Modellbemutatás • 2024-10-15
Keresőszavak: tillig, halbi, személyvagon, mÁv, start,
A bejegyzésben konkrét termékek jelenhetnek meg. Ezeket a termékeket megvásároltam, azok felhasználását, illetve konkrét tapsztalataimat írom le. A termékkel kapcsolatban leírt vélemény az egyéni ízlésemet tükrözi.
A Tillig a 2007 utáni első festési változatot modellezte. A halványzöld szín, amely csak néhány évig jelölte a kerékpárszállító szakaszt.
Minden gyűjtőnek – nemcsak a vasútmodell gyűjtőkre gondolva – van valami olyan álma, amelyekre évek óta vár. Az én ilyen vágyam a halbi vezérlő volt, amely egy kisebb késés után megérkezett. A Tillig azonban nemcsak ezt 12651-es cikkszámú modellt adta ki, hanem a teljes Halberstadtban készült kocsiflottát 12602 és 12603 számon 2. osztályú és 12605 cikkszámon egy vegyes osztályú vagont is. Ezek a modellek azonban teljesen újratervezettek, hiába ahasonlítanak a korábbi években kiadottakhoz.
A vezérlő már az új modell, mögötte a korábbi változata.
Már az első látásra észre lehet venni számos különbséget
Ajtók közül az újabb változat sokkal látványosabb
Látványos a változás az ajtónál is, és most nem arra gondolok, hogy az ajtó mellett a VIGYÁZZ! feliratot szabad szemmel is el lehet olvasni, mert a tamponozás minősége már a régi kocsin is több, mint jó volt, hanem magát az ajtót. Egyrészt a keret szegecselt lett, az ajtó szárnyai nincsenek egy síkban, a gumik kiemelő tamponozást kaptak. A kilincsek is sokkal részletesebbek, mint a korábbi változat.
Külön kimentem ehhez a bejegyzéshez pár fotót csinálni a Déli pályaudvarra, ahol a dunántúli vonatok indulása miatt jelentős számban fellelhetőek ezek a kocsik. Sajnos, ottlétem alatt nem találtam egy vezérlőt sem, de halbiból akadt számtalan változat. Nem gondoltam volna, hogy 2024-ben találok még eredetihez közeli változatot, ami még nem kapott se új festést, se az oldalára nyitó- és záró gombokat.
A modellezés tényleg szegecsszámláló minőségű: ha az ajtó körüli kereten megszámoljuk a szegecseket az eredetin és a modellen is, pont ugyanannyit kapunk. Viszont az eredeti kocsin vékonyabb a festés – a két képet egymás mellé téve ez kitűnően latszik. Ez azonban nem egy túl feltűnő eltérés.
Nem írhatom, hogy mint két tojás, de a formát jól eltalálták szerintem
Mivel a Déliben nem volt vezérlő, ezért a Wikipédiától vettem kölcsön egy képet és megpróbáltam a saját modellem is lefotózni hasonló szögben.
A két képet egymás alá téve az első dolog, amit észreveszek, hogy a lépcsők éle is festett, de a modellnél innen lemaradt a fehér szín. Pár tamponozási eltérés is látható (máshol van a MÁV START embléma, a vezér ajtaján is van egy sárga matrica), de ezeket túl tudok lépni (a kép egyébként is a 005-ös kocsit mutatja).
A fellépő kapaszkodók is vastagabbak, mint az eredetin, de a jelenlegi technika ezt tudja nyújtani.
Feltűnt, hogy sokkal nagyobb az ajtók és az ablakok közötti területek, a modellen valamiért több helyet hagytak. Ez azért is feltűnő, mert a korábbi modellen (gondolom, a nagyobb ablakok miatt) a tervezők kisebb hellyel is beérték. Talán a tolatási fellépő lejjebb nyúlik, mint az eredetin, de más eltérést nem találok, szerintem a formát jól eltalálták.
Ez a kedvenc részletem, kár, hogy nem látszik játék közben
A Délben csak egy új festésű kocsi mögé tudtam úgy beállni, hogy az minden vasút-biztonsági előírásnak megfeleljen és én is elfogadható képet készítsek. Összehasonlítva a három kocsit, örvendetes, hogy a tetőív mindegyiknél megfelelő, a gumihurkákat viszont vékonynak találom.
Az egyik kedvenc részletem, ami rendszerint nem látszik: az átjáró ajtó. Ez annyira németes, és ráadásul tamponált kiemelést is kapott a gumigyűrű. A lehajtható átjárón látszanak a zsanérok, szinte sajnálom, hogy nem mozgathatóak.
Forgóvázaknál is nagyon jelentős előrelépést látunk
Forgóváz tekintetében is nagyon jelentős az előrelépés. Egyes forgóvázakon a magyar vasút már fejlesztett az eredeti állapothoz képest, de sikerült eredeti DB-s, féktuskóval rendelkező változatokat találni, amellyel a modell összevethető. A korábbi modell forgóváza részletességben elmarad az újtól, a jelenlegi változatban a korábban egybeöntött egységek is külün szintbe kerültek (ez főleg alulről látszik igazán).
A kocsik alá eredetileg Görlitz V forgóvázakon alapuló változatok kerültek, amelyek 140 km/h órára voltak engedélyezve, és hagyományos féktuskókkal voltak felszerelve. Németország megalakulása után, a kocsikat beltér tekintetében felhozták ugyan a nyugaton megszokott szívonalra, de a forgóvázak maradtak, tárcsafékes GP200 forgóvázat csak az első osztályú kocsik kaptak. A vezérlőkocsikon 2018-tól kezdődően felújították a vezérlést és használt forgóvázakkal beépítésével tárcsaféket is kaptak.
A vezérlő saját dekődert kapott, de analóg módban is világít egy ideig a delej lekapcsolása után is
Egyszerű dobozban lakik
Adatlap
Gyártó: | Tilig |
Katalógus száma: | 12651 |
Korszak: | VI. |
Hossza: | 220 mm |
Tömege: | 75 gramm |
Sajnos az utóbbi hetekben nem volt sok időm a bloggal foglalkozni, pedig lett volna téma, így kimaradt a szokásos őszi újdonságok értékelése is, annak ellenére, hogy találtam benne érdekességeket is. Viszont közben beérkezett hozzám az Auhagen két targoncából álló készlete (46385) meg egy raklapokkal teli készlet is (43686).