Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

Hálókocsi Keletnek

Hogyan ne építs terepasztalt? • 2024-12-27 

Keresőszavak: tillig, hálókocsi, zssk,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

Ez a hálókocsi, bármely oldalról nézzük is, színesíti a szerelvényt

Legutóbb az L.S. Models kiadásában megjelenő, nyugati igényekre figyelő, Görlitzben gyártott hálókocsit mutattam be, a mostani bejegyzésben viszont egy korábbi, még a szocialista piacokra készült verziót ismertetnék meg. A bemutatott modell még 2013-ban jelent meg, azonban a Tillig 2024-es őszi katalógusában is szerepel a modell, kisebb festési eltérésekkel.

Miért jó egy hálókocsi a gyűjteményben?

A hálókocsi a való életben is kisebb darabszámban fordul elő egy-egy vasúttársaság kocsiállományában, van olyan vasút, aki nem is foglalkozik ezzel. Én azonban azt gondolom, hogy akár egy gyűjteményben, akár egy terepasztalon színesíti a látványt, ugyanakkor mégsem piros-kocsi kék kocsi, mert beleillik az adott korba, szerelvénybe is sorolható. Egy hálókocsi oldalai eltérőek, más az ablakkiosztása, és egyébként is eltér a többi személyvagontól, főleg, ha ilyen bordázott szélű, mint a bemutatott vagon. A hálókocsi azonban nemcsak az oldalfala miatt lehet érdekes, hanem a részletes és egyedi tetőkialakítás is vonzza a tekintetet.

A tető kialakítás minden oldalon eltérő

Korábbi minta szerint

A Szlovák államvasútnál (Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., ZSSK) 70-48 középszámú, WLABee típusjelölésű kocsikat a VEB Waggonbau Görlitz gyártotta 1981-ben a ČSD (Československé státní dráhy – Csehszlovák államvasút) részére. A rendelkezésre álló információk szerint a 70-48-as középszámú kocsiból összesen csak 5 létezett (1), ezek az ország szétválását követően a ČD állományába kerültek, de még ugyanabban az évben átvette azokat a szlovák utód és 2009-2010. évi selejtezésükig használta is azokat. A képek alapján ezek a kocsik valamikor a kétezres évek közepén átfestésre kerültek, és valamikor ekkor kaphatták meg a korábbi 70-40 középszám helyett a 70-48-as tartományt. A kocsik az utolsó években már belföldi forgalomban Pozsony és Kassa között közlekedtek (pl 2009-ben a R 603-as járaton), előtte is inkább csak Kijev felé.
A bordázott külső elárulhatja, hogy a kocsi Szovjetunió részére lett fejlesztve, ezek a díszléces megoldások és a vonat végén lévő három zárlámpa egyértelműen erre utalnak.
Az NDK-beli gyár a bordázott falú hálókocsi korábbi verzióit már 1956-ben és 1974-ben is szállította Csehszlovákiába, de elsősorban a szovjet igények alapján fejlesztették tovább a típust. Cél volt, hogy mind a normál, mind pedig a széles nyomtávon is tudjon közlekedni, ahogy a korabeli prospektusban ki is emelték: a VEB Waggonbau kínálatában jelen vannak azok a hálókocsik is, amelyek a Szovjetunióból induló és oda irányuló forgalomra vannak kialakítva.

A forgóváz és átjáróajtó is meglehetősen részletezett

Összehasonlítás az interneten talált képekkel

Ezen a vonaton már esélyem nincs utazni, ezért képek alapján próbáltam az összehasonlítást elvégezni. Mivel az állományi szám alacsony volt, kevés képet találtam.(2, 3)
A tető kialakítás kismértékben eltér a valóságtól: az egyik oldalon hiányzik egy szellőző, a másik oldalon pedig a valóságban közelebb van a szellőzőrácshoz, ezek azonban nem zavaróak. Sokkal inkább lenyűgöző a tetőn lévő szerelődobozok, lépcsők, rácsok és szellőzők kialakítása.
A tető az Y kocsikhoz hasonlóan keskenyedik, ez a képek alapján valósághű, akárcsak a tetőív csúcsosodása.
Kis jelentőségű probléma, hogy az átjárást biztosító fémlapok is kicsit mások, de ezt szerintem nagyon kevesen figyelik.
Az oldalfal hangulatában idézi a kocsit, azonban a bordák, az ajtó melletti kapaszkodók hossza, sőt az ablakok kialakításában is eltéréseket lehet találni, ahogy az alváz sem követi a valóságot, a modell a Szovjetunióba szállított első változatra hasonlít. (4) Találtam régebbi festésű képet is (szlovák és cseh kocsiról is 3,5), ahol még kék volt a hálókocsi, a fenti eltérésekkel már akkor is rendelkezett, tehát nem a Blonsky (piros-fehér-szürke színvilág) festéskor került átalakításra.
Prospektus szerint Görlitz V. és VI. forgóvázzal volt rendelhető, a kocsi alatt selejtezésekor a Görlitz Va változat volt, amely 140 km/h sebességre volt hitelesítve. Ezeken a forgóvázakon dinamókat helyeztek el, amelyek nagyon sokat javítanak a megjelenésen.
A kocsik alatt lévő forgóvázak a képeknek megfelelőek, egyszerűsítéseket lehet rajta észrevenni, de ezek ezt tényleg keresni kell, a modellvasúti élményt nem befolyásolja. Az ajtókon a kilincs festett és kidomborodik.
A festéssel kapcsolatban találtam olyan visszajelzést, hogy a kocsik alsó részének és a forgóvázak színezése sötétebb, a tető viszont ezüst és nem szürke. Sajnos a fellelt képek alapján nem tudok igazságot tenni.
A vagon oldaláról hiányzik a hálókocsi jelzése, ami a valóságban is így volt, viszont a 2024-ben évi kiadáson már van, mivel azon a pályaszámú kocsin meg ott volt ez az ábra. Az elismerés jár a Tillignek, hogy az ilyen részletekre is figyeltek.

A hálófülkék és a folyosó, a kocsin az 1. és 2. osztályú kupék aránya a tényleges igények alapján változtatható

A kocsin az 1. és 2. osztályú kupék aránya a tényleges igények alapján változtatható, a gyári javaslat szerint 5 első osztályú „szoba” volt 10 ággyal és 5 másodosztályú 15 ággyal. A kocsi angol prospektusa alapján ennél a kocsinál is volt lehetőség az ágyak felhajtásával üléseket kialakítani. A modellezett kocsiban két ágyat fedeztem fel, így ez az első osztályt követi.
Gyártáskor az UIC (Vasutak Nemzetközi Szövetsége) Y kocsikra vonatkozó ajánlását követték, a külső méretek is ennek felelnek meg.
A belső kialakítás a folyosó oldalán egy barnás színű oldalfalakon látunk ezüst szélű ajtókat. A hólókocsik 2 ágyas kialakítással vannak, az ágyak fehérek. Találunk olyan részletet is, amelyet csak az ablakon benézve, kivilágítással látunk: az ajtó szélét, illetve a mosdót. A kocsiban helyet kapott egy kicsi konyha-előkészítő helyiség és egy személyzeti pihenő is, meg is találjuk a modellen ezeket a speciális kupékat is, benézve azonban világosbarna formákat láthatunk, minden festés nélkül.
Az ablakon a függöny mindkét oldalon kidolgozott, a talált képeken ez sokkal rosszabbul néz ki.

Összefoglalás

A nálam lévő példány még 2013-ban jelent meg, azaz nem azonos a most kaphatóval. Én 2019-ben akciósan vettem meg, azaz, 6 év kellett, hogy kifusson a szortimentből, és alig 5 év múlva ismét belekerült, igaz egy másik számmal, kicsit más festéssel. Őszintén szólva egy ukrán változatnak jobban örültem volna, mivel ők a mai napig használják a típust, rendszeresen elő is fordul hazánkban, de lehet, hogy ezzel a véleménnyel egyedül vagyok.
A Tillig kínálatában elérhetőek egyéb, UIC-Y kocsik is ZSSK, piros-fehér-szürke festéssel, így egy három kocsiból álló szerelvény is kiállítható a jelenlegi szortimentből.
A kocsi megjelenésével (a kisebb eltérésektől eltekintve) nincs probléma, látványos járművet kaphatunk 25 ezer Forint körüli áron, ami nagyjából 4 és fél ezer forinttal több, mint a normál személykocsi változata.

Adatlap

Gyártó: Tillig
Katalógus száma: 16704 most kapható: 16710
Korszak: VI.
Hossza (ütközők között): 204 mm
Tömege: 78 gramm


Hivatkozások

(1) https://seznam-autobusu.cz/seznam?iddopravce=9131&ntyp=WL&typ=WLABee (állományi adatok)
(2) https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/SK/ZSSK_WLAB-52.php?&lang=hu (utolsó változat)
(3) https://alanbutschek.cz/fotowl/WLAB821_36.jpg (régi festés)
(4)https://www.trainz.de/galerie/image/12735-rzd-wlabm-veb-görlitz-1979/ (orosz változat)
(5)https://alanbutschek.cz/fotowl/WLAB821_59.jpg (Cseh változat)
MÁV-START Hálókocsi az új színterv szerint

Ezt a bejegyzést megírhattam volna korábban is, mivel a hálókocsik már augusztusban megjelentek, ugyanakkor ez egy olyan kiadása volt az egyébként TT méretben ritkán, és akkor is csak ezt az egy modellt gyártó belga L.S. Modelsnek, amely előrendelésben szinten teljesen elfogyott, a bejegyzés írásakor már csak utolsó darabokat lehet megtalálni a kereskedőknél.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.