Hogyan ne építs terepasztalt? • 2025-06-28
Keresőszavak: tervezés, terepépítés, űrszelvény,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
A korábbi felső szin nagyobb darabokban megmaradt
A sínszeget nem olyan könnyű észrevenni
A végére maradt a vágányok bontása. A sínekre vizet permeteztem, majd mintegy fél óra múlva hozzá lehetett kezdeni a sínek kiemelésének és tisztításának. A sínek ágyazata színezett sínkő volt, amit faragasztóval rögzítettem, ez tartotta meg a síneket.
A vágányok egy része sínszeggel vagy csavarral is rögzítve lett, ezek a megkeresése és kihúzása is könnyebb volt a vizes permetezés után. Némely esetben tényleg keresés volt, mivel ezeket a rögzítőket lefestettem, hogy ne tűnjenek fel.
Türelmesen, lassan haladva, sínről sínre húztam ki mindig a következő darabot. A kivett darabokat azonnal tisztítottam, ne kössön vissza a faragasztó, közben a következő részt permetezve be vízzel. Meglepődtem, mennyi flexi sínt használtam, de belegondolva nem lehetett volna másképp megoldani a régi, 35-40 éves, Berliner TT Bahner által gyártott sínek cseréjét modernebb Tilligre, mert a két vágányrendszernek jelentősen eltér a geometriája.
A sínek eltávolítása után már erősebb eszközökkel is neki lehetett esni a pályának, ezt már nem fogom újra felhasználni.
Mindig csak egy részét nyomtattam ki a tervnek, és utána próbáltam ki valóságban működik-e.
Egyszerű, gyorsan megépíthető űrszelvény ellenőrző vasúti kocsi
A vágányok nem alulról, hanem oldalról vannak rögzítve a teszthez, tapasztalatom szerint nehezebben mozdulnak el.
Tanulva a legutóbbiakból a síneket a papírlapon ideiglenesen a kétoldalú ragasztóval nem alulról, hanem oldalról rögzítettem, így nem tudott elmozdulni. A vágányok űrszelvényének ellenőrzése újabb tervmódosítást indokolt, mert bár az űrszelvénynek éppen megfelelt a távolság, szerettem volna még pár milliméter helyet a vágányok között, hogy jobban lehessen majd a terepet építeni.
A pálya úgy is ki lett próbálva, hogy egy vastagabb kartonpapírra került
A kocsival nemcsak az űrszelvány szélességét de a magasságát is lehet ellenőrizni.
Mivel a rétegelt lemez magasabban fut, ebből a szempontból is előnyös volt lepróbálni a az űrszelvényt, főleg ott, ahol biztosan lesz felette egy másik vágány. Ki is derült, hogy így kevés lesz a hely, bontani kellett a hegyből. A kép oldalán lehet látni a korábbi terepasztal szinteket, tiszta olyan, mint egy geológiai park.
A sínpapucsot óvatosan, csavarhúzóval tudom levenni.
A kartonalapokkal párhuzamosan minden sínpapucs is felhelyezésre került, illetve a külső oldalon elkészítettem a megszakításokat is. Most először kezdtem ez szakaszoló síneket is használni. Korábban szigetelő papucsot használtam, illetve bevágtam a sínt, ahol meg szerettem volna szakítani. A megszakító sín sem tud ennél többet, azonban az üres helyre egy műanyag kis pöcök került beépítésre, így esély nincs arra, hogy összecsússzon. Természetesen így is marad olyan hely, ahol nem szeretnék szakaszoló sín építeni, hanem a gyári sín egyik papucs helyére szerelnék fel egy műanyag papucsot, ami egyben megszakítóként is viselkedik. Az a módszer, hogy megfogom a papucsot és egy fogóval kirántom, nem működik, mert jobb esetben csak a papucs, rosszabb esetben az egész sín is jön. A vágás sem járható, mert a sín szinte mindig sérül. Ezért jobb megoldás híján csak egy vékony fejű, erős csavarhúzóval nyúlok be a sín és a papucs közé, ott óvatosan a papucs oldalát kihajlítva kiemelhetővé válik.
Volt a terepasztalomon egy tenyérnyi hely a vasútállomás mellett, amelyet már régen beszórtam barna erdőtalajjal, de aztán nem kezdtem vele semmit. A sima füvezés egy most felújított állomás mellett olcsó megoldás lett volna, a fa nem túl előnyös ott, mert előtte vonat, mögötte villamos menne, ezért csak nehezítené a dolgom egy tereptárgy. Aztán a városba járva néztem, a parkokat hogyan alakítják ki. Azt láttam, hogy kevés gondozást igénylő pampafüvet és nemesített árvalányhajat ültetnek, mellé pár magasabb, virágzó növényt. Szent Iván éjjelén próbáltam kitalálni, hogy lehet ilyen növényt létrehozni, de aztán csak a következő napokban leltem rá az igazi megoldásra.
A bejegyzés termékmegjelenést tartalmaz, mivel leírom, melyek azok a termékek, amiket megvásároltam és aztán dolgoztam is velük.
A Tillig 2025. nyári megjelenése volt a Cseh állami vasúttársaság (České Dráhy) kéttengelyes tehervonatának ikresített változata 01071 cikkszámon. Az is érdekes, hogy az a kocsi is kapható, amiből az iker tehervonatokat kialakították (14860, illetve egyszeri kiadásként 523303), így egy egységes kínézetű, de mégis részleteiben eltérő szerelvényt kaphatunk.
Hat éve, 2019-ben, május 1-jén jelent meg az első bejegyzés a blogon. Akkor azt gondoltam, hogy terepasztal építése és a bejegyzések írása is jobban megy majd, de mindkettő kifogott rajtam. Sokan, ahogy én is, a gyermekükkel kezdenek asztalt építeni, aztán lesz vele valami.
Ez a bejegyzés arról szól, hogy türelmesnek és kitartónak kell lenni, mert ahhoz, hogy egy működő asztal legyen a végén, sok apróságot szükséges figyelni.