Játéktigris.hu - Blog a terepasztal építéséről és modellgyűjtésről

MÁV-START Hálókocsi az új színterv szerint

Modellbemutatás • 2024-11-27 

Keresőszavak: ls models, személyvagon, mÁv, start, hálókocsi,

A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.

Piacigény felmérés az www.elriwa.de oldalán

Ezt a bejegyzést megírhattam volna korábban is, mivel a hálókocsik már augusztusban megjelentek, ugyanakkor ez egy olyan kiadása volt az egyébként TT méretnek ritkán gyártó belga L.S.Modelsnek, amely előrendelésben szinten teljesen elfogyott, a bejegyzés írásakor már csak utolsó darabokat lehet megtalálni a kereskedőknél.
A címben szereplő új színterv a 2016-tól a motorkocsikon bevezetett fehér-kék-sárga, és a személykocsikra MÁV IC+ kocsikkal bevezetett színtervét takarja, amelynek külön nevét nem találtam meg (1)

L.S. Models

Az L.S. models egy belga manufaktúra, H0 és N méretben készít elsősorban francia ás Benelux modelleket, de nagyon ritkán villant 1:120 méretben is. Története 1992-ig nyúlik vissza, amikor az alapító Daniel Prion megelégelte, hogy a nagy gyártók nem adják ki modelljeik belga változatait. Először egy nagyobb gyártó tapasztalatára építve készíttette el a belga változatokat, majd 1998-tól saját modelleket kezdett gyártani.
TT méretben csak ezt az egy hálókocsi típust találtam az interneten: 2007-ből fórumbejegyzést a régebbi festésű orosz és szlovák hálókocsiról, 2011-ből és 2016-ból egy-egy katalógust WLABmee modellekről, és egy bejegyzést a 2015-ben az RZD festében kiadott hálókocsikról. Nehéz rátalálni ezekre a modellekre, pedig a gyártó ugyanazt a formát adja ki újabb és újabb festésekben.
2024-ben a gyártó 16 modellel kapcsán piacfelmérést indított és végül ezek a modellek jelentek meg 2024. augusztusban:
L.S. Models 56227 – Hálókocsi WLABmz, DR Ep. V, Prototípus
L.S. Models 58202 – Hálókocsi WLABmee, RZD, Ep.VI
L.S. Models 58203 – Hálókocsi WLSReem, RZD, Ep.VI
L.S. Models 58208 – Hálókocsi WLABmee, ZSSK, Ep.VI
L.S. Models 58209 – Hálókocsi WLABmee 'WAGONSERVICE', ZSSK, Ep.VI
L.S. Models 58210 – Hálókocsi WLABmee 'WAGONSERVICE', ZSSK, Ep.VI
L.S. Models 58214 – Hálókocsi WLABmz, MAV-START, Ep.VI
L.S. Models 58215 – Hálókocsi WLABmz, MAV-START, Ep.VI
Bár a gyártó ritkán adja ki a kocsikat, ezek mindig elkelnek, amelynek oka, hogy ezek a vasúti kocsik bejárták Európát, azokban az országokban kellőképpen ismertek, ahol a TT méretet is kedvelik, ráadásul nincs is gyártásban modernebb verzió, csak a szlovákoknál kb 2016-ig közlekedett bordázott oldalú WLABee52 (Tillig, 16710, Ukrán változatban ma is közlekedő WLABm: 16709) és a még régebbi, Y típuson alapuló változat érhető el (Tillig 16737, PKP WLABd).
Meglepőbb lehet a magyar kocsik sikere, hiszen ebben a festési változatban csak pár éve közlekedik, korlátozott lehet a gyűjtők köre. Azonban a modell hiánypótlónak számít, és mert a MÁV-START az éjszakai járatok terén aktív résztvevő, német, cseh, szlovák szerelvénybe is illeszthető, így nem csak a magyar gyűjtők vásároltak belőle, nem véletlen, hogy az előzetes piacfelmérés után mind a két modell megjelent. Ráadásul ebből az új, nemzetközi szinten használt festésből a méretben csak kisebb gyártók jelentettek meg modellt.

Forrás: Wikipedia, Orosz WLABmee típusú hálókocsi, jelenleg Szlovákiában használják Készítette: Falk2 2012. szeptember 19-én

Görlitzi gyökerek

Görlitz kapcsán modellgyűjtőként elsősorban a Magyarországon nem létező emeletes személykocsik juthatnak először eszükbe, vagy a MÁV ízelt ajtós hálókocsijai (WLAB 70-80 psz), amelyek manapság már csak keleti irányban közlekednek (2). Ez a hálókocsi még a hetvenes évek tervezésének az eredménye, a MÁV két ütemben szerezte be, az utolsó szállítmány 1985-ben érkezett.
A mostani bejegyzésben bemutatott kocsikat a VEB Waggonbau Görlitz mérnökei a Német Demokratikus Köztársaság (NDK) utolsó éveiben tervezték már az akkori nyugati utazási igényeket is figyelembe véve, és elkészült belőle egy bordó-rózsaszín festésű prototípus is. Azonban nem találtam annak nyomát, hogy ez a prototípus a keletnémet DR-nél vagy az összeolvadás után a német DB-nél járt volna, és arról sem, hogy rendelt-e belőle a német vasút.
A magyar vasúthoz került kocsik kalandos utat jártak be, 1994 és 1995 között a kocsikat eredetileg az orosz RžD és a Litván Államvasutak (LG) részére készültek, hogy a nyugatra menő éjszakai kocsijaik az akkori, a szocialista országokéhoz képest magasabb utasigényeket kielégítsék. A kocsitípusból vásároltak a Szlovák államvasutak is (žSSK), amely Csehszlovákia szétválása után, 1993-ban jött létre.
A kocsik a 2007-ben (62 56 07-90 601-tól 604-ig a litván államvasúttól) és 2015-ben (62 56 71-90 611-től 615-ig az orosz vasúttól) a szlovák Wagon Service Travel s.r.o. (WSBA) magáncég állományába kerültek. A magántársaság ezeket a kocsikat akkor fel is újította és többek között a Prága-Kassa között közlekedő EuroNight viszonylaton közlekedtette. (5)
2020. júliusban aztán a magyar vasúttársaság egy gyorsított közbeszerzési eljárást indított, amelyet a pozsonyi Wagon Service Travel nyert meg. Ebben az eljárásban huszonkettő „modernek tekinthető, légkondicionált, 200 kilométer per órás sebességre alkalmas, használt, fekvőhelyes és hálókocsit” vásárolt a magyar államvasút mintegy 2,9 milliárd forintért. Arról megoszlanak a vélemények, hogy a WSBA valóban a koronavírus járvány vagy új beszerzés miatt feleslegessé válás miatt adta el a kocsikat (3,4), de a MÁV-nak ezekkel a felújított, és az akkor 25 éves kocsikkal is sikerült modernizálni a flottáját. Ezek a WLABmz kocsik már légkondicionálóval is rendelkeztek, továbbá mozgássérült utasokat is szállíthattak. A kocsik futottak korábban Magyarországon, így honosításra nem volt szükség, de nagyjavítást, wi-fivel történő felszerelést és az IC+ színterv szerinti festést kaptak. Az ismételten felújított kocsik 2021-től álltak szolgálatba a Keleti pályaudvaron, 62 55 7191 001-1 és 009-4 UIC azonosító tartományban.

A különféle kapcsok és csövek megszokott kiegészítők, a külön adott ülések nem

TT méretben nem megszokott részletesség

Az L.S. Models hálókocsijáról a nagyobb H0 méretben is részletekre való odafigyelést emelik ki, annak ellenére, hogy a TT méretben kiadott kocsihoz hasonlóan egy korai tervezésű termék.
Sajnos, magán a vonaton nem utaztam, és fotózni sem tudtam, ezért elsősorban az interneten található képek alapján próbálom a modellt és a MÁV-START kötelékében közlekedő kocsit összehasonlítani, így az előző bejegyzésben található szó szerinti szegecsszámlálás el fog maradni. (6)
A csomagolás semmit nem árul el a beltartalomról, egyszerű, szürkés, a TT méretnél megszokottnál szélesebb papírdoboz, amelyben a modellt egy szivacs védi.
Azonban még ki sem kell vennünk a modellt a szivacsból, már látszik, hogy a TT-ben ritkán látott módon egy olyan kocsit kapunk, amelyen hemzsegnek a színek. Bár az elmúlt években a tamponozás minőségéről csak jókat tudtunk mondani, azért ez a modell szintet lép e tekintetben is.
A kocsihoz kapunk egy kis zacskót, amely a szokásos csavarkapocs imitáció és csövek mellett üléseket tartalmaz, amivel nappali kocsivá is átalakíthatjuk a modellt. Gyári állapotban a kocsi hálóhelyesnek van berendezve, az ablakokon át látszanak az ágyak.
A méretnél az utóbbi években megszoktuk a mellékelt tájékoztatót, a kiegészítők felszerelési rajzát, amit egy a doboz nem tartalmazott.

A hálókocsi két oldala nem egyforma, ennek a kocsinak a teteje még sima, az alváza ellenben nagyon részletesen kidolgozott.

A festést tekintve leköveti a MÁV-START új színtervét, beleszámítva az ablakok feletti feliratokat is. A modellen a hálókocsi embléma feletti ablak kerete fekete, de az interneten találtam kék és fekete színű keretet is.
A vagon lengőajtó felett van egy panel, amely után a tetőív lefelé megtörik. Mind a törés, mind pedig a panelt elhelyezése valósághű. A talált képek alapján a tetőszellőzők száma és elhelyezkedése is megfelelő. A tető nem bordázott. A kocsi vége keskenyedik, a törés a képek alapján az eresz szélénél kezdődik, és ez a modellen is megtalálható.
Az oldalfalból csak az ajtó feletti eresz emelkedik ki, illetve az iránytábla tartó kerete látszik. Közelebbről nézve az ajtónyitó gomb is kidomborodik. A kocsi szélén számos kis fogantyú található, ezek mind megtalálhatóak a modellen. A fellelhető képek alapján a modellen több doboz van az alvázon, mint a valódi kocsin, a főkapcsoló mellett. Ezeken az alvázra szerelt dobozokon is van tamponált és jól olvasható felirat vagy piktogram.

Forgóváz megoldások: a Tilligé egy mostani fejlesztés az L.S. Modellé már elmúlt 10 éves

A kocsik alatt a GP200-as forgóváz található meg, amelyeket egyes Halberstadti kocsik alá építettek utólag be. Összehasonlítva Tillig legutolsó fejlesztésével, látszik, hogy ez nem mai tervezés, de még mindig bőven átlag feletti.

A kisebb részletek sem elnagyoltak

Az átjárónál 3 vörös végzárlámpa található, az átjáró ajtónál olyan, játék közben nem látható dolgokra is figyeltek, mint az átjáróajtó nyitó külön festése, illetve a lehajtható lemez kialakítása.
Az alváz a méretben megszokottnál kidolgozottabb, műanyag öntvény, egyedül a ventilátorokat tartalmazó két henger az, amit a modernebb kiadásokon másképp készítenek el.
TT méretben az utóbbi időben nem lehetett panaszunk a feliratokra, de ez tényleg hihetetlenül precíz. A legkisebb felirat is olvasható, az ajtó mellett lévő gombok színezése sem csúszott el.

A belső festése TT méretben nem megszokott, ha van is, inkább jelzésértékű, szemben ezzel a modellel

A hálófülkék ablakán csak azt lehet látni, hogy fülkénként az ágyak előkészítettek, de a játék közben nem látható felső ágy sem csak egy szimpla polc. Ahhoz, hogy minden részletet megismerjünk, közelről be kell nézni az ablakon, de nem lennék meglepve azon sem, ha csak a modell szétszedésekor látnánk meg egyes eldugott elemeket.
Csak az ablakon benézve láthatóak az előkészítő konyha berendezései is, a fém mosogató, illetve a kísérő személyzet hálófülkéjének berendezése.
A kocsi folyosó oldala belülről festett, ahogy az igazi járműnél láthatjuk, fülkénként különbözőek a színek. Ez a rengeteg szín TT-ben tényleg nem megszokott a gyári modellek esetében.

Összefoglalás

Az eredeti kocsi hossza 26,4 méter, ez TT méretben 220 mm-t jelent és az ütközők között én is pont ennyit mértem. A kocsit felemelve érzeni, hogy nem csak műanyag van benne. A kocsi futása nyugodt és könnyed, a vágányra való felhelyezés is egyszerűbb a kiálló alkatrészek hiánya miatt (a forgóváznál kell csak figyelni).
A modell ára sajnos arányban van az egyediségével is, a vonattmodellek.com oldalon található kocsikért 33.900 Forintot, az elriwa.de oldalon 84,90 EUR áron (mint egy 34.600 Forintért) árulják az utolsó darabokat.

Adatlap

Gyártó: L.S. Models
Katalógus száma: 58214 és 58215
Korszak: VI.
Hossza (ütközők között): 220 mm
Tömege: 74 gramm

A görlitzi 1. számú gyár bejárata a Christoph-Lüders-Straßeról. Forrás Wikipedia, készítette: Frank Vincentz 2010. júniusban

Görlitz - a vasútgyártás vége

A fenti bejegyzésben is megemlítettem a VEB Waggonbau Görlitz nevet, amely az 1849-ben alakult vasúti járműgyártó NDK-s neve volt. A gyár 1935 óta gyártja a különböző kivitelű emeletes kocsikat, amelyet a gyár névjegyének is tekinthetünk. A német újraegyesülés után 1995-től Deutsche Waggonbau AG (DWA) részeként készített járműveket. 1998-ban már a Bombardier Transportation egyik üzemegységeként tartották számon. 2021-ben a kanadai céget átvette a Francia Alstom, aki már akkor leépítéseket tervezett. Mostani hír, hogy a vasúti gyártás véget ér 2026. márciusban, így a gyár több, mint 175 éves történelme véget ér. A hivatkozott cikk információi szerint az üzemben harcászati eszközöket fognak gyártani. (8)

Hivatkozások

1: https://magazin.mavcsoport.hu/rolunk/egyseges-szinterv-jobb-tajekozodas)
2: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/wlab-70-80-halokocsi
https://bbj.hu/business/industry/transport/wagon-service-travel-to-supply-sleeper-cars-for-mav-start/
3: https://g7.hu/vallalat/20200804/a-jarvanyt-kihasznalva-harommilliardert-vesz-halokocsikat-a-mav/
4: https://iho.hu/hirek/szlovakiabol-erkezhetnek-a-mav-start-ujszeru-fekvohelyes-es-halokocsijai-200708
5: https://www.flickr.com/photos/the_stb/41776959642
6: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/H/MAV_WLABmz-7191-0.php
7: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/wrrmz-dwa-etkezokocsi
8: http://www.regionalbahn.hu/2024/11/news-2024-11-24.html
Az L.S. Models H0 modelljéről szóló cikk a vasutmodell-szemle oldalán jelent meg
Hálókocsi Keletnek

Legutóbb az L.S. Models kiadásában megjelenő, nyugati igényekre figyelő, Görlitzben gyártott hálókocsit mutattam be, a mostani bejegyzésben viszont egy korábbi, még a szocialista piacokra készült verziót ismertetnék meg. A bemutatott modell még 2013-ban jelent meg, azonban a Tillig 2024-es őszi katalógusában is szerepel a modell, kisebb festési eltérésekkel.

Tovább a bejegyzéshez

 
A wittenbergi halbi

Minden gyűjtőnek – nemcsak a vasútmodell gyűjtőkre gondolva – van valami olyan álma, amelyekre évek óta vár. Az én ilyen vágyam a halbi vezérlő volt, amely egy kisebb késés után megérkezett. A Tillig azonban nemcsak ezt 12651-es cikkszámú modellt adta ki, hanem a teljes Halberstadtban készült kocsiflottát 12602 és 12603 számon 2. osztályú és 12605 cikkszámon egy vegyes osztályú vagont is. Ezek a modellek azonban teljesen újratervezettek, hiába hasonlítanak a korábbi években kiadottakhoz.

Tovább a bejegyzéshez

 
www.jatektigris.hu
Nándori András oldala
e-mail cím: info kukac jatektigris pont hu

Tájékoztatom, hogy az oldal nem használ sütiket, azonban a látogatottság követéséhez az oldal címeiben időbélyeget használok.

Az oldal fejlesztése és biztonságának megőrzése érdekében tárolásra kerülnek az oldal felé elküldött kérések közül a böngésző címsorába paraméterként beírt értékek is.