Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

A GYSEV Ludmillái

Modellbemutatás • 2025-02-25 

Keresőszavak: gysev, ludmilla, dízel, magyar,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

A GYSEV által bérelt (jobbra) és megvásárolt mozdonyok modelljei

A németesen Ludmilla, újabban Lúd – vagy még gyerekkoromban inkább Nagyszergej különleges helyet foglal el a mozdonyok között: megvolt modellként, de míg a Nohabot láttam, ezt soha. Okát, hogy miért nem jelent meg itthon, nem találtam meg egyértelműen. Abban a megtalált források biztosak, hogy a Magyar Államvasutak adott le rendelést ezekre a mozdonyokra, csak egyfelől azt olvastam, hogy a szovjet gyár nem akart vagy tudott szállítani csak az M62-es típusból egy másik forrás szerint a GANZ által fejlesztett M63-as dízelmozdony miatt mondták le Magyarországról a rendelést.
Aztán a magánvasútvállaltatok, majd a GYSEV révén itthon is megjelentek ezek a nagydízelek. A Roco 2025. évi újdonsága a GYSEV (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.) Cargo színekben pompázó Ludmilla. A GYSEV csoport nem először használta ezeket a hattengelyes mozdonyokat, korábban 4 példányt béreltek, azonban a Cargo két dízelt meg is vásárolt.

A nagydízel születése

A nagydízel fejlesztésének a története a Német Demokratikus Köztársaságból indult, amikor a gőzösök kiváltását a dízelmozdonyokban látták, de nagy teljesítményű mozdonyt a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának munkamegosztása alapján Szovjetunió gyárthatott. Az igények meghaladták a már Magyarországnak M62 sorozatjellel szállított mozdony lehetőségeit, ezért egy új mozdony fejlesztésébe fogtak. A DR (Deutsche Reichsbahn, Német Demokratikus Köztársaság államvasútja) olyan, nagyteljesítményű mozdonyt szerettek volna, amely képes gyorsvonatok vontatására is, azaz mind sebességben, mint szolgáltatásban (elektronikus vonatfűtő berendezés) meghaladta a korábbi konstrukciót.
A szovjet nevén Vorosilovgrádban (Luganszk) lévő gyár 1970-ben mutatta be a 3000 lóerős mozdonyt, amely sok tekintetben fejletebb volt elődjénél: már 16 hengeres, közvetlen befecskendezésű, négyütemű dízelmotor dohogott benne, amelyhez nagyobb vonóerő is párosult. Ez az első sorozat a 130-as sorozatszámot kapta, amelyet a német visszajelzések alapján módosítot változat, a 131-es követett, ezek azonban még vonatfűtés nélküli sorozatként elsősorban tehervonatok előtt vetettek be. A legelterjedtebb változat a 132-es már univerzális mozdonyként szolgálhatott. (1)
A német újraegyesítést követően a mozdonyok a Deutsche Bahn számozási rendszere szerint kerültek átsorolásra, így a 132-es sorozatból 232-es lett, a korábbi sorozatokat, azok elhasználódásával selejtezték. A 232-es sorozattal azonban hosszabban számoltak, így remotorizációs program indult, amely során a felújított mozdonyokba már csak 12 hengeres, modernebb vezérlésű dízel-erőforrás került, a sorozatszám pedig 233-asra változott. (1)

A bérelt mozdonnyal nem terveztek hosszú távon, nem is sokat törődtek a flottaszínezéssel

GYSEV bérelt Ludmillái

A GYSEV hálózata 2012-ben olyan MÁV-tól átvett vonalakkal bővűlt (16-os Hegyeshalom–Porpác és 17-es Szombathely–Nagykanizsa), amelyek nem voltak villamosítva, de a drót kihúzása a sínek felett szerepelt az ütemtervekben, ugyanakkor megfelelő számú és minőségű dízelmozdonnyal sem rendelkezett ezen útvonalak kiszolgálására. A GYSEV ebben a helyzetben a bérlést találta megoldásnak, a DB Schenker román leányától vett tartósan bérbe négy, 232-es (azaz nem remotorizált) dízelmozdonyt a személyvonatok közlekedtetésére. Az utolsó bérelt mozdony 2013. augusztusában érkezett meg (2,3,4, 5). A mozdonyok elsősorban a nyugati országrészben jártak, de eljutottak a Balatonhoz is, szolgálatuk 2016 és 2019 között fejeződött be. Ezek a mozdonyok nem kerültek átfestésre, csak oldalukra kaptak egy matricát és az orrészen egy GYSEV logót.

This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license. DTVB official

GYSEV Cargo saját Ludmillái

A GYSEV Cargo elsősorban teherszállítási céllal a korábban leállított, de már remotorizált 232-es sorozatú mozodnyok közül kettő darabot várásolt meg és újítatott fel. (6) A gépek 2019-ben álltak szolgálatba elsősorban a Rajka-Gyékényes vonalon lévő nem villamosított szakasz miatt felmerülő vonatási feladatok ellátására.

A ROCO csomagolása

A ROCO modellje

A ROCO modellgyártó a 2000-re években integrálódott a Modelleiesenbahn GmbH-ba. A TT méretaránnyal korábban furcsa kapcsolata volt, egy-egy nagyobb nekifutás után volt, hogy a kivonulás évei következtek. Talán a Kühn portfólió átvételét követően már elmondhatjuk, hogy stabil gyártói a méretaránynak. A Lúdmilla különféle változatai már a 1999-es katalógustól kezdődően megjelentek, és a felépítményekben történt változás, az alapkonstrukció igen régi.
A korábbi képeken szereplő modellek közül a piros a BYG modell egyedi, vizes matricázott modellje, amely a német DBAG 232-es sorozatú mozdony átalakításán alapult (2018-ból 36ezer Forintért jutottam hozzá), a ROCO modellje pedig 2025. évi újdonság már 76.000 Forintba kerül az analóg és 120 ezerbe a digitális változat. És igen, a GYSEV változat drágább, de ez nem a magyar kereskedők árdrágítása miatt van így, eleve drágábban adja a gyártó is.
A mozdony csomagolása tipikus ROCO: nagy doboz benne sok szivacsanyag. A mozdonyt alulról és felülről is egy keményebb műanyag védi, plusz kapott még egy fóliát is. Ez utóbbi segítségével könnyen ki tudjuk venni, a visszacsomagolás azonban nehezebben ment. A kis zacskóban az orra való kapaszkodókat, fékcsöveket, lépcsőt és visszapillantó tükröket kapunk. Az alkatrészjegyzéket, összeszerelési leírást a doboz aljában találjuk meg.

A 2025. évi újdonság két oldalról

Előzetesen le kell írnom, hogy ez is egy kompromisszumos modell, a modell alapja 241-es sorozatnak tűnik. A gyártó a festési sémát jól követte le, nincs elfolyás, maszatolás, a színek megfelelőek, az ábrák, emblémák jól olvashatóak. A kilincs külön ezüst festése kiemelkedik.
Sajnos, az alapmodellel kapcsolatban nem lehetünk ennyire lelkesek, a festett gép nem a GYSEVnél lévő változat. Ennek megfelelőek az eltérések is.
Ha 1-es számú állással előre nézzük a mozdonyt, akkor bizony az eredetin 6 ablak látható géptér mellett, nem 5. Ahol most a függőleges rácsozatú hűtőbordák jelennek meg a modellen, ott az eredetin az oldalfal egy ablakkal folytatódik.
Ez a két rács azonban nem tűnt el, a 233-as sorozaton átkerült a másik oldalra, így ott csak 4 ablak van a géptéren, szóval a mozdony a modellel ellentétben nem szimmetrikus. Feltűnő lehet még a légkondicionáló hiánya, azonban ezt később szerelték fel.
A forgóvázaknak van egy pici kinyúlása, ami szerintem a vonatbefolyásoló berendezés lehet, a magyar változatnál ilyen eszköz nem látszik. Ha jobban nézzük, akkor a középső tengelynél is találunk eltérést. Ezeket a magyarországi változatnak tudom be, ezt nem várhatjuk a jelenlegi technikai szinten, hogy bármely gyártó új szerszámot építsen. Ha mégis készülne ilyen változat, a modell ára lenne akkora, amit már mi nem fizetnénk ki érte: kicsi sorozat (2 mozdony), kicsi piac.

Ebből a nézetből is látszik, mennyire nyúlánk, hosszú ez a gép.

Szemből a mozdonyon megtaláljuk a távvezérléshez kapcsolódó csatlásokat, illetve egy kisebb szellőző rácsot is. Látható, hogy a két modellen ebben sem találunk eltérést, a GYSEV CARGO mozdonya esetében azonban itt is volt egy pici átépítés, ami csak akkor feltűnő, ha keressük.

Fentről nézve is elfogadható a látvány

Fentről nézve a mozdony látványos, amit a képek alapján meg tudok állapítani többé-kevésbé megfelelő lehet. (Sajnos olyan képet, amely hasonlóan mutatná a mozdonyokat, nem találtam.)

Alulról egyszerű a modell

Az alváz nem kidolgozott, ami szerintem nem akkora probléma számomra, mivel elsősorban játékra vettem.
A hat tengelye mindegyike hajtott, ebből 4 tengelyen tapadó gumigyűrű is van.
Analóg üzemben három lámpa és két piros zárlámpa váltja iránynak megfelelően. A mozdony tömege és hosszúsága miatt megfelelő vonóerőt biztosít.

Összefoglalás

Ennek a mozdonytípusnak a különféle változatainak elkészítésében másik két nagy gyártó, a PIKO és a Tillig is fantáziát látott, a ROCO a saját termékének árát a két gyártó közé lőtte be. Azonban valószínű, hogy a ROCO-nál újabb fejlesztésekre nem kerül sor, miután már két gyártó is beruházott a modellekbe. Ami azért szomorú, mert H0 méretben ennek a mozdonyvariációnak az alapja már rendelkezésre áll. Egy modell újraalkotása közel 30 év után rendkívül látványos változásokat tud hozni, ahogy ezt láttuk Tillig Halberstadti kocsijai esetében, ugyanakkor jelentős költségekkel is jár. Azt gondolom, hogy egy olyan piacon, ahol már van két újabb fejlesztésű modell, nem valószínű, hogy belevágnának modernizálásba, inkább újabb kompromisszumos festési változatokat kapunk, amíg a másik két gyártó modellje mellett már nem lesz érdemes újabb sorozatot megjelentetni.

Adatlap

Gyártó: ROCO
Katalógus száma: 7380015
Korszak: VI.
Hossza (ütközők között): 174 mm
Tömege: 216 gramm




Hivatkozások:

1 -https://iho.hu/hirek/europa-dizelmozdonyainak-nagyasszonya-150712
2 - https://iho.hu/hirek/tarka-nyugati-vegek-120427
3 -https://iho.hu/hirek/ludmilla-menetrend-szerint-120806
4 -https://iho.hu/hirek/itt-a-gysev-negyedik-ludmillaja-130829
5 -https://iho.hu/hirek/a-gysev-kuzdelmei-dizelfronton-131018
6 -https://iho.hu/hirek/terhelesi-proban-a-gysev-uj-ludmillaja-190208

A wittenbergi halbi

Minden gyűjtőnek – nemcsak a vasútmodell gyűjtőkre gondolva – van valami olyan álma, amelyekre évek óta vár. Az én ilyen vágyam a halbi vezérlő volt, amely egy kisebb késés után megérkezett. A Tillig azonban nemcsak ezt 12651-es cikkszámú modellt adta ki, hanem a teljes Halberstadtban készült kocsiflottát 12602 és 12603 számon 2. osztályú és 12605 cikkszámon egy vegyes osztályú vagont is. Ezek a modellek azonban teljesen újratervezettek, hiába hasonlítanak a korábbi években kiadottakhoz.

Tovább a bejegyzéshez

 
Halbikról újra

Pár bejegyzéssel ezelőtt már volt egy Halberstadti (Wittenbergben átalakított) vezérlőről szóló írás, viszont azóta beszereztem egy új kiadású, 2. osztályú Byee kocsit is és találtam még újabb eltéréseket is. Aki nem szeretné a bejegyzést végigolvasni, a főbb megállapításokat egy short videósított PowerPoint prezentációt is megnézheti.

Tovább a bejegyzéshez

 
Bádogdoboz

Az itthon Plehácsnak (Plechovka, Plecháč ) becézett mozdony a PIKO újdonsága volt még 2023. őszén. A mozdony PIKO kínálatában szintén megtalálható Laminátka utódjaként jelent meg a Csehszlovák vasúti pályákon, sőt akkoriban Magyarországra a szobi vonalon keresztül bejárhattak. Manapság ezeket a mozdonyokat magánvasút társaságok tehervonatai élén láthatjuk. A bemutatásra kerülő változat még a IV. korszakos, 1970-es évekbeli kommunista Csehszlovák államvasutak (čSD) festését mutatja be.
Sajnos nem vagyok a IV. korszaknak semmilyen szakértője, így mélyen nem fogok belemenni a témába, és nagyon remélem, nagy tárgyi tévedést sem vétek.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.