barkácsáruházak is árulják.
Az űrszelvények hátára szintén faragasztóval került fel a szekrénymágnesből kiszerelt két fémdarab.
A száradást követően jól tart, a mágnes miatt van tér a mozgatásra, az űrszelvényt pont a sínkoronára tudom tenni.

A vágányok nem alulról, hanem oldalról vannak rögzítve a teszthez, tapasztalatom szerint nehezebben mozdulnak el.

Tanulva a legutóbbiakból a síneket a papírlapon ideiglenesen a kétoldalú ragasztóval nem alulról, hanem oldalról rögzítettem, így nem tudott elmozdulni. A vágányok űrszelvényének ellenőrzése újabb tervmódosítást indokolt, mert bár az űrszelvénynek éppen megfelelt a távolság, szerettem volna még pár milliméter helyet a vágányok között, hogy jobban lehessen majd a terepet építeni.

A pálya úgy is ki lett próbálva, hogy egy vastagabb kartonpapírra került

És még mindig nem kezdek el építeni

A pálya körbeért, a következő lépésben kartonpapírból készítettem a vágányok alá tartólemezt. Elsőre teljesen fölöslegesnek tűnik egy második szintet tenni, mivel jól látszik, hogy az alap egy OSB lap. Korábban a váltóállító motorok (MTB MP-1) a sínek mellett helyezkedtek el, a váltás hajlított fémszálakkal történt. Azonban ezeket a szálakat a beépített váltó alatt átvezetni kész horror volt, illetve a motorok elrejtése sem volt egyszerű.
A rétegelt lemez segítségével könnyebben fogom tudni emelni a vágányokat, illetve a váltóknál is segíthet. A jelenlegi tervem az, hogy rétegelt lemezre kerül rá a kitérő, ez alá kerül a váltómotor, az OSB lapra pedig egy lyukat vágok, hogy a motor is elférjen. Reményeim szerint sokkal egyszerűbb lesz pozicionálni és szerelni is a váltómotort. Viszont a rétegelt lemez nem olcsó, jó lenne látni mennyire is van szükség belőle.

A kocsival nemcsak az űrszelvány szélességét de a magasságát is lehet ellenőrizni.

Mivel a rétegelt lemez magasabban fut, ebből a szempontból is előnyös volt lepróbálni a az űrszelvényt, főleg ott, ahol biztosan lesz felette egy másik vágány. Ki is derült, hogy így kevés lesz a hely, bontani kellett a hegyből. A kép oldalán lehet látni a korábbi terepasztal szinteket, tiszta olyan, mint egy geológiai park.

A sínpapucsot óvatosan, csavarhúzóval tudom levenni.

A kartonalapokkal párhuzamosan minden sínpapucs is felhelyezésre került, illetve a külső oldalon elkészítettem a megszakításokat is. Most először kezdtem ez szakaszoló síneket is használni. Korábban szigetelő papucsot használtam, illetve bevágtam a sínt, ahol meg szerettem volna szakítani. A megszakító sín sem tud ennél többet, azonban az üres helyre egy műanyag kis pöcök került beépítésre, így esély nincs arra, hogy összecsússzon. Természetesen így is marad olyan hely, ahol nem szeretnék szakaszoló sín építeni, hanem a gyári sín egyik papucs helyére szerelnék fel egy műanyag papucsot, ami egyben megszakítóként is viselkedik. Az a módszer, hogy megfogom a papucsot és egy fogóval kirántom, nem működik, mert jobb esetben csak a papucs, rosszabb esetben az egész sín is jön. A vágás sem járható, mert a sín szinte mindig sérül. Ezért jobb megoldás híján csak egy vékony fejű, erős csavarhúzóval nyúlok be a sín és a papucs közé, ott óvatosan a papucs oldalát kihajlítva kiemelhetővé válik.

Szent Iván-éji parkosítás

Volt a terepasztalomon egy tenyérnyi hely a vasútállomás mellett, amelyet már régen beszórtam barna erdőtalajjal, de aztán nem kezdtem vele semmit. A sima füvezés egy most felújított állomás mellett olcsó megoldás lett volna, a fa nem túl előnyös ott, mert előtte vonat, mögötte villamos menne, ezért csak nehezítené a dolgom egy tereptárgy. Aztán a városba járva néztem, a parkokat hogyan alakítják ki. Azt láttam, hogy kevés gondozást igénylő pampafüvet és nemesített árvalányhajat ültetnek, mellé pár magasabb, virágzó növényt. Szent Iván éjjelén próbáltam kitalálni, hogy lehet ilyen növényt létrehozni, de aztán csak a következő napokban leltem rá az igazi megoldásra.
A bejegyzés termékmegjelenést tartalmaz, mivel leírom, melyek azok a termékek, amiket megvásároltam és aztán dolgoztam is velük.

Tovább a bejegyzéshez

 
Cseh ikrek

A Tillig 2025. nyári megjelenése volt a Cseh állami vasúttársaság (České Dráhy) kéttengelyes tehervonatának ikresített változata 01071 cikkszámon. Az is érdekes, hogy az a kocsi is kapható, amiből az iker tehervonatokat kialakították (14860, illetve egyszeri kiadásként 523303), így egy egységes kínézetű, de mégis részleteiben eltérő szerelvényt kaphatunk.

Tovább a bejegyzéshez

 
Csattanás és karcok

Hat éve, 2019-ben, május 1-jén jelent meg az első bejegyzés a blogon. Akkor azt gondoltam, hogy terepasztal építése és a bejegyzések írása is jobban megy majd, de mindkettő kifogott rajtam. Sokan, ahogy én is, a gyermekükkel kezdenek asztalt építeni, aztán lesz vele valami.
Ez a bejegyzés arról szól, hogy türelmesnek és kitartónak kell lenni, mert ahhoz, hogy egy működő asztal legyen a végén, sok apróságot szükséges figyelni.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.